Ve své bakalářské práci zpracovávám téma "Názory rodičů na inkluzi žáků na prvním stupni základní školy". Je členěna do dvou hlavních částí - teoretické a praktické. Teoretická část se dále dělí na tři kapitoly, v první jsou vymezeny pojmy související s inkluzí žáků s postižením či znevýhodněním ve školní praxi. Část je věnována důležitosti inkluze nejen z pohledu vzdělávání, ale také z pohledu sociálního začleňování. Jelikož inkluzivní vzdělávání je velmi široký pojem, zaměřila jsem se ve druhé kapitole na konkrétní skupinu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, na žáky s poruchami chování. Ve třetí kapitole popisuji práci asistenta pedagoga, jeho vliv na klima třídy a přístup k žákům s poruchami chování. Praktická část zahrnuje kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření, zpracování, vyhodnocení a interpretaci získaných dat, taktéž prezentaci výsledků výzkumu, včetně jejich shrnutí a doporučení pro praxi. Cílem tohoto šetření je zjistit, jaký názor na inkluzi mají rodiče žáků na prvním stupni základní školy.
Anotace v angličtině
In my bachelor project I am analysing the topic of "Parents' opinions on inclusion of primary school pupils". It is divided into two main parts - a theoretical and a practical one. The theoretical part is farther divided into three chapters, the first one specifies expressions connected with the inclusion of disabled or disadvantaged pupils within school life. One part is focused on the importance of inclusion not only from the point of view of education but also from the point of view of social inclusion. As inclusive education is a wide topic, I devoted the second chapter to a specific group of pupils with special education needs and to pupils with behaviour defects. In the third chapter I describe the job of a teacher's assistant, their influence on the class climate and the approach to pupils with behaviour defects. The practical part contains a quantitative survey via a questionnaire, processing, evaluation and interpretation of obtained data, also presentation of the survey results, including their summary and recommendation for practice. The aim of this research is to find out parents' opinion on inclusion of primary school pupils.
Klíčová slova
inkluze, poruchy chování, domácí násilí, agresivita, žák se speciálními
vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, rodiče
Klíčová slova v angličtině
inclusion, behaviour defects, home violence, aggressiveness, a special education needs pupil, a teacher's assistant, parents
Rozsah průvodní práce
80 s. (113 194 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Ve své bakalářské práci zpracovávám téma "Názory rodičů na inkluzi žáků na prvním stupni základní školy". Je členěna do dvou hlavních částí - teoretické a praktické. Teoretická část se dále dělí na tři kapitoly, v první jsou vymezeny pojmy související s inkluzí žáků s postižením či znevýhodněním ve školní praxi. Část je věnována důležitosti inkluze nejen z pohledu vzdělávání, ale také z pohledu sociálního začleňování. Jelikož inkluzivní vzdělávání je velmi široký pojem, zaměřila jsem se ve druhé kapitole na konkrétní skupinu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, na žáky s poruchami chování. Ve třetí kapitole popisuji práci asistenta pedagoga, jeho vliv na klima třídy a přístup k žákům s poruchami chování. Praktická část zahrnuje kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření, zpracování, vyhodnocení a interpretaci získaných dat, taktéž prezentaci výsledků výzkumu, včetně jejich shrnutí a doporučení pro praxi. Cílem tohoto šetření je zjistit, jaký názor na inkluzi mají rodiče žáků na prvním stupni základní školy.
Anotace v angličtině
In my bachelor project I am analysing the topic of "Parents' opinions on inclusion of primary school pupils". It is divided into two main parts - a theoretical and a practical one. The theoretical part is farther divided into three chapters, the first one specifies expressions connected with the inclusion of disabled or disadvantaged pupils within school life. One part is focused on the importance of inclusion not only from the point of view of education but also from the point of view of social inclusion. As inclusive education is a wide topic, I devoted the second chapter to a specific group of pupils with special education needs and to pupils with behaviour defects. In the third chapter I describe the job of a teacher's assistant, their influence on the class climate and the approach to pupils with behaviour defects. The practical part contains a quantitative survey via a questionnaire, processing, evaluation and interpretation of obtained data, also presentation of the survey results, including their summary and recommendation for practice. The aim of this research is to find out parents' opinion on inclusion of primary school pupils.
Klíčová slova
inkluze, poruchy chování, domácí násilí, agresivita, žák se speciálními
vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, rodiče
Klíčová slova v angličtině
inclusion, behaviour defects, home violence, aggressiveness, a special education needs pupil, a teacher's assistant, parents
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluze ve školní praxi, poruch chování žáků a kompetencí asistenta pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluze ve školní praxi, poruch chování žáků a kompetencí asistenta pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Školní kázeň metody a strategie. 1. vyd. Praha: ISV, 2001. 267 s. ISBN 80-85866-80-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan; WALTEROVÁ, Eliška; MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 3. vyd. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Muni press, 2010. 330 s. ISBN 978-80-210-5159-1.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Školní kázeň metody a strategie. 1. vyd. Praha: ISV, 2001. 267 s. ISBN 80-85866-80-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan; WALTEROVÁ, Eliška; MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 3. vyd. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Muni press, 2010. 330 s. ISBN 978-80-210-5159-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na teoretická východiska práce a na obsah praktické části práce. Studentka popsala výzkumnou strategii a dále se věnovala popisu výsledků výzkumného šetření. Prezentováno bylo k doporučení pro praxi. Následně odpovídala na otázky z posudků. Členové komise hodnotili téma jako zajímavé, některé závěry byly překvapivé.