Tato bakalářská práce se zabývá problematikou rodinného prostředí dítěte s poruchou autistického spektra a je složena ze dvou částí, tedy části teoretické a praktické. V teoretické části definujeme poruchu autistického spektra a rozdělení této poruchy. Dále je popsána triáda problémových oblastí u dětí s poruchou autistického spektra, sociální služby, příspěvek na péči a poslední kapitola se zaměřuje na rodinu. V praktické části se věnujeme kvalitativnímu výzkumu, přičemž naším hlavním cílem zjistit, jak rodina zvládá péči o dítě s poruchou autistického spektra.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of the family environment of a children with autism spectrum disorder and it consists of two parts, namely the theoretical and practical part. In the theoretical part we define the autism spectrum disorder and the classification of this disorder. Furthermore, we define the three-problem-area for children with autism spectrum disorder, such as description of social services, care allowance and the last chapter is focused on the family. In the practical part, we focus on qualitative research and our main goal is to find out how the family manages to care for a children with autism spectrum disorder.
Klíčová slova
autismus, porucha autistického spektra, sociální služby, příspěvek na péči, rodina
Klíčová slova v angličtině
autism, autism spectrum disorder, social services, care allowance, family.
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou rodinného prostředí dítěte s poruchou autistického spektra a je složena ze dvou částí, tedy části teoretické a praktické. V teoretické části definujeme poruchu autistického spektra a rozdělení této poruchy. Dále je popsána triáda problémových oblastí u dětí s poruchou autistického spektra, sociální služby, příspěvek na péči a poslední kapitola se zaměřuje na rodinu. V praktické části se věnujeme kvalitativnímu výzkumu, přičemž naším hlavním cílem zjistit, jak rodina zvládá péči o dítě s poruchou autistického spektra.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of the family environment of a children with autism spectrum disorder and it consists of two parts, namely the theoretical and practical part. In the theoretical part we define the autism spectrum disorder and the classification of this disorder. Furthermore, we define the three-problem-area for children with autism spectrum disorder, such as description of social services, care allowance and the last chapter is focused on the family. In the practical part, we focus on qualitative research and our main goal is to find out how the family manages to care for a children with autism spectrum disorder.
Klíčová slova
autismus, porucha autistického spektra, sociální služby, příspěvek na péči, rodina
Klíčová slova v angličtině
autism, autism spectrum disorder, social services, care allowance, family.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb pro rodiny s dětmi, rodinného prostředí a poruch autistického spektra.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb pro rodiny s dětmi, rodinného prostředí a poruch autistického spektra.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Vydání třetí. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1154-9.
HRADILKOVÁ, Terezie. Praxe a metody rané péče v ČR: průvodce sociálním modelem. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1386-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
Seznam doporučené literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. V Praze: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Vydání třetí. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1154-9.
HRADILKOVÁ, Terezie. Praxe a metody rané péče v ČR: průvodce sociálním modelem. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1386-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její cíle a metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
doc. Haburajová ocenila kvalitu bakalářské práce, pracovitost studentky a angažovanost při zpracování bakalářské práce.