Bakalářská práce se zabývá mladými dospělými, kteří opustili dětské domovy a při osamostatňování měli možnost spolupracovat s mentory z projektu Začni správně. Bakalářská práce se dále zabývá potížemi, se kterými se mladí dospělí po odchodu z ústavní péče potýkali. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na základní terminologii v oblasti mentorství, objasňuje pojem mentor, mentee, definuje rodinu, přiblíží pojem náhradní rodinné péče, představí vybraná zařízení ústavní výchovy, blíže dětský domov a přípravu na samostatný život v dětských domovech. Dále představuje obecně prospěšnou společnost YOURCHANCE a její program Začni správně. V praktické části je popsán samotný kvalitativní výzkum. Pro získání dat byl použit polostrukturovaný rozhovor. Výzkumné šetření pomocí polostrukturovaných rozhovorů bylo provedeno u mladých dospělých, kteří opustili ústavní výchovu a u mentorů z projektu Začni správně.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with young adults who have left children's homes and had the opportunity to work with mentors from the Start Right project during selfemployment. The bachelor's thesis also deals with the difficulties that young adults faced after leaving institutional care. The bachelor thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part focuses on basic terminology in the field of mentoring, clarifies the concept of mentor, mentee, defines the family, introduces the concept of alternative family care, introduces selected institutions, institutional home, and preparation for independent living in children's homes. It also introduces the non-profit company YOURCHANCE and its Start up program. The practical part describes the qualitative research itself. A semistructured interview was used to obtain data. The research survey using semi-structured interviews was conducted among young adults who left institutional education and among mentors from the Start the Right project.
Klíčová slova
mentoring, mentor, mentee, osamostatnění
Klíčová slova v angličtině
mentoring, mentor, mentee, independence
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá mladými dospělými, kteří opustili dětské domovy a při osamostatňování měli možnost spolupracovat s mentory z projektu Začni správně. Bakalářská práce se dále zabývá potížemi, se kterými se mladí dospělí po odchodu z ústavní péče potýkali. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na základní terminologii v oblasti mentorství, objasňuje pojem mentor, mentee, definuje rodinu, přiblíží pojem náhradní rodinné péče, představí vybraná zařízení ústavní výchovy, blíže dětský domov a přípravu na samostatný život v dětských domovech. Dále představuje obecně prospěšnou společnost YOURCHANCE a její program Začni správně. V praktické části je popsán samotný kvalitativní výzkum. Pro získání dat byl použit polostrukturovaný rozhovor. Výzkumné šetření pomocí polostrukturovaných rozhovorů bylo provedeno u mladých dospělých, kteří opustili ústavní výchovu a u mentorů z projektu Začni správně.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with young adults who have left children's homes and had the opportunity to work with mentors from the Start Right project during selfemployment. The bachelor's thesis also deals with the difficulties that young adults faced after leaving institutional care. The bachelor thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part focuses on basic terminology in the field of mentoring, clarifies the concept of mentor, mentee, defines the family, introduces the concept of alternative family care, introduces selected institutions, institutional home, and preparation for independent living in children's homes. It also introduces the non-profit company YOURCHANCE and its Start up program. The practical part describes the qualitative research itself. A semistructured interview was used to obtain data. The research survey using semi-structured interviews was conducted among young adults who left institutional education and among mentors from the Start the Right project.
Klíčová slova
mentoring, mentor, mentee, osamostatnění
Klíčová slova v angličtině
mentoring, mentor, mentee, independence
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní výchovy, mladých dospělých a mentoringu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkových rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní výchovy, mladých dospělých a mentoringu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkových rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87652-87-9.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015. ISBN 9788074811388.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87652-87-9.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015. ISBN 9788074811388.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na teoretickou část práce a věnovala se představení praktické části práce. Studentka popsala metodologii, uvedla výzkumný soubor, výzkumné cíle a otázky. Následně se studentka zaměřila na interpretaci dat a na prezentaci výsledků. Členové komise se doptávali na délku rozhovoru, jelikož rozhovory byly příliš krátké. Studentka odpovídala na otázky z posudků.