Diplomová práce se zabývá otázkou spolupráce učitele mateřské školy s chůvou při vzdělávání dětí mladších tří let. Cílem práce je objasnit danou problematiku, přiblížit práci s dvou-letými dětmi a jak probíhá kooperace mezi těmito profesemi. Teoretická část se zabývá vzděláváním dětí mladších tří let, dále se věnuje období batolete z hlediska vývojové psychologie a v neposlední řadě neopomíjí také na postavení pedagogických a nepedagogických pracovníků v mateřské škole. V praktické části na základě analýzy rozhovorů s učiteli a chůvami mateřské školy usiluji o přiblížení, jak probíhá spolupráce mezi těmito dvěma pozicemi, propojenost a postavení chůvy v mateřské škole. V poslední části diplomové práce formuluji získané výsledky, které vypovídají o tom, že spolupráce mezi učitelkou a chůvou v mateřské škole splňuje vysoké standarty kooperace při vzdělávání dětí mladších tří let.
Anotace v angličtině
This thesis is following up on a question of cooperation of the kindergarten teacher and the nanny at educating children under three years of age. The objective of the thesis is to clarify the given issue, approximate the work with two year old children and how does the cooperation between these two professions take place. The theorethical part is following up on educating children under three years of age, development psychology of the toddler age and doesn´t forget the position of pedagogic and non-pedagogic employees in kindergarten. In the practical part I try to approximate how does the cooperation between these two positions take place, their connection and a position of the nanny in kindergarten, based on analysis of interviews among kindergarten teachers and nannies. In the last part of this thesis I define obtained results which tell that the cooperation of a kindergarten teacher and nanny meets high cooperation standards at educating children under three years of age.
Klíčová slova
osobnost učitele, chůva mateřské školy, dvouleté děti v mateřské škole, adaptace dvouletých dětí, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
a personality of the kindergarten teacher, a nanny in kindergarten, two year old children in the kindergarten, adaptation of two year old children, preschool education
Rozsah průvodní práce
85
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá otázkou spolupráce učitele mateřské školy s chůvou při vzdělávání dětí mladších tří let. Cílem práce je objasnit danou problematiku, přiblížit práci s dvou-letými dětmi a jak probíhá kooperace mezi těmito profesemi. Teoretická část se zabývá vzděláváním dětí mladších tří let, dále se věnuje období batolete z hlediska vývojové psychologie a v neposlední řadě neopomíjí také na postavení pedagogických a nepedagogických pracovníků v mateřské škole. V praktické části na základě analýzy rozhovorů s učiteli a chůvami mateřské školy usiluji o přiblížení, jak probíhá spolupráce mezi těmito dvěma pozicemi, propojenost a postavení chůvy v mateřské škole. V poslední části diplomové práce formuluji získané výsledky, které vypovídají o tom, že spolupráce mezi učitelkou a chůvou v mateřské škole splňuje vysoké standarty kooperace při vzdělávání dětí mladších tří let.
Anotace v angličtině
This thesis is following up on a question of cooperation of the kindergarten teacher and the nanny at educating children under three years of age. The objective of the thesis is to clarify the given issue, approximate the work with two year old children and how does the cooperation between these two professions take place. The theorethical part is following up on educating children under three years of age, development psychology of the toddler age and doesn´t forget the position of pedagogic and non-pedagogic employees in kindergarten. In the practical part I try to approximate how does the cooperation between these two positions take place, their connection and a position of the nanny in kindergarten, based on analysis of interviews among kindergarten teachers and nannies. In the last part of this thesis I define obtained results which tell that the cooperation of a kindergarten teacher and nanny meets high cooperation standards at educating children under three years of age.
Klíčová slova
osobnost učitele, chůva mateřské školy, dvouleté děti v mateřské škole, adaptace dvouletých dětí, předškolní vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
a personality of the kindergarten teacher, a nanny in kindergarten, two year old children in the kindergarten, adaptation of two year old children, preschool education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se personálního zabezpečení vzdělávání dětí mladších tří let v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o spolupráci učitele a chůvy při vzdělávání dětí mladších tří let v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli a chůvami v mateřských školách.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat, formulace závěrů výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se personálního zabezpečení vzdělávání dětí mladších tří let v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o spolupráci učitele a chůvy při vzdělávání dětí mladších tří let v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli a chůvami v mateřských školách.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat, formulace závěrů výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Grůzová, L., & Syslová, Z. (2015). Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita.
Hašková, H., Saxonberg, S., & Mudrák, J. (2012). Péče o nejmenší: boření mýtů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR.
Mukherji, P., & Albon, D. (2015). Research methods in early childhood: an introductory guide (2nd ed). London: SAGE.
Pitáková, M. (2014). Praktická příručka pro chůvy. Praha: Grada.
Splavcová, H., & Kropáčková, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Seznam doporučené literatury
Grůzová, L., & Syslová, Z. (2015). Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita.
Hašková, H., Saxonberg, S., & Mudrák, J. (2012). Péče o nejmenší: boření mýtů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR.
Mukherji, P., & Albon, D. (2015). Research methods in early childhood: an introductory guide (2nd ed). London: SAGE.
Pitáková, M. (2014). Praktická příručka pro chůvy. Praha: Grada.
Splavcová, H., & Kropáčková, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce doc. Majerčíková hodnotí cíle výzkumu jako smysluplné, avšak třetí výzkumná otázka se vymyká koncepci výzkumu. Oponent by ocenil hlubší propracování teoretické části. Podstatnějším problémem je však analytické třídění dat, které je pouze popisné a bez hlubší interpretace. Studentka odpověděla na otázky vedoucího a oponenta. Prof. Gavora upozornil na zaměňování názoru studentky se získanými zjištěními. Proběhla diskuze komise k pojmu spolupráce.