Diplomová práce se zaměřuje na způsoby používání sociálních sítí dnešními dospívajícími a rizikovým situacím, do kterých se mladí lidé v souvislosti s pohybem v online světě dostávají. Teoretická část pojednává o specifických znacích cílové skupiny. Zaměřuje se také na druhy sociálních sítí z hlediska jejich využití a rizikové chování, spjaté právě se sociálními sítěmi. Cílem praktické části je pak zmapovat jakým způsobem mladí lidé sociální sítě používají a s jakými rizikovými situacemi se setkávají.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the ways of using social networks by contemporary youth and the risk situations, in which the youth are involved by using the internet. Theoretical part deals with specific signs of target group. And is aimed to sort of social nets by their usage and risk behaviour, closely asociated with social networks. The aim of practial part is to map out the ways of using social networks by youth and with which risk situations they come in touch.
Klíčová slova
rizikové chování, mládež, sociální sítě, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
risk behaviour, youth, social networks, low-threshold facilities for children and young people
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na způsoby používání sociálních sítí dnešními dospívajícími a rizikovým situacím, do kterých se mladí lidé v souvislosti s pohybem v online světě dostávají. Teoretická část pojednává o specifických znacích cílové skupiny. Zaměřuje se také na druhy sociálních sítí z hlediska jejich využití a rizikové chování, spjaté právě se sociálními sítěmi. Cílem praktické části je pak zmapovat jakým způsobem mladí lidé sociální sítě používají a s jakými rizikovými situacemi se setkávají.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the ways of using social networks by contemporary youth and the risk situations, in which the youth are involved by using the internet. Theoretical part deals with specific signs of target group. And is aimed to sort of social nets by their usage and risk behaviour, closely asociated with social networks. The aim of practial part is to map out the ways of using social networks by youth and with which risk situations they come in touch.
Klíčová slova
rizikové chování, mládež, sociální sítě, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
risk behaviour, youth, social networks, low-threshold facilities for children and young people
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti potřeb dospívajících, sociálních sítí v kontextu informační společnosti a rizik spojených s využíváním sociálních sítí mládeží.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Analýza a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti potřeb dospívajících, sociálních sítí v kontextu informační společnosti a rizik spojených s využíváním sociálních sítí mládeží.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Analýza a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KONEČNÝ, Štěpán. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 121 s. ISBN 978-80-210-5488-2.
LUPAČ, Petr. Za hranice digitální propasti: nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015, 260 s. Studie. ISBN 978-80-7419-231-9.
POSPÍŠILOVÁ, Marie. Facebooková (ne)závislost: identita, interakce a uživatelská kariéra na Facebooku. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016, 136 s. ISBN 978-80-246-3306-0.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014, 183 s. Psyché. ISBN 978-80-210-7527-6
Seznam doporučené literatury
KONEČNÝ, Štěpán. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 121 s. ISBN 978-80-210-5488-2.
LUPAČ, Petr. Za hranice digitální propasti: nerovnost v informační společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2015, 260 s. Studie. ISBN 978-80-7419-231-9.
POSPÍŠILOVÁ, Marie. Facebooková (ne)závislost: identita, interakce a uživatelská kariéra na Facebooku. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016, 136 s. ISBN 978-80-246-3306-0.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014, 183 s. Psyché. ISBN 978-80-210-7527-6
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně stručně popsala teoreticxká východiska a zaměřila se na praktickou část práce. Studentka vymezila výzkumnoui startegii - výzkumné cíle a otázky. Následně se zaměřila na představení výsledků výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky z posudků, k obhajobě byla adekvátně připravená. Studentka závěry spíše kvantifikovala, i když použila zakotvenou teorii a kvalitativní typ výzkumu. Členové komise se doptávali na příčinu zobecnění závěrů.