Diplomová práce se zabývá problematikou vzájemné spolupráce ředitele a zřizovatele mateřské školy na jejím rozvoji. Teoretická část vymezuje mateřské školy jako součást vzdělávacího systému a s tím související důležitost předškolního vzdělávání. Dále je zde zmapovaná pozice zřizovatele a ředitele školy a vzájemného působení v oblasti jejího rozvoje v součinnosti se strategickými dokumenty škol. Empirická část odhaluje způsob vzájemné spolupráce mezi ředitelem a zřizovatelem na rozvoji mateřské školy a činitele, kteří ji formují a odkrývá vzájemný vztah mezi koncepčními dokumenty mateřských škol a výsledky inspekčního šetření ČŠI. Výzkumná část byla realizována pomocí interview s ředitelkami a zřizovateli mateřských škol a analýzou dokumentů.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the issue of cooperation between headteacher and founder in school development.
The theoretical part describes kindergartens as a part of the educational system and their significance in the pre-school education. Moreover, it explores the positions of the founder and the kindergarten headteacher and their mutual activities regarding school development in accordance to the strategic school documents.
The practical part examines the cooperation between kindergarten headteacher and founder within school development and factors by which it is affected. Furthermore, it reveals the mutual relationship between the conceptual documents for kindergartens and the results of the Czech School Inspection's research. The practical part was carried out by interviews with kindergarten headteachers and founders and by an analysis of the aforementioned documents.
Klíčová slova
ředitel mateřské školy, zřizovatel mateřské školy, rozvoj mateřské školy, koncepční dokumenty mateřské školy, subjekty spolupráce
Klíčová slova v angličtině
kindergarten headteacher, founder, school development, conceptual documents for kindergartens, subjects of cooperation
Rozsah průvodní práce
120 s. (252 395 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou vzájemné spolupráce ředitele a zřizovatele mateřské školy na jejím rozvoji. Teoretická část vymezuje mateřské školy jako součást vzdělávacího systému a s tím související důležitost předškolního vzdělávání. Dále je zde zmapovaná pozice zřizovatele a ředitele školy a vzájemného působení v oblasti jejího rozvoje v součinnosti se strategickými dokumenty škol. Empirická část odhaluje způsob vzájemné spolupráce mezi ředitelem a zřizovatelem na rozvoji mateřské školy a činitele, kteří ji formují a odkrývá vzájemný vztah mezi koncepčními dokumenty mateřských škol a výsledky inspekčního šetření ČŠI. Výzkumná část byla realizována pomocí interview s ředitelkami a zřizovateli mateřských škol a analýzou dokumentů.
Anotace v angličtině
This thesis addresses the issue of cooperation between headteacher and founder in school development.
The theoretical part describes kindergartens as a part of the educational system and their significance in the pre-school education. Moreover, it explores the positions of the founder and the kindergarten headteacher and their mutual activities regarding school development in accordance to the strategic school documents.
The practical part examines the cooperation between kindergarten headteacher and founder within school development and factors by which it is affected. Furthermore, it reveals the mutual relationship between the conceptual documents for kindergartens and the results of the Czech School Inspection's research. The practical part was carried out by interviews with kindergarten headteachers and founders and by an analysis of the aforementioned documents.
Klíčová slova
ředitel mateřské školy, zřizovatel mateřské školy, rozvoj mateřské školy, koncepční dokumenty mateřské školy, subjekty spolupráce
Klíčová slova v angličtině
kindergarten headteacher, founder, school development, conceptual documents for kindergartens, subjects of cooperation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na roli ředitele a zřizovatele v řízení mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek o spolupráci ředitele školy se zřizovatelem v oblasti rozvoje mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s řediteli a zřizovateli mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na roli ředitele a zřizovatele v řízení mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek o spolupráci ředitele školy se zřizovatelem v oblasti rozvoje mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s řediteli a zřizovateli mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Kowalski, T. J. (2010). The school principal: visionary leadership and competent management. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Kuchař, F., Schneider, P., Trojan, V., Urban, J., & Zeman, P. (2014). Školská politika, finance a leadership v ředitelské praxi. Praha: Raabe.
Majerčíková, J., & Rebendová, A. (2016). Mateřská škola ve světě univerzity. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Trojan, V. (2019). Ředitel školy jako základní faktor pedagogického vedení. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Trojan, V., & Svobodová, Z. (2019). Subjektivní vnímání proměny role ředitele školy a obtížné prvky výkonu této profese v současné době. Pedagogická orientace, 29(2), 203-222.
Seznam doporučené literatury
Kowalski, T. J. (2010). The school principal: visionary leadership and competent management. New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Kuchař, F., Schneider, P., Trojan, V., Urban, J., & Zeman, P. (2014). Školská politika, finance a leadership v ředitelské praxi. Praha: Raabe.
Majerčíková, J., & Rebendová, A. (2016). Mateřská škola ve světě univerzity. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Trojan, V. (2019). Ředitel školy jako základní faktor pedagogického vedení. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Trojan, V., & Svobodová, Z. (2019). Subjektivní vnímání proměny role ředitele školy a obtížné prvky výkonu této profese v současné době. Pedagogická orientace, 29(2), 203-222.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce Dr. Petrů Puhrová upozorňuje na nedostatečné zpracování závěrů práce. Oponentka práce prof. Wiegerová upozorňuje na nedostatky v uchopení klíčových konceptů pro potřeby práce a přílišnou obecnost teoretické části. Prof. Wiegerová shledává formulace cílů empirické části jako nesprávné. Prof. Wiegerová položila dotaz týkající se klíčového pojmu práce, a to koncepčních dokumentů. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Prof. Wiegerová se dotazovala na vztah komunikace a spolupráce. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Prof. Wiegerová položila dotaz ohledně propojení představených výzkumů s výsledky výzkumu diplomové práce. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Studentka odpověděla na otázky položené vedoucí a oponentkou. Dr. Petrů Puhrová se dotazovala na kompetence zřizovatele, které mohou přecházet na ředitele. Studentka odpověděla s dopomocí.