Předmětem bakalářské práce je životospráva v těhotenství. Teoretická část se skládá ze tří kapitol, zabývající se vývojem dítěte od prenatálního období až po fyziologického novorozence. V bakalářské práci jsme se také zabývali patologiemi poruch růstu plodu, konkrétně hypotrofickými a hypertrofickými novorozenci. Poslední kapitola je zaměřena na problematiku faktorů ovlivňující porodní hmotnost. Praktická část je zpracována kvantitativním výzkumem, formou dotazníkového šetření, kdy cílem bylo zjistit, zdali matky v průběhu těhotenství dodržovaly správnou životosprávu a jejich informovanost o dané problematice v souvislosti s nedodržováním správné životosprávy na vliv novorozence. Závěrem jsou vyhotoveny jednotlivé cíle práce, popsány výsledky šetření a edukační materiál.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is regimen during pregnancy. Theoretical part consists of three chapters, considering child's development from prenatal stage until physiological neonate. In the bachelor thesis We also considered pathologies of disorders of fetus growth, namely hypotrophied and hypertrophied newborns. Last chapter is focused on problematic of factors that influence birth weight. Practical part is processed with quantitive research, in form of questionnaire inquiry, where the goal was to find out if mothers during pregnancy adhered to the right regimen and their awarness of this problematic in connection of not abiding the right regimen with influences of the newborn. In the conclusion there are separate goals of this theses, described outcomes of the inquiry and educational material.
Klíčová slova
Těhotenství, novorozenec, životní styl, socioekonomický status, návykové látky, informovanost
Předmětem bakalářské práce je životospráva v těhotenství. Teoretická část se skládá ze tří kapitol, zabývající se vývojem dítěte od prenatálního období až po fyziologického novorozence. V bakalářské práci jsme se také zabývali patologiemi poruch růstu plodu, konkrétně hypotrofickými a hypertrofickými novorozenci. Poslední kapitola je zaměřena na problematiku faktorů ovlivňující porodní hmotnost. Praktická část je zpracována kvantitativním výzkumem, formou dotazníkového šetření, kdy cílem bylo zjistit, zdali matky v průběhu těhotenství dodržovaly správnou životosprávu a jejich informovanost o dané problematice v souvislosti s nedodržováním správné životosprávy na vliv novorozence. Závěrem jsou vyhotoveny jednotlivé cíle práce, popsány výsledky šetření a edukační materiál.
Anotace v angličtině
The topic of this bachelor thesis is regimen during pregnancy. Theoretical part consists of three chapters, considering child's development from prenatal stage until physiological neonate. In the bachelor thesis We also considered pathologies of disorders of fetus growth, namely hypotrophied and hypertrophied newborns. Last chapter is focused on problematic of factors that influence birth weight. Practical part is processed with quantitive research, in form of questionnaire inquiry, where the goal was to find out if mothers during pregnancy adhered to the right regimen and their awarness of this problematic in connection of not abiding the right regimen with influences of the newborn. In the conclusion there are separate goals of this theses, described outcomes of the inquiry and educational material.
Klíčová slova
Těhotenství, novorozenec, životní styl, socioekonomický status, návykové látky, informovanost
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti vlivů somatických parametrů ženy na porodní délku a hmotnost novorozence.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti vlivů somatických parametrů ženy na porodní délku a hmotnost novorozence.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BINDER, Tomáš a kolektiv. Porodnictví [online]. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum, 2011 [cit. 2020-10-11]. ISBN 978-80-246-2854-7. Dostupné z: https://www.bookport.cz/e-kniha/porodnictvi-247766/
FENDRYCHOVÁ, Jaroslava a Ivo BOREK. Intenzivní péče o novorozence. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2007. ISBN 9788070134474.
STRAŇÁK, Zbyněk a Jan JANOTA. Neonatologie. 2. rozš. vyd. Praha: Mladá fronta, 2015. ISBN 9788020438614.
BINDER, Tomáš a kolektiv. Porodnictví [online]. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum, 2011 [cit. 2020-10-11]. ISBN 978-80-246-2854-7. Dostupné z: https://www.bookport.cz/e-kniha/porodnictvi-247766/
FENDRYCHOVÁ, Jaroslava a Ivo BOREK. Intenzivní péče o novorozence. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2007. ISBN 9788070134474.
STRAŇÁK, Zbyněk a Jan JANOTA. Neonatologie. 2. rozš. vyd. Praha: Mladá fronta, 2015. ISBN 9788020438614.
Otázka vedoucího práce: Co pro Vás osobně bylo největším přínosem při psaní bakalářské práce? Studentka: Myslím si, že největší přínos to teprve bude mít v rámci mého pracovního nasazení, kdy si prohloubím své poznatky získané během psaní bakalářské práce.
Otázky k obhajobě od oponenta: 1. Jaká je klíčová role porodní asistentky v péči o zdraví těhotné ženy? Uveďte, prosím, konkrétně. Studentka si myslí, že porodní asistentka by měla především působit jako edukátor, jako zdroj informací, měla by působit jako průvodce těhotenstvím.
2. Které výsledky výzkumného šetření byly pro Vás nejvíce překvapivé a proč? Nejvíc studentku překvapilo, že v dnešní době se objevilo mnoho žen, které trpí obezitou.
3. Jak využijete získané poznatky v praxi porodní asistentky? Na začátku bude studentka pracovat na oddělení šestinedělí, kde využije svůj edukační letáček, který je přílohou bakalářské práce.
Studentka na doplňující otázky odpovídala edukovaně a připraveně a do následné diskuze s komisí se zapojila s nadšením.