Diplomová práce se zaměřuje na současnou dětskou literaturu a zkoumá její význam
v dnešní společnosti a také konkrétní témata a motivy, které se v ní objevují. Zvláštní důraz je pak kladen na vizuální pojetí dětské literatury, různé současné přístupy v tomto oboru a jejich vliv na atraktivitu knihy i porozumění textu dítětem. Cílem je podložit tvrzení, že moderní dětská kniha je důležitým nástrojem pro intelektuální, emocionální a sociální rozvoj dítěte, stejně tak jako prostředkem, který má vliv na čtenářovo umělecké vnímání a vizuální gramotnost. Účelem praktické části je zužitkovat získané informace v praxi a vytvořit dětskou knihu s interaktivními prvky na motivy autorského příběhu s lehkým výchovným podtextem.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on contemporary children's literature and inspects its purpose in today's society, as well as specific themes and motives which appear in it. Particular emphasis is put on the visual aspect of children's literature, different contemporary approaches in this field and their influence on the atractivity of book and children's comprehension of the written text. The aim is to substantiate the claim that the modern children's book is an important tool for the child's intellectual, emotional and social development while also affecting their artistic perception and visual literacy. The purpose of the practical part is to use the acquired information in practice and create a children's book with interactive elements based on the author's story with a subtle educational context.
Diplomová práce se zaměřuje na současnou dětskou literaturu a zkoumá její význam
v dnešní společnosti a také konkrétní témata a motivy, které se v ní objevují. Zvláštní důraz je pak kladen na vizuální pojetí dětské literatury, různé současné přístupy v tomto oboru a jejich vliv na atraktivitu knihy i porozumění textu dítětem. Cílem je podložit tvrzení, že moderní dětská kniha je důležitým nástrojem pro intelektuální, emocionální a sociální rozvoj dítěte, stejně tak jako prostředkem, který má vliv na čtenářovo umělecké vnímání a vizuální gramotnost. Účelem praktické části je zužitkovat získané informace v praxi a vytvořit dětskou knihu s interaktivními prvky na motivy autorského příběhu s lehkým výchovným podtextem.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on contemporary children's literature and inspects its purpose in today's society, as well as specific themes and motives which appear in it. Particular emphasis is put on the visual aspect of children's literature, different contemporary approaches in this field and their influence on the atractivity of book and children's comprehension of the written text. The aim is to substantiate the claim that the modern children's book is an important tool for the child's intellectual, emotional and social development while also affecting their artistic perception and visual literacy. The purpose of the practical part is to use the acquired information in practice and create a children's book with interactive elements based on the author's story with a subtle educational context.
Rozsah teoretické práce minimálně 40 - 45 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz směrnice rektora č. 33/2019) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků práce v pevné vazbě (v jedné z nich bude vlepeno CD) a 1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější grafickou podobu.
1. Teoretická část: Problematika dětské literatury a vizuální principy, které se s tímto tématem pojí
2. Praktická část: Příběhová kniha pro děti mladšího školního věku
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 40 - 45 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě (dle předepsané celouniverzitní šablony viz směrnice rektora č. 33/2019) ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků práce v pevné vazbě (v jedné z nich bude vlepeno CD) a 1 výtisk graficky zpracované práce, která má volnější grafickou podobu.
1. Teoretická část: Problematika dětské literatury a vizuální principy, které se s tímto tématem pojí
2. Praktická část: Příběhová kniha pro děti mladšího školního věku
Seznam doporučené literatury
HALADA, Jan. Albatros: 70 let na křídlech dětské literatury. V Praze: Albatros, 2019. ISBN 978-80-00-05474-2
PECINA, Martin. Knihy a typografie. Vydání třetí, rozšířené. Brno: Host, 2017. ISBN 978-80-7577-040-0
KOCMAN, Jiří H. J.H. Kocman: autorské knihy a papíry. Praha: Galerie Rudolfinum, 1997. ISBN 80-902194-2-x
HOLEŠOVSKÝ, František. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1989. ISBN 13-777-89
REISSNER, Martin. Ilustrace: pohledy na výtvarný doprovod české dětské knihy = Illustration: insights into illustrations to accompany Czech children's books. Brno: Moravské zemské muzeum, 2015, 220 s. ISBN 978-80-7028-439-1
REYNOLDS, Kimberley. Children's Literature: A Very Short Introduction. New York, USA: Oxford University Press, 2011. ISBN 978-0-19-956024-0
Seznam doporučené literatury
HALADA, Jan. Albatros: 70 let na křídlech dětské literatury. V Praze: Albatros, 2019. ISBN 978-80-00-05474-2
PECINA, Martin. Knihy a typografie. Vydání třetí, rozšířené. Brno: Host, 2017. ISBN 978-80-7577-040-0
KOCMAN, Jiří H. J.H. Kocman: autorské knihy a papíry. Praha: Galerie Rudolfinum, 1997. ISBN 80-902194-2-x
HOLEŠOVSKÝ, František. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1989. ISBN 13-777-89
REISSNER, Martin. Ilustrace: pohledy na výtvarný doprovod české dětské knihy = Illustration: insights into illustrations to accompany Czech children's books. Brno: Moravské zemské muzeum, 2015, 220 s. ISBN 978-80-7028-439-1
REYNOLDS, Kimberley. Children's Literature: A Very Short Introduction. New York, USA: Oxford University Press, 2011. ISBN 978-0-19-956024-0
Přílohy volně vložené
1 x CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Ilustrovaná kniha pro děti Šárky Hermannové byla podrobena kritice zejména po stránce obsahové - zda-li je vybraný příběh adekvátní pro vybranou věkovou skupinu. Autorka argumentovala tím, že pozornost a zájem dětí o její knihu si vyzkoušela v praxi a dokumentovala to i sérií reportážních fotografií. Komise se shodla na kladném ocenění výtvarného řešení ilustrací. Použité písmo, a ne vždy úplně dokonalé technické řešení interaktivních hracích prvků integrovaných do knihy způsobily výsledné snížení klasifikačního stupně hodnocení.