Bakalářská práce se zabývá možnostmi uplatnění sociálního pedagoga v alternativních školách. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol, přičemž první kapitola vymezuje využívání profesiografie jako nedílné součásti lidských zdrojů. Druhá kapitola se zabývá profesí sociálního pedagoga v oblasti školství, kde se téma zaměřuje především na legislativní ukotvení a kompetence. Zde je zmíněno i postavení profese sociálního pedagoga v sousedních státech České republiky. Poslední kapitola objasňuje inovace v systému školství a typy alternativního vzdělávání. Realizace praktické části probíhá formou kvantitativního výzkumu, kde je na základě vytvořených dotazníků sestaven profesiogram sociálního pedagoga v alternativní škole. Cílem bakalářské práce je zjistit možnost uplatnění sociálního pedagoga jako svébytné profese na půdě alternativní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is coping with the possibility of applying a social pedagogue in alternative schools. The theoretical part of this thesis is divided into three chapters, whereas the first chapter defines the use of professiography as an integral part of human resources. The second chapter copes with the profession of social pedagogue in the field of education, where it focuses mainly on legislative anchoring and competencies. The profession of social pedagogue in the neighboring states of the Czech Republic is also mentioned. The last chapter clarifies innovations in the education system and types of alternative education. The implementation of the practical part takes place in the form of quantitative research, where a professiogram of a social pedagogue is compiled on the basic of created questionnaires. The main goal of the bachelor's thesis is to find out the possibility of filling a social pedagogue as an independent profession in the alternative school.
Klíčová slova
profesiografie, profesiogram, sociální pedagog, kompetence, inovace, alternativní vzdělávání, alternativní škola
Klíčová slova v angličtině
professiography, professiogram, social pedagogue, competencies, innovations, alternative education, alternative school
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi uplatnění sociálního pedagoga v alternativních školách. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol, přičemž první kapitola vymezuje využívání profesiografie jako nedílné součásti lidských zdrojů. Druhá kapitola se zabývá profesí sociálního pedagoga v oblasti školství, kde se téma zaměřuje především na legislativní ukotvení a kompetence. Zde je zmíněno i postavení profese sociálního pedagoga v sousedních státech České republiky. Poslední kapitola objasňuje inovace v systému školství a typy alternativního vzdělávání. Realizace praktické části probíhá formou kvantitativního výzkumu, kde je na základě vytvořených dotazníků sestaven profesiogram sociálního pedagoga v alternativní škole. Cílem bakalářské práce je zjistit možnost uplatnění sociálního pedagoga jako svébytné profese na půdě alternativní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is coping with the possibility of applying a social pedagogue in alternative schools. The theoretical part of this thesis is divided into three chapters, whereas the first chapter defines the use of professiography as an integral part of human resources. The second chapter copes with the profession of social pedagogue in the field of education, where it focuses mainly on legislative anchoring and competencies. The profession of social pedagogue in the neighboring states of the Czech Republic is also mentioned. The last chapter clarifies innovations in the education system and types of alternative education. The implementation of the practical part takes place in the form of quantitative research, where a professiogram of a social pedagogue is compiled on the basic of created questionnaires. The main goal of the bachelor's thesis is to find out the possibility of filling a social pedagogue as an independent profession in the alternative school.
Klíčová slova
profesiografie, profesiogram, sociální pedagog, kompetence, inovace, alternativní vzdělávání, alternativní škola
Klíčová slova v angličtině
professiography, professiogram, social pedagogue, competencies, innovations, alternative education, alternative school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti profesiografie, činnosti sociálního pedagoga a alternativního vzdělávání.
Příprava metodik výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti profesiografie, činnosti sociálního pedagoga a alternativního vzdělávání.
Příprava metodik výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu pomocí dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu, 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
VRONSKÝ, Jiří. Profesiografie a její praktické využití při řízení lidských zdrojů v organizaci. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-747-6.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika: Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu, 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
VRONSKÝ, Jiří. Profesiografie a její praktické využití při řízení lidských zdrojů v organizaci. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-747-6.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika: Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla motiv k volbě tématu, následně se zaměřila na popis teoretických východisek. Studentka se dále zaměřila na popis praktické části práce, studentka uvedla výzkumnou strategii a zaměřila se na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka dále prezentovala závěry a doporučení. Členové komise se doptávali na rozdíl v kompetencích sociálního pedagoga v běžné a alternativní škole. Studentka odpovídala na otázky z poosudků. K obhajobě byla adekvátně připravená.