Bakalářská práce se zabývá problematikou a riziky vzniku syndromu vyhoření u vychovatelů v dětských domovech. V teoretické části se zaměřuje na definování pojmu syndrom vyhoření. Dále popisuje příčiny vzniku a symptomy tohoto syndromu. Také se zaměřuje na profesi vychovatel, děti a mladistvé, které spadají pod ústavní výchovu a na syndrom pomocníka. V poslední kapitole se zabývá prevencí a duševní hygienou. Praktická část je zaměřena na míru syndromu vyhoření u vychovatelů v dětských domovech pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with burnout syndrome and risks of emergence in the profession of educators in children's homes. The theoretical part focuses on defining the term burnout syndrome. It also describes the causes and symptoms of this syndrome. It also focuses on the profession of educator, children and adolescents, which fall under institutional care and the helper syndrome. The last chapter deals with prevention and mental hygiene. The practical part is focused on the rate of burnout syndrome in educators in children's homes using a questionnaire survey.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, profese vychovatele dětský domov syndrom pomocníka, prevence
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, profession of educators, children's homes, helper syndrome, prevention
Rozsah průvodní práce
75s
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou a riziky vzniku syndromu vyhoření u vychovatelů v dětských domovech. V teoretické části se zaměřuje na definování pojmu syndrom vyhoření. Dále popisuje příčiny vzniku a symptomy tohoto syndromu. Také se zaměřuje na profesi vychovatel, děti a mladistvé, které spadají pod ústavní výchovu a na syndrom pomocníka. V poslední kapitole se zabývá prevencí a duševní hygienou. Praktická část je zaměřena na míru syndromu vyhoření u vychovatelů v dětských domovech pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with burnout syndrome and risks of emergence in the profession of educators in children's homes. The theoretical part focuses on defining the term burnout syndrome. It also describes the causes and symptoms of this syndrome. It also focuses on the profession of educator, children and adolescents, which fall under institutional care and the helper syndrome. The last chapter deals with prevention and mental hygiene. The practical part is focused on the rate of burnout syndrome in educators in children's homes using a questionnaire survey.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, profese vychovatele dětský domov syndrom pomocníka, prevence
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, profession of educators, children's homes, helper syndrome, prevention
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti prevence a příčin vzniku syndromu vyhoření a jeho somatických a psychických projevů při vykonávání profese vychovatele v dětském domově.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti prevence a příčin vzniku syndromu vyhoření a jeho somatických a psychických projevů při vykonávání profese vychovatele v dětském domově.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2018. ISBN 9788076010048.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.Praha: Grada, 2016. ISBN 9788024753263.
KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření.Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 8070712317.
PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 9788088163008.
HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2018. ISBN 9788076010048.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu.Praha: Grada, 2016. ISBN 9788024753263.
KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření.Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 8070712317.
PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 9788088163008.
Studentka představila téma bakalářské práce. Prezentovala hlavní cíle práce, její metodologii. Představila nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.