Tato diplomová práce se zaměřuje na předčtenářskou gramotnost dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou nejprve vymezeny teoretické poznatky o narativu, se zaměřením na narativní vývoj dětí až po předškolní věk. Dále jsou v práci sumarizovány poznatky o příběhu a ilustrované předloze, které zároveň tvoří teoretické jádro pro empirické ověření, zda má ilustrovaná předloha vliv na rozvoj narativních schopností dětí v předškolním vzdělávání. V praktické části je pomocí kvalitativního výzkumu analyzována schopnost dětí vyprávět vlastní příběh na základě ilustrované předlohy. Závěr práce je věnován zpracování a vyhodnocení dat, které je doplněno shrnutím poznatků získaných z realizovaného výzkumu a doporučeními pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the pre-reading literacy of preschool children. It is divided into theoretical and practical part. The theoretical part defines the theoretical knowledge about the narrative, focusing mainly on the narrative development of preschool children. Furthermore, the thesis summarizes the knowledge about the story and the illustrated artwork, which also forms the theoretical core for empirical verification of whether the illustrated artwork has an impact on the development of narrative abilities of children in preschool education. In the practical part, the ability of children to tell their own story
based on an illustrated model is analyzed using qualitative research. The conclusion of the work is devoted to the processing and evaluation of acquired data, which is supplemented by a summary of knowledge acquired from the research and recommendations for practice in kindergarten.
storytelling, narrative abilities, evaluation of reading literacy
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na předčtenářskou gramotnost dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou nejprve vymezeny teoretické poznatky o narativu, se zaměřením na narativní vývoj dětí až po předškolní věk. Dále jsou v práci sumarizovány poznatky o příběhu a ilustrované předloze, které zároveň tvoří teoretické jádro pro empirické ověření, zda má ilustrovaná předloha vliv na rozvoj narativních schopností dětí v předškolním vzdělávání. V praktické části je pomocí kvalitativního výzkumu analyzována schopnost dětí vyprávět vlastní příběh na základě ilustrované předlohy. Závěr práce je věnován zpracování a vyhodnocení dat, které je doplněno shrnutím poznatků získaných z realizovaného výzkumu a doporučeními pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the pre-reading literacy of preschool children. It is divided into theoretical and practical part. The theoretical part defines the theoretical knowledge about the narrative, focusing mainly on the narrative development of preschool children. Furthermore, the thesis summarizes the knowledge about the story and the illustrated artwork, which also forms the theoretical core for empirical verification of whether the illustrated artwork has an impact on the development of narrative abilities of children in preschool education. In the practical part, the ability of children to tell their own story
based on an illustrated model is analyzed using qualitative research. The conclusion of the work is devoted to the processing and evaluation of acquired data, which is supplemented by a summary of knowledge acquired from the research and recommendations for practice in kindergarten.
storytelling, narrative abilities, evaluation of reading literacy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se předčtenářské gramotnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických poznatků o narativu, ilustrované předloze, postavě v příběhu.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu zaměřeného na zjišťování narativních schopností dětí pomoci obrázkových příběhů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se předčtenářské gramotnosti dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických poznatků o narativu, ilustrované předloze, postavě v příběhu.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu zaměřeného na zjišťování narativních schopností dětí pomoci obrázkových příběhů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
Doležalová, J. (2018). Jazyková a literární gramotnost v předškolním věku. Zlín: UTB ve Zlíně.
Kapalková, S. (2013). Porozumenie naratív u detí v predškolskom veku. Studie z aplikované lingvistiky, 4(1), 37-50.
Kapalková, S., Slančová, D., Bónová, I., Kesselo J., & Mikulková, M. (2010). Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov.
Kesselová, J. (2013). Syntax naratív detí predškolského veku. Studie aplikované lingvistiky, 4(2), 19-37.
Náhliková, A. (2016). Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku. Jazyk a kultúra, 7(25-26), 90-103.
Nicolopoulou, A. (2008). Rethinking character representation and Its Development in Children´s Narratives. In J. Guo, E. Lieven, N. Budwig, S. Ervin-Tripp, K. Nakamura, & Ş. Özçalişkan, Crosslinguistic Approaches to the Psychology of Language, 241-251. New York: Taylor & Francis.
Pyšná, A., & Kapalková S. (2012). Porovnanie hodnotenia naratívnych schopností slovensky hovoriacich detí vo veku 6 - 7 rokov metódou rozprávania a prerozprávania. Jazyk a kultúra, 3(10), 1-13.
Trávníček, J. (2007). Vyprávěj mi něco...: Jak si děti osvojují příběhy. Příbrami: Paseka.
Seznam doporučené literatury
Doležalová, J. (2018). Jazyková a literární gramotnost v předškolním věku. Zlín: UTB ve Zlíně.
Kapalková, S. (2013). Porozumenie naratív u detí v predškolskom veku. Studie z aplikované lingvistiky, 4(1), 37-50.
Kapalková, S., Slančová, D., Bónová, I., Kesselo J., & Mikulková, M. (2010). Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov.
Kesselová, J. (2013). Syntax naratív detí predškolského veku. Studie aplikované lingvistiky, 4(2), 19-37.
Náhliková, A. (2016). Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku. Jazyk a kultúra, 7(25-26), 90-103.
Nicolopoulou, A. (2008). Rethinking character representation and Its Development in Children´s Narratives. In J. Guo, E. Lieven, N. Budwig, S. Ervin-Tripp, K. Nakamura, & Ş. Özçalişkan, Crosslinguistic Approaches to the Psychology of Language, 241-251. New York: Taylor & Francis.
Pyšná, A., & Kapalková S. (2012). Porovnanie hodnotenia naratívnych schopností slovensky hovoriacich detí vo veku 6 - 7 rokov metódou rozprávania a prerozprávania. Jazyk a kultúra, 3(10), 1-13.
Trávníček, J. (2007). Vyprávěj mi něco...: Jak si děti osvojují příběhy. Příbrami: Paseka.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci týkající se narativních schopností u dětí. Vedoucí práce měl připomínky ke slabým i silným stránkám práce. V teoretické části vyzdvihuje zorientování studentky v odborné literatuře, avšak chybí koncepce a hlubší zpracování literatury k danému tématu. V empirické části očekával vedoucí práce jasnější a srozumitelnější zpracování výsledků výzkumu. Práci hodnotí dobře a zmiňuje angažovanost studentky i spolupráci a vnor do problematiky. Oponent práce kladně hodnotí psací styl studentky a konzistentnost teoretické části i její přehlednost. Také ocenil promyšlenost výzkumné strategie, avšak skutečnost se poté nenaplnila. Oponent slabiny vidí také spíše v metodičnosti práce než výzkumným postupům kvalitativní práce.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta práce.