Diplomová práce výzkumného charakteru se zabývá interakčními styly učitelů mateřských škol. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké jsou interakční styly učitele mateřské školy při komunikaci s dětmi. Teoretická část sumarizuje poznatky o procesu interakce, výukové komunikace, interakčním stylu učitele. Pozornost je také věnovaná dosavadním výzkumům zabývajících se interakčními styly učitelů. Výzkum je kvalitativně orientován. V empirické části je popsáno výzkumné šetření, které bylo realizováno s využitím nestrukturovaného pozorování a interview s učiteli mateřských škol. V závěru jsou interpretovány výsledky výzkumu a odpovědi na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis of a research character deals with the interaction styles of kindergarten teachers. The aim of this thesis was to find out what are the interaction styles of a kindergarten teacher when communicating with children. The theoretical part summarizes knowledge about the process of interaction, educational communication and interaction style of the teacher. Attention is also paid to existing researches dealing with the interaction styles of teachers. This work is qualitatively oriented. The empirical part describes a research survey, which was carried out using unstructured participatory observation and in-depth interviews with kindergarten teachers. In the final part are interpreted the research results and answers to research questions.
Klíčová slova
komunikační projevy učitele mateřské školy, interakční styl, interakce ve školní třídě,
Klíčová slova v angličtině
communication speeches of kindergarten teacher, interaction style, interaction in the class-room,
Rozsah průvodní práce
84 s. (135 960 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce výzkumného charakteru se zabývá interakčními styly učitelů mateřských škol. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké jsou interakční styly učitele mateřské školy při komunikaci s dětmi. Teoretická část sumarizuje poznatky o procesu interakce, výukové komunikace, interakčním stylu učitele. Pozornost je také věnovaná dosavadním výzkumům zabývajících se interakčními styly učitelů. Výzkum je kvalitativně orientován. V empirické části je popsáno výzkumné šetření, které bylo realizováno s využitím nestrukturovaného pozorování a interview s učiteli mateřských škol. V závěru jsou interpretovány výsledky výzkumu a odpovědi na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis of a research character deals with the interaction styles of kindergarten teachers. The aim of this thesis was to find out what are the interaction styles of a kindergarten teacher when communicating with children. The theoretical part summarizes knowledge about the process of interaction, educational communication and interaction style of the teacher. Attention is also paid to existing researches dealing with the interaction styles of teachers. This work is qualitatively oriented. The empirical part describes a research survey, which was carried out using unstructured participatory observation and in-depth interviews with kindergarten teachers. In the final part are interpreted the research results and answers to research questions.
Klíčová slova
komunikační projevy učitele mateřské školy, interakční styl, interakce ve školní třídě,
Klíčová slova v angličtině
communication speeches of kindergarten teacher, interaction style, interaction in the class-room,
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se interakcí mezi učitelem a dětmi v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na oblast komunikace ve škole a interakční styly učitele mateřské školy.
Příprava metodologie výzkumu, formulace výzkumného problému a výzkumných cílů.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování v mateřské škole.
Zpracování získaných dat, vyhodnocení a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se interakcí mezi učitelem a dětmi v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na oblast komunikace ve škole a interakční styly učitele mateřské školy.
Příprava metodologie výzkumu, formulace výzkumného problému a výzkumných cílů.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování v mateřské škole.
Zpracování získaných dat, vyhodnocení a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Eichhorn, C. (2019). Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe.
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Gordon, K. A. (c2014). Early childhood education: becoming a professional. Los Angeles: SAGE.
Løndal, K., & Greve, A. (2015) Didactic Approaches to Child-Managed Play: Analyses of Teacher’s Interaction Styles in Kindergartens and After-School Programmes in Norway. International Journal of Early Childhood,47, 461–479.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Eichhorn, C. (2019). Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe.
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
Gordon, K. A. (c2014). Early childhood education: becoming a professional. Los Angeles: SAGE.
Løndal, K., & Greve, A. (2015) Didactic Approaches to Child-Managed Play: Analyses of Teacher’s Interaction Styles in Kindergartens and After-School Programmes in Norway. International Journal of Early Childhood,47, 461–479.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Prof. Wiegerová upozorňuje na nesprávné použití slova koncept, který je zaměňován s pojmem kategorie. Vedoucí práce oceňuje výběr obtížného tématu studentkou. Přestože se studentka snažila hloubkově propracovat teorii nepodařilo se vytvořit text, který by nepředkládal obecně známé hypotézy. Vedoucí práce dr. Navrátilová poukazuje také na nedostatečné zpracování empirické části. Oponent prof. Gavora oceňuje novátorské téma zkoumání interakčních stylů učitele v podmínkách mateřské školy, avšak vytýká vzniklé kategorie, které nenasycují koncept interakčního stylu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta. Dr. Pacholík poukázal na vytvoření více interakčních stylů než zkoumaných učitelů. Prof. Wiegerová upozorňuje na nesprávné identifikování stylů. Dr. Ovary Bulková položila dotaz ohledně tvorby schémat znázorňující interakční styly učitelů. Prof. Wiegerová poukazuje na intuitivní tvorbu těchto schémat, které nemusí odrážet zkoumanou realitu.