Bakalářská práce se zabývá aspekty, které se významně podílí na volbě povolání žáků devátých ročníků základních škol. Teoretická část se zaměřuje na úlohu a význam kariérového poradenství u žáků. Dále jsou přiblíženy pojmy jako výchovný poradce, školní poradenské pracoviště, volba budoucí profese, dospívání a faktory ovlivňující volbu povolání u žáků devátých tříd základních škol. V praktické části jsou zpracovány výsledky kvantitativního výzkumu. Pro náš výzkum jsme zvolili metodu sběru dat pomocí dotazníků. Otázky jsou orientovány na zjištění faktorů, které se významně podílí na volbě budoucí vzdělávací dráhy žáků.
Anotace v angličtině
This undergraduate thesis deals with aspects that significantly contribute to the choic of the profession of ninth grade students in the primary schools. The theoretical part focuses on the role and the importance of career counseling for elementary school pupils. It also introduces terms such as educational counselor, school career counselors, choice of future profession, adolescence age and factors influencing the career choices of the ninth grade elementary school students. The practical part deals with the results of the quantitative researches. For our study, we chose to collect the data using questionnaires, where the questions are aimed to identify factors that significantly contribute to the choice of the future professions of the future chois beloved students.
Klíčová slova
Klíčová slova: volba povolání, vzdělání, kariéra, kariérní poradenství, informační a poradenská střediska, výchovný poradce, profesní orientace, škola, školní poradenské pracoviště, dospívající, vliv vrstevníků.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: career choice, education, career, career counseling, information and counseling centers, educational counselor, professional orientation, school, school counseling center, adolescents, peer influence.
Rozsah průvodní práce
101 s. (126 736 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá aspekty, které se významně podílí na volbě povolání žáků devátých ročníků základních škol. Teoretická část se zaměřuje na úlohu a význam kariérového poradenství u žáků. Dále jsou přiblíženy pojmy jako výchovný poradce, školní poradenské pracoviště, volba budoucí profese, dospívání a faktory ovlivňující volbu povolání u žáků devátých tříd základních škol. V praktické části jsou zpracovány výsledky kvantitativního výzkumu. Pro náš výzkum jsme zvolili metodu sběru dat pomocí dotazníků. Otázky jsou orientovány na zjištění faktorů, které se významně podílí na volbě budoucí vzdělávací dráhy žáků.
Anotace v angličtině
This undergraduate thesis deals with aspects that significantly contribute to the choic of the profession of ninth grade students in the primary schools. The theoretical part focuses on the role and the importance of career counseling for elementary school pupils. It also introduces terms such as educational counselor, school career counselors, choice of future profession, adolescence age and factors influencing the career choices of the ninth grade elementary school students. The practical part deals with the results of the quantitative researches. For our study, we chose to collect the data using questionnaires, where the questions are aimed to identify factors that significantly contribute to the choice of the future professions of the future chois beloved students.
Klíčová slova
Klíčová slova: volba povolání, vzdělání, kariéra, kariérní poradenství, informační a poradenská střediska, výchovný poradce, profesní orientace, škola, školní poradenské pracoviště, dospívající, vliv vrstevníků.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: career choice, education, career, career counseling, information and counseling centers, educational counselor, professional orientation, school, school counseling center, adolescents, peer influence.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního poradenství, činnosti výchovného poradce a problematiky kariérního rozhodování žáků 9. tříd.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti školního poradenství, činnosti výchovného poradce a problematiky kariérního rozhodování žáků 9. tříd.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. 254 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KNOTOVÁ, Dana a kol. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
KRAUS, Blahoslav et al. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
MEZERA, Antonín. Pro jaké povolání se hodím?: jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a snad i budoucí povolání. 2., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008. viii, 296 s. ISBN 978-80-251-2395-9.
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. 254 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KNOTOVÁ, Dana a kol. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
KRAUS, Blahoslav et al. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
MEZERA, Antonín. Pro jaké povolání se hodím?: jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a snad i budoucí povolání. 2., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008. viii, 296 s. ISBN 978-80-251-2395-9.
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, teoretická východiska i design výzkumného šetření. Uvedla nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích bakalářské práce. Proběhla diskuse.