Bakalářská práce se zabývá možnostmi rozvíjení počátečního psaní v předškolním věku. Cí-lem teoretické části je sumarizovat poznatky o gramotnosti, pregramotnosti a gramotném pro-středí. Dále se zaměřuje na jazyk, řeč a komunikaci. Cílem praktické části bakalářské práce, jež má aplikační charakter, je vytvořit soubor edukačních aktivit podporující možnosti rozví-jení počátečního psaní v předškolním věku, ověřit jej a evaluovat v praxi mateřské školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis elaborates on the possibilities of early writing at preschool age. The theo-retical part aims to summarize the piece of knowledge of literacy, preliteracy, and literacy environment. Furthermore, the thesis focuses on language, speech, and communication. The purpose of the practical part is to create a set of educative activities supporting possibilities of early writing at preschool age, verify, and evaluate it in the practice of nursery.
Klíčová slova
gramotnost, pregramotnost, počáteční psaní, gramotné prostředí, komunikace
Klíčová slova v angličtině
literacy, preliteracy, early writing, literacy environment, communication
Rozsah průvodní práce
50
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi rozvíjení počátečního psaní v předškolním věku. Cí-lem teoretické části je sumarizovat poznatky o gramotnosti, pregramotnosti a gramotném pro-středí. Dále se zaměřuje na jazyk, řeč a komunikaci. Cílem praktické části bakalářské práce, jež má aplikační charakter, je vytvořit soubor edukačních aktivit podporující možnosti rozví-jení počátečního psaní v předškolním věku, ověřit jej a evaluovat v praxi mateřské školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis elaborates on the possibilities of early writing at preschool age. The theo-retical part aims to summarize the piece of knowledge of literacy, preliteracy, and literacy environment. Furthermore, the thesis focuses on language, speech, and communication. The purpose of the practical part is to create a set of educative activities supporting possibilities of early writing at preschool age, verify, and evaluate it in the practice of nursery.
Klíčová slova
gramotnost, pregramotnost, počáteční psaní, gramotné prostředí, komunikace
Klíčová slova v angličtině
literacy, preliteracy, early writing, literacy environment, communication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o podpoře gramotnosti dítěte v předškolním věku.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek o možnostech rozvíjení počátečního psaní v mateřské škole.
Zpracování projektu zaměřeného na aplikaci počátečního psaní dětí v mateřské škole.
Realizace projektu a jeho ověření v mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o podpoře gramotnosti dítěte v předškolním věku.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek o možnostech rozvíjení počátečního psaní v mateřské škole.
Zpracování projektu zaměřeného na aplikaci počátečního psaní dětí v mateřské škole.
Realizace projektu a jeho ověření v mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488-509.
Petrová, Z. (2014). Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
Tolchinsky, L. (2003). The Cradle of Culture and What Children Know About Writing and Numbers Before Being Taught. Mahwah, New Yersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Wildová, R. (2005). Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova.
Seznam doporučené literatury
Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488-509.
Petrová, Z. (2014). Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
Tolchinsky, L. (2003). The Cradle of Culture and What Children Know About Writing and Numbers Before Being Taught. Mahwah, New Yersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Wildová, R. (2005). Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: Univerzita Karlova.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce. Nepřesně hovořila o cílech bakalářské práce. Studentka prezentovala cíle a obsah souboru edukačních aktivit a následnou evaluaci. Vytknuta byla studentce nesourodost teoretické a aplikační části. Proběhla diskuze k využitelnosti aktivit, studentka se aktivně zapojila do diskuze.