Tato diplomová práce se zabývá nekalou soutěží v souvislosti s potravinami. Hlavním cílem je přehledně zpracovat téma týkající se reklamy všeobecné, tak i konkrétních částí, a to nekalé soutěže a převážně její hlavní podstaty - klamavé reklamy a jejího vlivu na spotřebitele. V této práci budou i definice příslušných institucí a jejich působení na praktiky spojené s klamavou reklamou. V praktické části budou zpracovány a rozebrány nejčastější příklady klamavé reklamy na potraviny a v projektové části pak porovnání jednotlivých názorů konečných spotřebitelů a jejich pohled na toto téma.
Anotace v angličtině
This thesis deals with unfair competition in connection with food. The main objective is to clearly process the topic concerning general advertising as well as specific parts, namely unfair competition and mainly its facts - misleading advertising and its impact on consumers. In this work there will also be definitions of the relevant institutions and their action on practices related to misleading advertising. In the practical part, the most common examples of misleading advertising on food will be prepared and discussed, and in the project part a comparison of the individual opinions of final consumers and their view on the subject.
Klíčová slova
Klamavá reklama, Rada pro reklamu, nekalá soutěž, hospodářská soutěž, psychologie reklamy, reklama, spotřebitel, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Misleading Advertising, Advertising Standards Council, unfair competition, economy competition, psychology of advertising, advertising, consumer, quality research
Rozsah průvodní práce
81 s. Obr. příl.- 3 s.(627 zn)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá nekalou soutěží v souvislosti s potravinami. Hlavním cílem je přehledně zpracovat téma týkající se reklamy všeobecné, tak i konkrétních částí, a to nekalé soutěže a převážně její hlavní podstaty - klamavé reklamy a jejího vlivu na spotřebitele. V této práci budou i definice příslušných institucí a jejich působení na praktiky spojené s klamavou reklamou. V praktické části budou zpracovány a rozebrány nejčastější příklady klamavé reklamy na potraviny a v projektové části pak porovnání jednotlivých názorů konečných spotřebitelů a jejich pohled na toto téma.
Anotace v angličtině
This thesis deals with unfair competition in connection with food. The main objective is to clearly process the topic concerning general advertising as well as specific parts, namely unfair competition and mainly its facts - misleading advertising and its impact on consumers. In this work there will also be definitions of the relevant institutions and their action on practices related to misleading advertising. In the practical part, the most common examples of misleading advertising on food will be prepared and discussed, and in the project part a comparison of the individual opinions of final consumers and their view on the subject.
Klíčová slova
Klamavá reklama, Rada pro reklamu, nekalá soutěž, hospodářská soutěž, psychologie reklamy, reklama, spotřebitel, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Misleading Advertising, Advertising Standards Council, unfair competition, economy competition, psychology of advertising, advertising, consumer, quality research
Zásady pro vypracování
Na základě rešerše odborné literatury charakterizujte pojem klamavá reklama a jeho působení na zákazníka.
Stanovte výzkumné otázky a cíle práce.
Zpracujte praktické příklady klamavé reklamy použité u potravin.
Proveďte výzkum povědomí zákazníků o klamavé reklamě na základě osobních rozhovorů.
Na základě analýzy vyhodnoťte současný stav vnímání klamavé reklamy zákazníky. Formulujte závěr zkoumání.
Zásady pro vypracování
Na základě rešerše odborné literatury charakterizujte pojem klamavá reklama a jeho působení na zákazníka.
Stanovte výzkumné otázky a cíle práce.
Zpracujte praktické příklady klamavé reklamy použité u potravin.
Proveďte výzkum povědomí zákazníků o klamavé reklamě na základě osobních rozhovorů.
Na základě analýzy vyhodnoťte současný stav vnímání klamavé reklamy zákazníky. Formulujte závěr zkoumání.
Seznam doporučené literatury
HAJN, Petr, 1995 Jak jednat v boji s konkurencí: (o právní úpravě nekalé soutěže). 1. vyd. Praha: Linde, 239 s. ISBN 80-85647-93-1
HAJN, Petr, 2010. Komunitární a české právo proti nekalé soutěži. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 146 s. ISBN 978-80-210-5051-8.
HOROVÁ, O, 2004. Ochrana spotřebitele. Vyd. 2. Praha: Oeconomica. ISBN 8024506904.
HUGGINS, R., IZUSHI, H., 2011. Competition, competitive advantage, and clusters: the ideas of Michael Porter. New York: Oxford University Press. ISBN 9780199578030.
KOTLER, P., 2005. Marketing v otázkách a odpovědích. Brno: CP Books. ISBN 8025105180
KOTLER, P., ARMSTRONG, G, c2004. Marketing. Praha: Grada. ISBN isbn:80-247-0513-3.
