Bakalářská práce se zabývá vlivem značení potravinářských produktů na chování zákazníka. Práce má dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na chování spotřebitele (modely, ovlivňující faktory a rozhodovací proces) a označování potravin (potravinářskou legislativu a značky kvality). Na začátku praktické části byla stanovena výzkumná otázka, zda označení produktů ovlivňuje nákup potravin. Tato otázka byla zkoumána pomocí dvou výzkumů: kvantitativního a kvalitativního. Kvalitativní výzkum byl zpracován pomocí analýzy dotazníkového šetření, na jehož základě byly stanoveny hypotézy, jejichž pravdivost byla následně ověřena. Tohoto dotazníku se účastnilo 352 respondentů, z toho 294 dotazovaných bylo žen (84 %) a 58 mužů (16 %). Kvalitativní výzkum byl proveden pomocí 8 polostrukturovaných rozhovorů, kterých se účastnil alespoň jeden zástupce z každé ekonomické skupiny. Cílem této práce je navrhnout doporučení pro producenty k lepšímu označení výrobků za účelem zvýšení prodeje na českém trhu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with influence of food product labeling on costumers. This thesis has got two parts: theoretical and practical. The theoretical part is focused on consumer behavior (models, influencing factors and decision - making processes) and food product labeling (food legislation and quality marks). At the start of the practical part a research question has been set, regarding the relation of food product labeling to product sales. This question was researched with two research: quantitative and qualitative. The quantitative research was processed by analysis of questionnaire survey. On the basis of the survey hypothesis were defined, of which veracity was verified. This survey was taken by 352 respondents, out of which 294 were women (84 %) and 58 were men (16 %). Qualitative research was conducted through 8 semi-structured interviews with at least one representative from each economic group. The aim of the thesis is to propose recommendation for producers for better product labeling in order to increase sales on the Czech market.
Klíčová slova
chování spotřebitele, zákazník, rozhodovací proces, potravinářská legislativa, značení
Klíčová slova v angličtině
consumer behavior, costumer, decision - making processes, food legislation, labeling
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vlivem značení potravinářských produktů na chování zákazníka. Práce má dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na chování spotřebitele (modely, ovlivňující faktory a rozhodovací proces) a označování potravin (potravinářskou legislativu a značky kvality). Na začátku praktické části byla stanovena výzkumná otázka, zda označení produktů ovlivňuje nákup potravin. Tato otázka byla zkoumána pomocí dvou výzkumů: kvantitativního a kvalitativního. Kvalitativní výzkum byl zpracován pomocí analýzy dotazníkového šetření, na jehož základě byly stanoveny hypotézy, jejichž pravdivost byla následně ověřena. Tohoto dotazníku se účastnilo 352 respondentů, z toho 294 dotazovaných bylo žen (84 %) a 58 mužů (16 %). Kvalitativní výzkum byl proveden pomocí 8 polostrukturovaných rozhovorů, kterých se účastnil alespoň jeden zástupce z každé ekonomické skupiny. Cílem této práce je navrhnout doporučení pro producenty k lepšímu označení výrobků za účelem zvýšení prodeje na českém trhu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with influence of food product labeling on costumers. This thesis has got two parts: theoretical and practical. The theoretical part is focused on consumer behavior (models, influencing factors and decision - making processes) and food product labeling (food legislation and quality marks). At the start of the practical part a research question has been set, regarding the relation of food product labeling to product sales. This question was researched with two research: quantitative and qualitative. The quantitative research was processed by analysis of questionnaire survey. On the basis of the survey hypothesis were defined, of which veracity was verified. This survey was taken by 352 respondents, out of which 294 were women (84 %) and 58 were men (16 %). Qualitative research was conducted through 8 semi-structured interviews with at least one representative from each economic group. The aim of the thesis is to propose recommendation for producers for better product labeling in order to increase sales on the Czech market.
Klíčová slova
chování spotřebitele, zákazník, rozhodovací proces, potravinářská legislativa, značení
Klíčová slova v angličtině
consumer behavior, costumer, decision - making processes, food legislation, labeling
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
I. Teoretická část
Zpracujte literární rešerši zabývající se chováním spotřebitelů a označení potravinářských výrobků.
II. Praktická část
Analyzujte chování spotřebitelů vztahující se k označování potravinářských výrobků na českém trhu.
Navrhněte doporučení pro producenty k lepšímu označení výrobků s cílem zvýšení prodeje na českém trhu.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
I. Teoretická část
Zpracujte literární rešerši zabývající se chováním spotřebitelů a označení potravinářských výrobků.
II. Praktická část
Analyzujte chování spotřebitelů vztahující se k označování potravinářských výrobků na českém trhu.
Navrhněte doporučení pro producenty k lepšímu označení výrobků s cílem zvýšení prodeje na českém trhu.
Závěr
Seznam doporučené literatury
DOSTÁLOVÁ, Jana a Pavel KADLEC. Potravinářské zbožíznalství: technologie potravin. Ostrava: Key Publishing, 2014, 425 s. ISBN 9788074182082.
CHÝLKOVÁ, Markéta. Označování potravin: Mnoho cenných informací pro spotřebitele? Praha: Potravinářská komora České republiky, 2013, 40 s. ISBN 9788090509641.
KOUDELKA, Jan. Spotřební chování. Praha: Oeconomica, 2010, 158 s. ISBN 9788024516981.
KRISHNA, Aradhna. Customer sense: how the 5 senses influence buying behavior. New York, NY: Palgrave Macmillan, 2013, 185 s. ISBN 9780230341739.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada, 2011, 356 s. ISBN 9788024735283.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁLOVÁ, Jana a Pavel KADLEC. Potravinářské zbožíznalství: technologie potravin. Ostrava: Key Publishing, 2014, 425 s. ISBN 9788074182082.
CHÝLKOVÁ, Markéta. Označování potravin: Mnoho cenných informací pro spotřebitele? Praha: Potravinářská komora České republiky, 2013, 40 s. ISBN 9788090509641.
KOUDELKA, Jan. Spotřební chování. Praha: Oeconomica, 2010, 158 s. ISBN 9788024516981.
KRISHNA, Aradhna. Customer sense: how the 5 senses influence buying behavior. New York, NY: Palgrave Macmillan, 2013, 185 s. ISBN 9780230341739.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada, 2011, 356 s. ISBN 9788024735283.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce: doc. Ing. Miloslava Chovancová, CSc., 28 bodů
Oponent práce: doc. Ing. Michal Pilík, Ph.D., 21 bodů
Otázky vedoucí:
Z Vašich výzkumných závěrů lze usoudit, že pokud má potravinářský výrobek označení kvality, tak se zákazník již méně zajímá o jeho složení. Co je toho příčinou? zodpovězeno zcela
Otázky oponent:
1. Měla jste možnost o Vašich návrzích hovořit s některými výrobci potravin? Jak vidí např. možnost zvětšení písma u popisku složení? zodpovězeno zcela
2. Jsou Vaše doporučení vhodná i pro lokální výrobce potravin nebo výrobce bio produktů? zodpovězeno zcela
doc. Gregar - Specifikujte model chování. zodpovězeno zcela