Diplomová práce se zabývá vzděláváním dospělých a poradenstvím jako jedním z možných způsobů řešení nezaměstnanosti. Teoretická část, opírající se o poznatky odborné literatury, seznamuje čtenáře s negativními vlivy nezaměstnanosti na člověka a společnost. Dále se zabývá současnými trendy z oblasti vzdělávání dospělých, vhodně aplikovatelných u profesního vzdělávání a poradenstvím jako způsobem pomoci nezaměstnaným, předpokládajícím jejich aktivní účast. Praktická část se zaměřuje na kvantitativní zjištění míry spokojenosti uchazečů o zaměstnání, evidovaných na Úřadu práce ČR, s poradenskými službami. Dále zjišťuje postoje uchazečů o zaměstnání ke vzdělávání a jejich ochotu řešit aktivními cestami vlastní nezaměstnanost.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the education of adults and counselling as being one of the possible ways of solving unemployment. The theoritical part, grounded in knowledge of professional literature, introduces the reader to negative influences of unemployment on people and society. It also focuses on contemporary trends in the field of educating adults, conviniently applicable to vocational education, and counselling, as a way of helping the unemployed, assuming their active participation. The practical part centeres around the quantitative findings of the satisfaction rate of the job candidates who are signed on at the job centre in the Czech Republic with counselling services. It aslo investigates the approaches of the job candidates to education and their willingness to solve their own unemployment in active ways.
Klíčová slova
nezaměstnanost, poradenství, vzdělávání dospělých, společnost, práce
Klíčová slova v angličtině
unemployment, counselling, education of adults, society, job
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vzděláváním dospělých a poradenstvím jako jedním z možných způsobů řešení nezaměstnanosti. Teoretická část, opírající se o poznatky odborné literatury, seznamuje čtenáře s negativními vlivy nezaměstnanosti na člověka a společnost. Dále se zabývá současnými trendy z oblasti vzdělávání dospělých, vhodně aplikovatelných u profesního vzdělávání a poradenstvím jako způsobem pomoci nezaměstnaným, předpokládajícím jejich aktivní účast. Praktická část se zaměřuje na kvantitativní zjištění míry spokojenosti uchazečů o zaměstnání, evidovaných na Úřadu práce ČR, s poradenskými službami. Dále zjišťuje postoje uchazečů o zaměstnání ke vzdělávání a jejich ochotu řešit aktivními cestami vlastní nezaměstnanost.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the education of adults and counselling as being one of the possible ways of solving unemployment. The theoritical part, grounded in knowledge of professional literature, introduces the reader to negative influences of unemployment on people and society. It also focuses on contemporary trends in the field of educating adults, conviniently applicable to vocational education, and counselling, as a way of helping the unemployed, assuming their active participation. The practical part centeres around the quantitative findings of the satisfaction rate of the job candidates who are signed on at the job centre in the Czech Republic with counselling services. It aslo investigates the approaches of the job candidates to education and their willingness to solve their own unemployment in active ways.
Klíčová slova
nezaměstnanost, poradenství, vzdělávání dospělých, společnost, práce
Klíčová slova v angličtině
unemployment, counselling, education of adults, society, job
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dospělých, poradenství a nezaměstnanosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dospělých, poradenství a nezaměstnanosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BUCHTOVÁ, Božena. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-9006-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: zásady kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-03-08.
SVOBODOVÁ, Dagmar. Profesní poradenství: vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5092-7.
VETEŠKA, Jaroslav. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-98-3.
Seznam doporučené literatury
BUCHTOVÁ, Božena. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-9006-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: zásady kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-03-08.
SVOBODOVÁ, Dagmar. Profesní poradenství: vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5092-7.
VETEŠKA, Jaroslav. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-98-3.
Přílohy volně vložené
1 CD.
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student zdůvodnil volbu tématu, následně se zaměřil na stručný popis teoretických východisek. Dále student popisoval praktickou část práce, uvedl výzkumný design a výzkumnou strategii. Uvedl výzkumný problém, výzkumné otázky a cíle. Následně se zaměřil na prezentaci závěrů a výsledků výzkumného šetření. Student také zodpověděl otázky z posudků. Členové komise se doptávali na některé závěry, student reagoval a k obhajobě byl připraven.