Tato diplomová práce je zaměřena na lesní mateřské školy a lesní kluby v České republice. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na historii, fungování, vzdělávání, vize a diferenciaci lesních mateřských škol a lesních klubů. Praktická část má kvalitativní výzkumný charakter. Prostřednictvím šesti rozhovorů a analýzy šesti školních vzdělávacích programů bylo mým záměrem zjistit, jaká je role lesních mateřských škol/lesních klubů v předškolním vzdělávání. Poté následuje stručný popis výsledků a vyhodnocení. V závěru hodnotím splnění cílů, a jakým způsobem mě toto téma ovlivnilo.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on forest kindergartens and forest clubs in the Czech Republic. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is focused on the history, functioning, education, vision and differentiation between kindergartens and forest clubs. The practical part has a qualitative research character. My intention was to find out through six interviews and analysis of six school education programs what is the role of forest kindergartens / forest clubs in pre-school education. This is followed by a brief description of the results and evaluation. In the end, I evaluate the fulfillment of the goals and how this topic affected me.
Klíčová slova
Lesní mateřská škola, lesní klub, alternativní vzdělávání,
Klíčová slova v angličtině
kindergartens, forest clubs, alternative education,
Rozsah průvodní práce
87 s. (140 179 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na lesní mateřské školy a lesní kluby v České republice. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na historii, fungování, vzdělávání, vize a diferenciaci lesních mateřských škol a lesních klubů. Praktická část má kvalitativní výzkumný charakter. Prostřednictvím šesti rozhovorů a analýzy šesti školních vzdělávacích programů bylo mým záměrem zjistit, jaká je role lesních mateřských škol/lesních klubů v předškolním vzdělávání. Poté následuje stručný popis výsledků a vyhodnocení. V závěru hodnotím splnění cílů, a jakým způsobem mě toto téma ovlivnilo.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on forest kindergartens and forest clubs in the Czech Republic. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is focused on the history, functioning, education, vision and differentiation between kindergartens and forest clubs. The practical part has a qualitative research character. My intention was to find out through six interviews and analysis of six school education programs what is the role of forest kindergartens / forest clubs in pre-school education. This is followed by a brief description of the results and evaluation. In the end, I evaluate the fulfillment of the goals and how this topic affected me.
Klíčová slova
Lesní mateřská škola, lesní klub, alternativní vzdělávání,
Klíčová slova v angličtině
kindergartens, forest clubs, alternative education,
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury zabývající se lesními mateřskými školami a lesními kluby v Česku a v dalších zemích.
Vymezení teoretických východisek o těchto alternativách v předškolním vzdělávání.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru a obsahové analýzy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků rozhovorů, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury zabývající se lesními mateřskými školami a lesními kluby v Česku a v dalších zemích.
Vymezení teoretických východisek o těchto alternativách v předškolním vzdělávání.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru a obsahové analýzy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků rozhovorů, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace.Praha: Portál.
Kapuciánová, M. (2010). Lesní a venkovní pedagogika. Praha: Univerzita Karlova.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Valkounová, T. & Daniš, P. (2019). Nejlepší hry z lesních školek. Praha: Albatros.
Vošahlíková, T. (2012). Ekoškolkyalesnímateřskéškoly: praktickýmanuálproaktivnírodiče, pedagogyazřizovatelemateřskýchškol (2., aktualiz. vyd). Praha: Ministerstvo životního prostředí.
Seznam doporučené literatury
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace.Praha: Portál.
Kapuciánová, M. (2010). Lesní a venkovní pedagogika. Praha: Univerzita Karlova.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Valkounová, T. & Daniš, P. (2019). Nejlepší hry z lesních školek. Praha: Albatros.
Vošahlíková, T. (2012). Ekoškolkyalesnímateřskéškoly: praktickýmanuálproaktivnírodiče, pedagogyazřizovatelemateřskýchškol (2., aktualiz. vyd). Praha: Ministerstvo životního prostředí.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce uvádí, že teoretická část se pokouší o komplexnost, avšak s nedostatky a povrchnostmi. Vytýká dále absence zdůvodnění výzkumu, který byl naplánován a nevidí propojení jednotlivých částí. Empirická část vykazuje také nedostatky. Vedoucímu chybí podněty k validitě zjištění. Výpovědi jsou pouze seřazené a analýza školních vzdělávacích programů je také nepřesná a nepřehledná. Oponentka práce upozorňuje na nejasný teoretický rámec pro další interpretaci dat, což se dále v práci potvrzuje. V textu je slabá interpretace dat od subjektů výzkumu, schází také interpretace a vhodné formulace závěrů.
Komise se jednohlasně shodla na výsledku F v poměru 5:0.