ONDREJOVÁ, D., 2014. Nekalá soutěž v novém občanském zákoníku. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 380 s. ISBN 978-80-7400-522-0.
PELC, V., 1995. Hospodářská soutěž. Praha: Grada. ISBN 8071691240
PORTER Michael E., 1998. Competitive advantag: creating and sustaining superior performance: with a new introduction. New York : The Free Press. ISBN 0684841460
PORTER, Michael E., 1994. Konkurenční strategie: Metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Praha: Victoria Publishing. ISBN 80-85605-11-2.
PORTER, Michael E., c2008. On Competition. Boston, MA: Harvard Business School Publishing. ISBN 9781422126967
Rada pro reklamu 2005. In: rpr.cz [online]. ? 2005 RPR rada pro reklamu. Dostupné na: https://www.rpr.cz/cz/index.php
ROZEHNAL, A., 2004.. Mediální právo. Plzeň: Aleš Čeněk. Právnické učebnice (Aleš Čeněk). ISBN 80-86473-79-1.
Vysekalová J., Komárková R., 2001. Psychologie reklamy. 1.vydání. Praha : Grada Publishing.
VYSEKALOVÁ, J., 2004. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. Praha: Grada. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.
WINTER, F., 2007. Právo a reklama v praxi. Praha: Linde, 335 s. ISBN 978-807-2016-549.
Seznam doporučené literatury
HAJN, Petr, 1995 Jak jednat v boji s konkurencí: (o právní úpravě nekalé soutěže). 1. vyd. Praha: Linde, 239 s. ISBN 80-85647-93-1
HAJN, Petr, 2010. Komunitární a české právo proti nekalé soutěži. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 146 s. ISBN 978-80-210-5051-8.
HOROVÁ, O, 2004. Ochrana spotřebitele. Vyd. 2. Praha: Oeconomica. ISBN 8024506904.
HUGGINS, R., IZUSHI, H., 2011. Competition, competitive advantage, and clusters: the ideas of Michael Porter. New York: Oxford University Press. ISBN 9780199578030.
KOTLER, P., 2005. Marketing v otázkách a odpovědích. Brno: CP Books. ISBN 8025105180
KOTLER, P., ARMSTRONG, G, c2004. Marketing. Praha: Grada. ISBN isbn:80-247-0513-3.
ONDREJOVÁ, D., 2014. Nekalá soutěž v novém občanském zákoníku. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 380 s. ISBN 978-80-7400-522-0.
PELC, V., 1995. Hospodářská soutěž. Praha: Grada. ISBN 8071691240
PORTER Michael E., 1998. Competitive advantag: creating and sustaining superior performance: with a new introduction. New York : The Free Press. ISBN 0684841460
PORTER, Michael E., 1994. Konkurenční strategie: Metody pro analýzu odvětví a konkurentů. Praha: Victoria Publishing. ISBN 80-85605-11-2.
PORTER, Michael E., c2008. On Competition. Boston, MA: Harvard Business School Publishing. ISBN 9781422126967
Rada pro reklamu 2005. In: rpr.cz [online]. ? 2005 RPR rada pro reklamu. Dostupné na: https://www.rpr.cz/cz/index.php
ROZEHNAL, A., 2004.. Mediální právo. Plzeň: Aleš Čeněk. Právnické učebnice (Aleš Čeněk). ISBN 80-86473-79-1.
Vysekalová J., Komárková R., 2001. Psychologie reklamy. 1.vydání. Praha : Grada Publishing.
VYSEKALOVÁ, J., 2004. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. Praha: Grada. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.
WINTER, F., 2007. Právo a reklama v praxi. Praha: Linde, 335 s. ISBN 978-807-2016-549.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostala prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
*Projekt cílí na populaci seniorů, respondenti vašeho výzkumu byli ve věku 31?63 let. Byl by leták z projektu použitelný pro veřejnost obecně?
*Financování projektu směřujete na ministerstvo sociálních věcí a konkrétní program, zaměřený na seniory. Pokud by leták byl zaměřen na širší veřejnost, jaké vidíte možnosti další možnosti financování?
*V závěru na s. 80 zmiňujete, že "(?) byla zpracována kapitola zabývající se psychologickými vlastnostmi produktů". Kterou kapitolu máte na mysli?
Studentka odpověděla na oponentkou položené otázky, ale nedokázala uvést vhodné informace týkající se rozpočtu, které požadoval člen komise (Ing. Podzimek).
Během své prezentace studentka nedokázala kvalitně obhájit projektovou část své Diplomové práce, kterou vedoucí hodnotil na pomezí E a F. Navzdory těmto nedostatkům rozhodla komise hodnotit stupněm E.