Tato bakalářská práce se zabývá výhodami a nevýhodami dvojjazyčného vývoje a je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část se soustředí na vymezení pojmu bilingvismus, dětský bilingvismus a popisuje systém osvojování jazyka dětmi, které vyrůstají v dvojjazyčném prostředí. Nadále se tato práce zabývá specifickými výhodami a nevýhodami souvisejícími s dvojjazyčným vývojem u dětí. Cílem praktické části bylo pomocí kvalitativních rozhovorů s rodiči dětí z dvojjazyčných rodin zjistit, jaké přínosy či problémy může dvojjazyčný vývoj přinést v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the advantages and disadvantages of bilingual language development and it is divided in two parts. The theoretical part focuses on defining the term bilingualism, child bilingualism and it describes how children raised in bilingual environment acquire language(s). Finally, the thesis describes specific advantages and disadvantages associated with bilingual language development. The aim of the analysis was to use qualitative interviews with parents from bilingual families to find out what benefits or issues can result from the language development of bilingual children.
Tato bakalářská práce se zabývá výhodami a nevýhodami dvojjazyčného vývoje a je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část se soustředí na vymezení pojmu bilingvismus, dětský bilingvismus a popisuje systém osvojování jazyka dětmi, které vyrůstají v dvojjazyčném prostředí. Nadále se tato práce zabývá specifickými výhodami a nevýhodami souvisejícími s dvojjazyčným vývojem u dětí. Cílem praktické části bylo pomocí kvalitativních rozhovorů s rodiči dětí z dvojjazyčných rodin zjistit, jaké přínosy či problémy může dvojjazyčný vývoj přinést v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the advantages and disadvantages of bilingual language development and it is divided in two parts. The theoretical part focuses on defining the term bilingualism, child bilingualism and it describes how children raised in bilingual environment acquire language(s). Finally, the thesis describes specific advantages and disadvantages associated with bilingual language development. The aim of the analysis was to use qualitative interviews with parents from bilingual families to find out what benefits or issues can result from the language development of bilingual children.
Baker, Colin. 1988. Key Issues in Bilingualism and Bilingual Education. Clevedon: Multilingual Matters.
Bialystok, Ellen, ed. 1991. Language Processing in Bilingual Children. Cambridge: Cambridge University Press.
García, Ofelia. 2009. Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Harding-Esch, Edith, and Philip Riley. 2003. The Bilingual Family: A Handbook for Parents. 2nd ed. New York: Cambridge University Press.
Shin, Sarah. 2018. Bilingualism in School and Society: Language, Identity and Policy. 2nd ed. New York: Routledge.
Seznam doporučené literatury
Baker, Colin. 1988. Key Issues in Bilingualism and Bilingual Education. Clevedon: Multilingual Matters.
Bialystok, Ellen, ed. 1991. Language Processing in Bilingual Children. Cambridge: Cambridge University Press.
García, Ofelia. 2009. Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Harding-Esch, Edith, and Philip Riley. 2003. The Bilingual Family: A Handbook for Parents. 2nd ed. New York: Cambridge University Press.
Shin, Sarah. 2018. Bilingualism in School and Society: Language, Identity and Policy. 2nd ed. New York: Routledge.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Q: Why is it so difficult to provide an accurate definition of bilingualism?
Q: If you were to conduct this research again what would you do differently and why?
Q: Did you ask identical question in each interview?
Q: Was it fully structured or semi-structured?
Q: What was the sampling procedure?
Q: Did you interview the parents only or also the children?
Q: Do you think Slovak-Czech is a special type of bilingualism?
Q: How do you define that bullying happened because of language?
Q: How fluent is this participant you just mentioned?