Bakalářská práce se podrobně věnuje pěstounské péči a činnosti SOS dětských vesniček. Poskytuje vhled do problematiky této formy náhradní rodinné péče, vymezuje jednotlivé druhy pěstounské péče, popisuje specifika a problémy dětí, které se do této péče dostávají. Samostatná kapitola je věnována historii i současné činnosti organizace SOS dětské vesničky. Cílem výzkumné části je zjistit, do jaké míry tato organizace pomáhá pěstounům zvládat obtíže se svěřenými dětmi. K tomu jsme využili kvantitativní metodu, a to formu dotazníkového šetření.
Annotation in English
This bachelor´s thesis deals in detail with foster care and the activities of SOS Children´s Villages. It provides insight into the problems of this form of substitute family care, defines individual types of foster care, describes the specifics and problems of children who receive this care. A separate chapter is devoted to the history and current activities of the SOS Children´s Villages. The aim of the research part is to find out to what extent this organization helps foster parents to cope with the difficulties with the entrusted children. For this purpose, we used a quantitative method in the form of a questionnaire survey.
family, parental responsibility, substitute family care, institutional education, foster care, psychological deprivation, attachment
Length of the covering note
60 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se podrobně věnuje pěstounské péči a činnosti SOS dětských vesniček. Poskytuje vhled do problematiky této formy náhradní rodinné péče, vymezuje jednotlivé druhy pěstounské péče, popisuje specifika a problémy dětí, které se do této péče dostávají. Samostatná kapitola je věnována historii i současné činnosti organizace SOS dětské vesničky. Cílem výzkumné části je zjistit, do jaké míry tato organizace pomáhá pěstounům zvládat obtíže se svěřenými dětmi. K tomu jsme využili kvantitativní metodu, a to formu dotazníkového šetření.
Annotation in English
This bachelor´s thesis deals in detail with foster care and the activities of SOS Children´s Villages. It provides insight into the problems of this form of substitute family care, defines individual types of foster care, describes the specifics and problems of children who receive this care. A separate chapter is devoted to the history and current activities of the SOS Children´s Villages. The aim of the research part is to find out to what extent this organization helps foster parents to cope with the difficulties with the entrusted children. For this purpose, we used a quantitative method in the form of a questionnaire survey.
family, parental responsibility, substitute family care, institutional education, foster care, psychological deprivation, attachment
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, sociálně-právní ochrany dětí a zprostředkování pěstounské péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, sociálně-právní ochrany dětí a zprostředkování pěstounské péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
PAZLAROVÁ, Hana. Pěstounská péče. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1020-7.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
Recommended resources
ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
PAZLAROVÁ, Hana. Pěstounská péče. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1020-7.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka podrobněji hovořila o teoretických východiscích práce. Představila obsah jednotlivých kapitol práce. Následně hovořila o výzkumné části a podrobně popsala cíle výzkumu, uvedla hlavní i dílčí výzkumné otázky. Studentka dále představila komisi hypotézy, výzkumný soubor, metody a techniky sběru dat. Následně studentka seznámila komisi s výslednými zjištění. Finálně výzkum shrnula a podala krátká doporučení do praxe. Byly zmíněny výhrady z posudků vedoucí a oponentky práce. Studenta reagovala na výhrady zmíněné v oponentském posudku. Komise diskutovala výzkumnou část práce, zmínila neobratné formulace výzkumných otázek. Studentka výhrady akceptovala.