Tématem této práce je využití virtuální reality k simulaci očních vad. Pomocí storytellingu a zkušeností osob slabozrakých nebo nevidomých si dává za cíl o této problematice informovat širší veřejnost a umožňuje uživateli vytvořené aplikace nahlédnout do jejich života. Teoretická část vysvětluje pojem storytelling a seznamuje čtenáře s počátky a potenciálem imersivních médií, jakými je rozšířená, virtuální a kombinovaná realita. Jedna kapitola ukazuje způsoby měření zraku, informuje o statistikách a zaměřuje se na nejčastější oční vady. Praktická část diplomové práce nabízí rešerši projektů s podobnou tematikou. Představuje průběh výzkumu v organizacích pro nevidomé a slabozraké. Následně ukazuje, jakým způsobem byly získané zdroje využity pro vytvoření finálního funkčního prototypu.
Anotace v angličtině
The topic of this master thesis is the use of virtual reality to simulate visual defects. With the help of storytelling and the experience of visually impaired or blind people, it aims to inform the general public about this issue and allows the user of the resulting application to look into their lives. The theoretical part explains the concept of storytelling and introduces origin and potential use of immersive media, such as augmented, virtual and mixed reality. One chapter shows the ways of measuring vision, informs about statistics and focuses on the most common eye defects. The practical part of the master thesis offers the research of projects with similar topics. It presents the progress of research in collaboration with organizations for the blind and visually impaired people. It shows how the resources obtained were used to create the final functional prototype.
Tématem této práce je využití virtuální reality k simulaci očních vad. Pomocí storytellingu a zkušeností osob slabozrakých nebo nevidomých si dává za cíl o této problematice informovat širší veřejnost a umožňuje uživateli vytvořené aplikace nahlédnout do jejich života. Teoretická část vysvětluje pojem storytelling a seznamuje čtenáře s počátky a potenciálem imersivních médií, jakými je rozšířená, virtuální a kombinovaná realita. Jedna kapitola ukazuje způsoby měření zraku, informuje o statistikách a zaměřuje se na nejčastější oční vady. Praktická část diplomové práce nabízí rešerši projektů s podobnou tematikou. Představuje průběh výzkumu v organizacích pro nevidomé a slabozraké. Následně ukazuje, jakým způsobem byly získané zdroje využity pro vytvoření finálního funkčního prototypu.
Anotace v angličtině
The topic of this master thesis is the use of virtual reality to simulate visual defects. With the help of storytelling and the experience of visually impaired or blind people, it aims to inform the general public about this issue and allows the user of the resulting application to look into their lives. The theoretical part explains the concept of storytelling and introduces origin and potential use of immersive media, such as augmented, virtual and mixed reality. One chapter shows the ways of measuring vision, informs about statistics and focuses on the most common eye defects. The practical part of the master thesis offers the research of projects with similar topics. It presents the progress of research in collaboration with organizations for the blind and visually impaired people. It shows how the resources obtained were used to create the final functional prototype.
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m2
Zásady pro vypracování
Rešerše současných technologií a jejich využití
Analýza tématu
Stanovení cílů a metody práce
Vypracování projektu
Testování prototypu a jeho finalizace
Závěr a vyhodnocení projektu
a) teoretická část v rozsahu 30 - 35 normostran textu
b) prototyp nebo funkční model nebo fyzický model v měřítku 1:1, 1:2, 1:3, 1:5, 1:10 podle charakteru projektu a konzultace s vedoucím práce
c) grafická prezentace v rozsahu minimálně 3,5 m2
Seznam doporučené literatury
BLAZER, Liz. Animated storytelling: simple steps for creating animation & motion graphics. San Francisco, CA: Peachpit Press, [2016]. ISBN 9780134133652.
SHAW, Austin. Design for motion: motion design techniques & fundamentals. Burlington: Focal Press, [2015]. ISBN 9781315749006.
BUCHER, John K. Storytelling for virtual reality: methods and principles for crafting immersive narratives. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 9781138629660.
MELGAR, Enrique Ramos, Ciriaco CASTRO DÍEZ a Przemek JAWORSKI. Arduino and Kinect projects: Design, build, blow their minds. New York: Distributed to the book trade worldwide by Springer Science+Business Media, c2012. ISBN 9781430241683.
AUKSTAKALNIS, Steve. Practical augmented reality: a guide to the technologies, applications and human factors for ar and vr. Boston: Addison-Wesley, [2017]. ISBN 9780134094236.
SCHMALSTIEG, Dieter a Tobias HÖLLERER. Augmented reality: principles and practice. Addison Wesley: Boston, 2016. ISBN 978-0-321-88357-5.
Seznam doporučené literatury
BLAZER, Liz. Animated storytelling: simple steps for creating animation & motion graphics. San Francisco, CA: Peachpit Press, [2016]. ISBN 9780134133652.
SHAW, Austin. Design for motion: motion design techniques & fundamentals. Burlington: Focal Press, [2015]. ISBN 9781315749006.
BUCHER, John K. Storytelling for virtual reality: methods and principles for crafting immersive narratives. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 9781138629660.
MELGAR, Enrique Ramos, Ciriaco CASTRO DÍEZ a Przemek JAWORSKI. Arduino and Kinect projects: Design, build, blow their minds. New York: Distributed to the book trade worldwide by Springer Science+Business Media, c2012. ISBN 9781430241683.
AUKSTAKALNIS, Steve. Practical augmented reality: a guide to the technologies, applications and human factors for ar and vr. Boston: Addison-Wesley, [2017]. ISBN 9780134094236.
SCHMALSTIEG, Dieter a Tobias HÖLLERER. Augmented reality: principles and practice. Addison Wesley: Boston, 2016. ISBN 978-0-321-88357-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svůj projekt - simulaci zrakových vad ve virtuální realitě. Svoji práci odprezentovala videem, ve kterém popisuje postupy a simulaci vybrané oční vady. Za pomoci virtuálních brýlí a ovladačů komise představený projekt vyzkoušela, velmi kladně ohodnotila technické zpracování i zaměření celého projektu.