Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem učitelky mateřských škol rozvíjí porozumění textu při své práci. Teoretická část se zabývá charakteristikou pojmů a vymezuje strategie, které učitelky používají při rozvoji porozumění textu. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím nestrukturovaného pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumná zjištění ukazují, jaké strategie učitelky využívají, jaký význam textu chtějí u dětí rozvíjet, jaké postupy využívají při práci s textem. V závěru práce jsou analyzovány výsledky výzkumu a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is of a theoretical-empirical focus. The goal of this thesis is to discover how preschool teachers enhance understanding of the text. The theoretical part deals with the term definitions and determines strategies which teachers use for text understanding. In the empirical part, qualitatively-oriented research, based on unstructured observations and semi-structured interviews, are presented. The research findings show the strategies used by teachers, meaning of the text, which they want to develop in children, and lastly the methods which they are using for work with the text. In conclusion, the research findings and recommendations for practice are analyzed.
Klíčová slova
porozumění textu, explicitní význam textu, implicitní význam textu, strategie učitelek
Klíčová slova v angličtině
comprehension of the text, explicit meaning of the text, implicit meaning of the text, strategies of teachers
Rozsah průvodní práce
76 s. (135 840 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem diplomové práce je zjistit, jakým způsobem učitelky mateřských škol rozvíjí porozumění textu při své práci. Teoretická část se zabývá charakteristikou pojmů a vymezuje strategie, které učitelky používají při rozvoji porozumění textu. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím nestrukturovaného pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumná zjištění ukazují, jaké strategie učitelky využívají, jaký význam textu chtějí u dětí rozvíjet, jaké postupy využívají při práci s textem. V závěru práce jsou analyzovány výsledky výzkumu a doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This thesis is of a theoretical-empirical focus. The goal of this thesis is to discover how preschool teachers enhance understanding of the text. The theoretical part deals with the term definitions and determines strategies which teachers use for text understanding. In the empirical part, qualitatively-oriented research, based on unstructured observations and semi-structured interviews, are presented. The research findings show the strategies used by teachers, meaning of the text, which they want to develop in children, and lastly the methods which they are using for work with the text. In conclusion, the research findings and recommendations for practice are analyzed.
Klíčová slova
porozumění textu, explicitní význam textu, implicitní význam textu, strategie učitelek
Klíčová slova v angličtině
comprehension of the text, explicit meaning of the text, implicit meaning of the text, strategies of teachers
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se problematikou práce s literárním textem učitelkami mateřské školy.
Vymezení odborné terminologie týkající se podpory porozumění dětí obsahu a významu literárního textu.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím audionahrávek výuky a rozhovory s pedagogy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se problematikou práce s literárním textem učitelkami mateřské školy.
Vymezení odborné terminologie týkající se podpory porozumění dětí obsahu a významu literárního textu.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím audionahrávek výuky a rozhovory s pedagogy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
Own, M. G., & Beck, I. L. (2006). Encouraging young children's language interactions with stories. In D. K. Dickinson, & S. B. Neuman (Eds.), Handbook of early literacy research (s. 281-294). London: The Guilford Press.
Petrová, Z., & Zápotočná, O. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku: teoretické východiská a námety k analýze a tvorbe kurikula jazykového vzdelávania detí MŠ. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity.
Trávníček, J. (2007). Vyprávěj mi něco- jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Pistorius & Olšanská.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
Own, M. G., & Beck, I. L. (2006). Encouraging young children's language interactions with stories. In D. K. Dickinson, & S. B. Neuman (Eds.), Handbook of early literacy research (s. 281-294). London: The Guilford Press.
Petrová, Z., & Zápotočná, O. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku: teoretické východiská a námety k analýze a tvorbe kurikula jazykového vzdelávania detí MŠ. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity.
Trávníček, J. (2007). Vyprávěj mi něco- jak si děti osvojují příběhy. Příbram: Pistorius & Olšanská.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí teoretickou část srozumitelně, ikdyž někdy ztrácí linii. Analytický a interpretační rámec teoretické části posloužil jen částečněv návaznosti na empirickou část. Empirická část má také své slabiny. Zejména vytvořené kategorie, kde je zřejmá nepřesnost. Oponentka práce se shoduje s vedoucím práce zejména v zajímavosti práce. Shodují se však i ve slabších posouzení práce. Oponentka postrádá zaměření empirické části na učitele, kdy toto zaměření vyplývá logicky z názvu práce. Oponentku rušila také v teoretické části nesmyslná spojení a nelogické pojmy v interpretaci. Ve výsledku však hodnotí práci dobře.
Studentka odpověděla na otázky vedoucí i oponenta práce.