Tato práce se zabývá behaviorální ekonomií ve školství a to konkrétně v základním vzdělávání. V poslední době je využití behaviorální ekonomie stále populárnější. Setkáváme se s ní zejména v soukromém sektoru, ale začíná pronikat i do sektoru veřejného. I v něm mohou být poznatky behaviorální ekonomie velmi přínosné. V první části se práce bude zabývat vysvětlením potřebných termínů a představením základní teorie v oblastech behaviorální ekonomie, základní školy, řízení a správních procesů ve školství aj. Dále bude představena analýza sledující vyučovací procesy, která dále poslouží jako podklad pro vytvoření návrhu projektu v této oblasti. Přínosem této práce bude zlepšení vyučovacích procesů a také představení behaviorální ekonomie v oblasti školství.
Anotace v angličtině
This thesis is about behavioral economics in education, namely in primary education. Recently, the use of behavioral economics has become increasingly popular; it is seen especially in the private sector, but it is starting to appear into the public sector, where it can be often beneficial. In the first part, the work will explain the necessary terms and introduce basic theory in the areas of behavioral economics, primary school, management and administrative processes of education, etc. Then will be presented analysis of teaching processes. The contribution of this work will be improving teaching processes and also introdution of behavioral economics in the field of education.
Klíčová slova
behaviorální ekonomie, školství, základní škola, řízení a správní procesy ve školství
Klíčová slova v angličtině
behavioral economics, education, primary school, management and administrative processes in education
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá behaviorální ekonomií ve školství a to konkrétně v základním vzdělávání. V poslední době je využití behaviorální ekonomie stále populárnější. Setkáváme se s ní zejména v soukromém sektoru, ale začíná pronikat i do sektoru veřejného. I v něm mohou být poznatky behaviorální ekonomie velmi přínosné. V první části se práce bude zabývat vysvětlením potřebných termínů a představením základní teorie v oblastech behaviorální ekonomie, základní školy, řízení a správních procesů ve školství aj. Dále bude představena analýza sledující vyučovací procesy, která dále poslouží jako podklad pro vytvoření návrhu projektu v této oblasti. Přínosem této práce bude zlepšení vyučovacích procesů a také představení behaviorální ekonomie v oblasti školství.
Anotace v angličtině
This thesis is about behavioral economics in education, namely in primary education. Recently, the use of behavioral economics has become increasingly popular; it is seen especially in the private sector, but it is starting to appear into the public sector, where it can be often beneficial. In the first part, the work will explain the necessary terms and introduce basic theory in the areas of behavioral economics, primary school, management and administrative processes of education, etc. Then will be presented analysis of teaching processes. The contribution of this work will be improving teaching processes and also introdution of behavioral economics in the field of education.
Klíčová slova
behaviorální ekonomie, školství, základní škola, řízení a správní procesy ve školství
Klíčová slova v angličtině
behavioral economics, education, primary school, management and administrative processes in education
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
I. Teoretická část
Zpracujte literární rešerši na téma behaviorální ekonomie a její využití ve veřejné správě a vzdělávacích institucích.
Podejte rozbor řízení a správních procesů na základních školách v ČR.
II. Praktická část
Identifikujte a zhodnoťte současné procesy vyučování na vybrané ZŠ.
Zpracujte návrh projektu ke zvýšení efektivity vybrané agendy na vybrané ZŠ na základě přístupů behaviorálních věd.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
I. Teoretická část
Zpracujte literární rešerši na téma behaviorální ekonomie a její využití ve veřejné správě a vzdělávacích institucích.
Podejte rozbor řízení a správních procesů na základních školách v ČR.
II. Praktická část
Identifikujte a zhodnoťte současné procesy vyučování na vybrané ZŠ.
Zpracujte návrh projektu ke zvýšení efektivity vybrané agendy na vybrané ZŠ na základě přístupů behaviorálních věd.
Závěr
Seznam doporučené literatury
BERNHEIM, B. Douglas, Stefano DELLAVIGNA a David LAIBSON. Handbook of Behavioral Economics - Foundations and Applications 1. 1st ed. Amsterdam: Elsevier Books, 2018, 748 s. ISBN 978-0-444-63374-3.
CARTWRIGHT, Edward. Behavioral Economics. 2nd ed. Abingdon: Routledge, 2014, 556 s. ISBN 978-0-415-73761-6.
PUŠKINOVÁ, Monika a Filip RIGEL. Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 619 s. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7552-121-7.
THALER, Richard H. Neočekávané chování: příběh behaviorální ekonomie. 1. vyd. Praha: Argo, 2017, 377 s. ISBN 978-80-7363-838-2.
VALENTA, Jiří. Právní rámec řízení škol a školských zařízení: pedagog mezi paragrafy. 5. vyd. Karviná: Paris, 2019, 404 s. ISBN 978-80-8717-349-7.
Seznam doporučené literatury
BERNHEIM, B. Douglas, Stefano DELLAVIGNA a David LAIBSON. Handbook of Behavioral Economics - Foundations and Applications 1. 1st ed. Amsterdam: Elsevier Books, 2018, 748 s. ISBN 978-0-444-63374-3.
CARTWRIGHT, Edward. Behavioral Economics. 2nd ed. Abingdon: Routledge, 2014, 556 s. ISBN 978-0-415-73761-6.
PUŠKINOVÁ, Monika a Filip RIGEL. Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 619 s. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7552-121-7.
THALER, Richard H. Neočekávané chování: příběh behaviorální ekonomie. 1. vyd. Praha: Argo, 2017, 377 s. ISBN 978-80-7363-838-2.
VALENTA, Jiří. Právní rámec řízení škol a školských zařízení: pedagog mezi paragrafy. 5. vyd. Karviná: Paris, 2019, 404 s. ISBN 978-80-8717-349-7.
Přílohy volně vložené
žadná
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, plány, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího DP: 15 b. Hodnocení oponenta DP: 19 b.
Otázky oponenta práce:
1) Jaká jsou hlavní zjištění Vámi provedených analýz? (Zodpovězeno zcela)
2) Z jakých zdrojů budou (či by mohla být) financována Vámi navržená opatření? (Zodpovězeno zcela)