Předkládaná bakalářská práce se zabývá možnostmi využívání digitálních technologií v mateřských školách prostřednictvím aplikace pedagogického projektu. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou, přičemž praktická část má aplikační charakter. Cílem teoretické části bylo sumazirovat poznatky o konceptu digitální gramotnosti a charakterizovat dítě předškolního věku ve vztahu k digitalizaci. V souladu s těmito poznatky byl vytvořen projekt k podpoře rozvoje digitální gramotnosti dětí předškolního věku, který byl zpracován a realizován ve vybrané mateřské škole. Následně došlo k jeho ověření. V závěru práce je předložena evaluace projektu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with the possibilities of using digital technologies in kindergartens through the application of a pedagogical project. It is divided into theoretical and practical part, while the practical part has an application character. The aim of the theoretical part was to summarize the knowledge about the concept of digital literacy and to characterize a preschool child in relation to digitization. In accordance with these findings, a project was created to support the development of digital literacy of preschool children, which was developed and implemented in a selected kindergarten. Subsequently, it was verified. At the end of the thesis, an evaluation of the project and recommendations for the practice of kindergartens are presented.
digital literacy, digital education, digital competence
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá možnostmi využívání digitálních technologií v mateřských školách prostřednictvím aplikace pedagogického projektu. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou, přičemž praktická část má aplikační charakter. Cílem teoretické části bylo sumazirovat poznatky o konceptu digitální gramotnosti a charakterizovat dítě předškolního věku ve vztahu k digitalizaci. V souladu s těmito poznatky byl vytvořen projekt k podpoře rozvoje digitální gramotnosti dětí předškolního věku, který byl zpracován a realizován ve vybrané mateřské škole. Následně došlo k jeho ověření. V závěru práce je předložena evaluace projektu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with the possibilities of using digital technologies in kindergartens through the application of a pedagogical project. It is divided into theoretical and practical part, while the practical part has an application character. The aim of the theoretical part was to summarize the knowledge about the concept of digital literacy and to characterize a preschool child in relation to digitization. In accordance with these findings, a project was created to support the development of digital literacy of preschool children, which was developed and implemented in a selected kindergarten. Subsequently, it was verified. At the end of the thesis, an evaluation of the project and recommendations for the practice of kindergartens are presented.
digital literacy, digital education, digital competence
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využívání digitálních technologií v podmínkách předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o digitalizaci a digitální gramotnosti.
Příprava projektu k podpoře rozvoje digitální gramotnosti dětí předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využívání digitálních technologií v podmínkách předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o digitalizaci a digitální gramotnosti.
Příprava projektu k podpoře rozvoje digitální gramotnosti dětí předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Božik, R. (2018). Podpora využití ICT v práci učitele MŠ. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Kalaš, I. (2011). Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva SR.
Kopecký, K., & Szotkowski, R. (2018). Moderní informační a komunikační technologie ve výuce. Olomouc: Univerzita Palackého.
Kontríková, V., Černíková, M., & Šmahel, D. (2015). Byl jednou jeden tablet: Děti (0-8) a digitální technologie. Dostupné z: http://irtis.fss.muni.cz/wp-content/uploads/2015/02/0-8__National_report_final_CZ.pdf
Marsh, J. (2016). The Digital Literacy Skills and Competences of Children of Pre-school Age. Buckingham: Media Education.
Seznam doporučené literatury
Božik, R. (2018). Podpora využití ICT v práci učitele MŠ. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Kalaš, I. (2011). Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva SR.
Kopecký, K., & Szotkowski, R. (2018). Moderní informační a komunikační technologie ve výuce. Olomouc: Univerzita Palackého.
Kontríková, V., Černíková, M., & Šmahel, D. (2015). Byl jednou jeden tablet: Děti (0-8) a digitální technologie. Dostupné z: http://irtis.fss.muni.cz/wp-content/uploads/2015/02/0-8__National_report_final_CZ.pdf
Marsh, J. (2016). The Digital Literacy Skills and Competences of Children of Pre-school Age. Buckingham: Media Education.
Přílohy volně vložené
Příloha P I: Informovaný souhlas s poskytnutím údajů k BP
Příloha P II: Fotografie vytvořené dětmi na téma: "Dopravní prostředky"
Příloha P III: odkaz na zdroj: edukační pořad pro děti: "Michalova doprava-výstražné značky", dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11066798856-michalova-doprava/215543110110003
Příloha P IV: odkaz na zdroj: edukační pořad pro děti: "Michalova doprava-zákazové značky", dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11066798856-michalova-doprava/215543110110006
Příloha P V: Simulace zvuků a ruchu na ulici, dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=T-R6Gn-LHBs&ab_channel=Relaxingandusefulsounds%2Cnoisesandvideos
Příloha P VI: Obrázky dopravních situací (seřazení dle chronologického postupu)
Příloha P VII: Pracovní list-téma: "Počasí" (Praktické náměty)
Příloha P VIII: Pracovní list-téma: "Barvy a tvary" (Praktické náměty)
Příloha P IX: Omalovánky-téma: "Barvy a tvary" (Praktické náměty)
Příloha P X: Píseň: "Já jsem muzikant" - odkaz na píseň- (Praktické náměty). https://www.youtube.com/watch?v=m2doaVP2lG8&ab_channel=BibiBum
Příloha P XI: odkaz na webovou stránku: https://www.predskolaci.cz/
Příloha P XII: odkaz na webovou stránku: http://www.kamaradske-hry.cz/
Příloha P XIII: odkaz na webovou stránku: https://www.veselepohadky.cz/mluvene-pohadky/
Příloha P XIV: odkaz na webovou stránku: https://www.detsky-web.cz/
Příloha P XV: doporučení webových stránek
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla téma bakalářské práce. Představila hlavní cíl práce a podrobně také projekt aplikovaný v mateřské škole. Studentka prezentovala evaluaci projektu. Vedoucí práce se kladně vyjádřila k procesu tvorby bakalářské práce. Chyby v aplikační části práce neznevažují kvalitu práce. Vyzdvihla velkou míru spolupráce. Oponent ocenil aktuálnost tématu bakalářské práce. Studentka samostatně zodpověděla otázky oponenta.