Bakalářská práce se zabývá dětmi se školním neúspěchem z pohledu pracovníků volnočasového zařízení. Teoretická část se věnuje vymezení školního neúspěchu a jeho souvisejících pojmů. Pozornost je dále věnována příčinám a projevům školního neúspěchu a nejčastějším poruchám, které mohou školní neúspěch výrazně ovlivnit. Poslední kapitola poskytuje informace týkající se volného času, jeho funkcí, institucí a osobností pedagoga volného času. Praktická část se zabývá samotným výzkumem.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with children with school failure from the perspective of leisure workers. The theoretical part deals with the definition of school failure and its related concepts. Attention is also paid to the causes and manifestations of school failure and the most common disorders that can significantly affect school failure. The last chapter provides information about leisure time, its functions, institutions and personalities of the leisure time teacher. The practical part deals with the research itself.
Klíčová slova
školní neúspěch, specifické poruchy učení, ADHD syndrom, poruchy autistického spektra, volný čas, volnočasové zařízení, volnočasový pracovníci, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
school failure, specific learning disabilities, ADHD, autism spectrum disorders, lemure time, lemure facilities, leisure workers, qualitative research
Rozsah průvodní práce
71 s. + 29. rozhovory
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá dětmi se školním neúspěchem z pohledu pracovníků volnočasového zařízení. Teoretická část se věnuje vymezení školního neúspěchu a jeho souvisejících pojmů. Pozornost je dále věnována příčinám a projevům školního neúspěchu a nejčastějším poruchám, které mohou školní neúspěch výrazně ovlivnit. Poslední kapitola poskytuje informace týkající se volného času, jeho funkcí, institucí a osobností pedagoga volného času. Praktická část se zabývá samotným výzkumem.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with children with school failure from the perspective of leisure workers. The theoretical part deals with the definition of school failure and its related concepts. Attention is also paid to the causes and manifestations of school failure and the most common disorders that can significantly affect school failure. The last chapter provides information about leisure time, its functions, institutions and personalities of the leisure time teacher. The practical part deals with the research itself.
Klíčová slova
školní neúspěch, specifické poruchy učení, ADHD syndrom, poruchy autistického spektra, volný čas, volnočasové zařízení, volnočasový pracovníci, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
school failure, specific learning disabilities, ADHD, autism spectrum disorders, lemure time, lemure facilities, leisure workers, qualitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch učení, volného času a kompetencí pedagoga volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch učení, volného času a kompetencí pedagoga volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, c2009, 160 s. ISBN 978-80-7262-630-4.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004, 173 s. ISBN 80-7178-927-5.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004, 206 s. ISBN 80-7178-813-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 8071787116.
PORTEŠOVÁ, Šárka, Ivana POLEDŇOVÁ, David MACEK, Milan RŮŽIČKA, Ondřej STRAKA a Jana URMANOVÁ. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení: cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 140 s. ISBN 978-80-210-7520-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, c2009, 160 s. ISBN 978-80-7262-630-4.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004, 173 s. ISBN 80-7178-927-5.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004, 206 s. ISBN 80-7178-813-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 8071787116.
PORTEŠOVÁ, Šárka, Ivana POLEDŇOVÁ, David MACEK, Milan RŮŽIČKA, Ondřej STRAKA a Jana URMANOVÁ. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení: cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 140 s. ISBN 978-80-210-7520-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
Čtyři přepsané rozhovory, příklad kódování.
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na stručný popis teoretických východisek. Studentka dále popisovala praktickou část práce, studentka komisi seznámila s praktickou částí práce. Popsala výzkumnou strategii, výzkumný soubor a celkové pojetí výzkumu. Studentka dále popisovala výsledky výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě a otázky členů komise. Drobné nedostatky byly spatřovány v paradigmatickém modelu.