Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se společným čtením rodiče s dítětem předškolního věku v domácím prostředí. Teoretická část si kladla za úkol sumarizovat koncept čtenářské pregramotnosti a poznatky o faktorech, které ovlivňují úroveň čtenářské pregramotnosti. V praktické části je popsáno výzkumné šetření kvalitativního charakteru, které probíhalo v rodinách s dětmi předškolního věku prostřednictvím nestrukturovaného pozorování četby rodiče dítěti, které se zaměřovalo na otázky kladené v průběhu společné četby ze strany obou aktérů četby. V závěru diplomové práce jsou pak interpretovány výsledky výzkumu, díky kterým bylo možné odpovědět na stanovené výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The thesis has a theoretical-empirical character and deals with the joint reading of a parent with a child of preschool age in a home environment. The theoretical part was designed to summarize the concept of reading preliteracy and knowledge of factors that affect the level of reading preliteracy. The practical part describes a research of a qualitative nature carried out in families with children of preschool age through unstructured observation of a parent reading to a child, which focused on questions asked during joint reading by both participants. The conclusion of the thesis explains the results of the observational survey and outcome of the research conducted.
Klíčová slova
čtenářská pregramotnost, čtení dítěti, gramotně podnětné rodinné prostředí, interakce rodič - dítě při čtení
Klíčová slova v angličtině
reading preliteracy, shared book reading, literacy stimulating family environment, parent - child interaction during reading
Rozsah průvodní práce
74 s. (110 697 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter a zabývá se společným čtením rodiče s dítětem předškolního věku v domácím prostředí. Teoretická část si kladla za úkol sumarizovat koncept čtenářské pregramotnosti a poznatky o faktorech, které ovlivňují úroveň čtenářské pregramotnosti. V praktické části je popsáno výzkumné šetření kvalitativního charakteru, které probíhalo v rodinách s dětmi předškolního věku prostřednictvím nestrukturovaného pozorování četby rodiče dítěti, které se zaměřovalo na otázky kladené v průběhu společné četby ze strany obou aktérů četby. V závěru diplomové práce jsou pak interpretovány výsledky výzkumu, díky kterým bylo možné odpovědět na stanovené výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The thesis has a theoretical-empirical character and deals with the joint reading of a parent with a child of preschool age in a home environment. The theoretical part was designed to summarize the concept of reading preliteracy and knowledge of factors that affect the level of reading preliteracy. The practical part describes a research of a qualitative nature carried out in families with children of preschool age through unstructured observation of a parent reading to a child, which focused on questions asked during joint reading by both participants. The conclusion of the thesis explains the results of the observational survey and outcome of the research conducted.
Klíčová slova
čtenářská pregramotnost, čtení dítěti, gramotně podnětné rodinné prostředí, interakce rodič - dítě při čtení
Klíčová slova v angličtině
reading preliteracy, shared book reading, literacy stimulating family environment, parent - child interaction during reading
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše týkající se domácího čtení dětem předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzájemného působení rodičů a dětí předškolního věku při domácím čtení.
Příprava metodologie empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování v prostředí rodiny.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše týkající se domácího čtení dětem předškolního věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzájemného působení rodičů a dětí předškolního věku při domácím čtení.
Příprava metodologie empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody pozorování v prostředí rodiny.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Clay, M. M. (2013). An observation survey of early literacy achievement (3rd edition). Auckland: The Marie Clay Literacy Trust.
Gavora, P. (2018). Čtení dětem v rodině: výzkum důvodů, parametrů a praktik. Pedagogická orientace, 28(1), 25-45.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Trávníček, J. (2019). Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje. Praha: Národní knihovna České republiky.
Vandermaas-Peeler, M., Sassine, B., Price, C., & Brilhart, C. (2015). Mother's and father's guidance behaviours during storybook reading. Journal of Early Childhood Literacy, 12(4), 415-442.
Clay, M. M. (2013). An observation survey of early literacy achievement (3rd edition). Auckland: The Marie Clay Literacy Trust.
Gavora, P. (2018). Čtení dětem v rodině: výzkum důvodů, parametrů a praktik. Pedagogická orientace, 28(1), 25-45.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Trávníček, J. (2019). Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje. Praha: Národní knihovna České republiky.
Vandermaas-Peeler, M., Sassine, B., Price, C., & Brilhart, C. (2015). Mother's and father's guidance behaviours during storybook reading. Journal of Early Childhood Literacy, 12(4), 415-442.
Studentka představila svou diplomovou práci. Studentka představila základní a dílčí výzkumné cíle, výzkumné otázky. Reprezentovala rovněž výzkumné metody, a významové kategorie. Studentka hovořila o výsledcích výzkumu. Studentka hovořila plynule. Studentka zvládla velmi dobře organizaci výzkumu, zdařile intepretovala data výzkumu. Vedoucí práce se vyjádřil k robustnému dotazníku. Studentka se adekvátně vyjádřila k otázkám oponenta a vedoucího práce.