Bakalářská práce se zabývá spirituálními, edukačními a jinými volnočasovými aktivitami seniorů žijících v odlišných prostředích. Teoretická část je věnovaná oblasti geragogiky, změnám ve stáří, volnočasovým aktivitám a aktivizačním programům seniorů v domovech pro seniory. Praktická část se zaměří na obě cílové skupiny a porovnání volnočasových aktivit. Cílem je zjistit jaký je zájem o aktivizační programy v domovech pokojného stáří
a jakými volnočasovými aktivitami tráví svůj volný čas senioři žijící v domácím prostředí. Závěrem budou prezentovány výsledky kvantitativního šetření a na jejich základě stanoveny závěry a možná doporučení v praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on spiritual, eduational and other free-time activities of seniors which is living in different environments. Theoretical part is focused on geragogics, ganges in old age, free-time activities an activation program sof seniors living in retirement house. Practical part is focused on both target groups and compare free-time activities. The goal of the thesis is to find out how huch is seniors interested in activation programs in retirement houses and which free-time activities spend spend on time seniors, which is living at home. At the end of thesis, the results of quantitative surfy will be presented and based on them conclusions will be drawn and possible recommendations for praxis will be given.
Klíčová slova
stáří, volnočasové aktivity, domov pro seniory, aktivizační programy, spirituální aktivity, edukační aktivity
Bakalářská práce se zabývá spirituálními, edukačními a jinými volnočasovými aktivitami seniorů žijících v odlišných prostředích. Teoretická část je věnovaná oblasti geragogiky, změnám ve stáří, volnočasovým aktivitám a aktivizačním programům seniorů v domovech pro seniory. Praktická část se zaměří na obě cílové skupiny a porovnání volnočasových aktivit. Cílem je zjistit jaký je zájem o aktivizační programy v domovech pokojného stáří
a jakými volnočasovými aktivitami tráví svůj volný čas senioři žijící v domácím prostředí. Závěrem budou prezentovány výsledky kvantitativního šetření a na jejich základě stanoveny závěry a možná doporučení v praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on spiritual, eduational and other free-time activities of seniors which is living in different environments. Theoretical part is focused on geragogics, ganges in old age, free-time activities an activation program sof seniors living in retirement house. Practical part is focused on both target groups and compare free-time activities. The goal of the thesis is to find out how huch is seniors interested in activation programs in retirement houses and which free-time activities spend spend on time seniors, which is living at home. At the end of thesis, the results of quantitative surfy will be presented and based on them conclusions will be drawn and possible recommendations for praxis will be given.
Klíčová slova
stáří, volnočasové aktivity, domov pro seniory, aktivizační programy, spirituální aktivity, edukační aktivity
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volnočasových aktivit, vývojových aspektů stáří a ústávních zařízení pro seniory.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volnočasových aktivit, vývojových aspektů stáří a ústávních zařízení pro seniory.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů: pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978 - 80 - 247 - 5535 - 9.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky.Praha: Portal, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-282-0714-6.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů: pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978 - 80 - 247 - 5535 - 9.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky.Praha: Portal, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-282-0714-6.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně seznámila komisi s teoretickými východisky práce. Následně uvedla výzkumné otázky a prezentovala postup ve výzkumu. Poté podrobněji seznamovala komisi s významnými výzkumnými zjištěními. Finálně uvedla velmi podrobná doporučení do sociálně-pedagogické praxe. Studentka odpověděla na vybrané otázky vedoucí a oponenta práce.