Bakalářská práce se zabývá vrozenou vývojovou vadou rozštěpu rtu a patra.
Teoretická část práce se zabývá základním rozdělením rozštěpových vad obličeje, prenatální diagnostikou, multidisciplinární péči a systémem dispenzarizačních kontrol.
K vypracování praktické části byla zvolena technika polostrukturovaného rozhovoru. Skupina respondentek je tvořena ženami, kterým se narodilo dítě s vrozenou vývojovou vadou rozštěpu rtu a patra. Cílem bylo zjistit, zda se u vybrané skupiny respondentek vyskytovaly předsudky společnosti ve vztahu k rozštěpovým dětem. Výstupem bakalářské práce je doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with a congenital malformation of the cleft lip and palate.
The theoretical part of the thesis deals with the basic division of cleft facial defects, prenatal diagnostics, multidisciplinary care and the system of dispensary checks.
The technique of semi-structured interview was chosen to develop the practical part. The group of respondents consists of women who gave birth to a child with a congenital malformation of the cleft lip and palate. The aim was to find out whether the selected group of respondents had prejudices of society in relation to cleft children. The output of the bachelor thesis is a recommendation for practice.
Bakalářská práce se zabývá vrozenou vývojovou vadou rozštěpu rtu a patra.
Teoretická část práce se zabývá základním rozdělením rozštěpových vad obličeje, prenatální diagnostikou, multidisciplinární péči a systémem dispenzarizačních kontrol.
K vypracování praktické části byla zvolena technika polostrukturovaného rozhovoru. Skupina respondentek je tvořena ženami, kterým se narodilo dítě s vrozenou vývojovou vadou rozštěpu rtu a patra. Cílem bylo zjistit, zda se u vybrané skupiny respondentek vyskytovaly předsudky společnosti ve vztahu k rozštěpovým dětem. Výstupem bakalářské práce je doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with a congenital malformation of the cleft lip and palate.
The theoretical part of the thesis deals with the basic division of cleft facial defects, prenatal diagnostics, multidisciplinary care and the system of dispensary checks.
The technique of semi-structured interview was chosen to develop the practical part. The group of respondents consists of women who gave birth to a child with a congenital malformation of the cleft lip and palate. The aim was to find out whether the selected group of respondents had prejudices of society in relation to cleft children. The output of the bachelor thesis is a recommendation for practice.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti vrozené vývojové vady rozštěpu rtu a patra.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu vrozené vývojové vady rozštěpu rtu a patra technikou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti vrozené vývojové vady rozštěpu rtu a patra.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu vrozené vývojové vady rozštěpu rtu a patra technikou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BERKOWITZ, S., ed. Cleft lip and palate: diagnostics and management. 2nd ed. Berlin: Springer, 2005. ISBN 3-540-23409-8.
DUŠKOVÁ, M. Pokroky v sekundární léčbě nemocných s rozštěpem. Hradec Králové: Olga Čermáková, 2007. ISBN 978-80-86703-25-1.
HATAŠOVÁ, L. Od rozštěpu k úsměvu. Olomouc: Šťastný úsměv, 2016. ISBN 978-80-260-9572-9.
CHOTĚBOROVÁ, M. Mami, tati - procvičujte se mnou...aneb logopedická příručka nejen pro rodiče dětí s rozštěpem. Praha: Carter/Reproplus, 2015. ISBN 978-80-260-7502-8.
JAKUBÍKOVÁ, J. Vrozené anomálie hlavy a krku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4064-5.
KOLÍSKOVÁ, M. a Z. DVOŘÁK. Pro tvůj šťastný úsměv: informace o léčbě rozštěpové vady obličeje od narození do dospělosti. Praha: Carter/Reproplus, 2014. ISBN 978-80-260-6146-5.
Seznam doporučené literatury
BERKOWITZ, S., ed. Cleft lip and palate: diagnostics and management. 2nd ed. Berlin: Springer, 2005. ISBN 3-540-23409-8.
DUŠKOVÁ, M. Pokroky v sekundární léčbě nemocných s rozštěpem. Hradec Králové: Olga Čermáková, 2007. ISBN 978-80-86703-25-1.
HATAŠOVÁ, L. Od rozštěpu k úsměvu. Olomouc: Šťastný úsměv, 2016. ISBN 978-80-260-9572-9.
CHOTĚBOROVÁ, M. Mami, tati - procvičujte se mnou...aneb logopedická příručka nejen pro rodiče dětí s rozštěpem. Praha: Carter/Reproplus, 2015. ISBN 978-80-260-7502-8.
JAKUBÍKOVÁ, J. Vrozené anomálie hlavy a krku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4064-5.
KOLÍSKOVÁ, M. a Z. DVOŘÁK. Pro tvůj šťastný úsměv: informace o léčbě rozštěpové vady obličeje od narození do dospělosti. Praha: Carter/Reproplus, 2014. ISBN 978-80-260-6146-5.
Přílohy volně vložené
CD ROM s nahrávkami rozhovorů.
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce se zřekla hodnocení bakalářské práce na základě důvodů uvedených v posudku vedoucího bakalářské práce.
Oponent - dr. Olecká: Práce nedosahuje standardní a požadované úrovně ani rozsahu závěrečné bakalářské práce. Práci doporučuji přepracovat na základě výtek uvedených v posudku.
Oponent - Mgr. Vávra: Předkládaná bakalářská práce obsahuje zásadní formální a obsahové nedostatky, včetně nedodržení minimálního požadovaného rozsahu práce.
Studentka se rozhodla i přes negativní posudky práci obhajovat. Doc. Kala: "Proč chybí v práci diskuze?" Studentka: "Zahrnula jsem do práce svůj pohled na věc, v diskuzi by se proto tyto zjištění opakovaly..."
Studentka použila neaktuální literaturu, která neposkytuje relevantní informace. Studentka tím neprokázala schopnost pracovat s literaturou a empirická část práce vykazuje hrubé nedostatky. Komise se jednoznačně v poměru 5:0 shodla na výsledku F. Komise doporučuje práci přepracovat a předložit znovu k obhajobě.