Diplomová práce se zabývá aktuální problematikou v sociálně-právní ochraně dětí České republiky. Tématem práce je pobyt mladistvých v konkrétním zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Teoretickou část otevírá vymezení pojmů mladistvého z pohledu vývojové psychologie, vlivu sociálně pedagogického přirozeného prostředí a souvisejících problémů jedince v dnešní společnosti. Druhá kapitola se zaměřuje na klíčové momenty ovlivňující fungování zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc od vydání legislativní úpravy sociálně-právní ochrany dětí. Závěrečnou kapitolou poukazujeme na specifika mladistvého v sociálním systému.
Praktická část je orientovaná na postup a vyhodnocení výzkumného šetření, ve kterém je provedena diskuse ohniskové skupiny pracovního týmu s následnou analýzou zpracovanou prostřednictvím interpretativní fenomenologické analýzy. Záměrem této analýzy bylo vystihnout nové zkušenosti pracovníků v sociálních službách s pobytem mladistvých v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Tento fenomén (práce s mladistvými) a výsledky praktické části jsou charakteristické pouze pro zkoumané zařízení.
Anotace v angličtině
This Master´s thesis deals with the current issues regarding social and legal protection of children in the Czech Republic and its primary topic is the stay of minors in a specific facility for children requiring immediate assistance. The theoretical part opens up with the definition of an adolescent from the perspective of developmental psychology, influence of natural socio-pedagogical environment and legislation. The second chapter addresses key moments and concepts affecting the operation of these facilities for children, specifically since the social and legal protection of children. The last chapter then focuses on legislative specifics that define an adolescent within the social system.
The practical part presents the procedure and evaluation of a research survey, which was carried out in the form of an employee focus group discussion and analyzed using interpretative phenomenological analysis. The objective was to capturethe new experiencesthe stay of minors in a facility for children requiring immediate assistance presents to the social workers. This phenomenon (working with juveniles) and the results of the practical part are only representative of the facility examined.
Klíčová slova
sociálně-právní ochrana dětí, mladiství, dospívání, adolescence, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, pracovník v sociálních službách, ohnisková skupina, interpretativní fenomenologická analýza
Klíčová slova v angličtině
social-legal protection of children, juveniles, adolecence, facility for children requiring immediate assistance, socialworker, focus group, interpretative phenomenological analysis
Rozsah průvodní práce
82 s. (127 972 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aktuální problematikou v sociálně-právní ochraně dětí České republiky. Tématem práce je pobyt mladistvých v konkrétním zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Teoretickou část otevírá vymezení pojmů mladistvého z pohledu vývojové psychologie, vlivu sociálně pedagogického přirozeného prostředí a souvisejících problémů jedince v dnešní společnosti. Druhá kapitola se zaměřuje na klíčové momenty ovlivňující fungování zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc od vydání legislativní úpravy sociálně-právní ochrany dětí. Závěrečnou kapitolou poukazujeme na specifika mladistvého v sociálním systému.
Praktická část je orientovaná na postup a vyhodnocení výzkumného šetření, ve kterém je provedena diskuse ohniskové skupiny pracovního týmu s následnou analýzou zpracovanou prostřednictvím interpretativní fenomenologické analýzy. Záměrem této analýzy bylo vystihnout nové zkušenosti pracovníků v sociálních službách s pobytem mladistvých v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Tento fenomén (práce s mladistvými) a výsledky praktické části jsou charakteristické pouze pro zkoumané zařízení.
Anotace v angličtině
This Master´s thesis deals with the current issues regarding social and legal protection of children in the Czech Republic and its primary topic is the stay of minors in a specific facility for children requiring immediate assistance. The theoretical part opens up with the definition of an adolescent from the perspective of developmental psychology, influence of natural socio-pedagogical environment and legislation. The second chapter addresses key moments and concepts affecting the operation of these facilities for children, specifically since the social and legal protection of children. The last chapter then focuses on legislative specifics that define an adolescent within the social system.
The practical part presents the procedure and evaluation of a research survey, which was carried out in the form of an employee focus group discussion and analyzed using interpretative phenomenological analysis. The objective was to capturethe new experiencesthe stay of minors in a facility for children requiring immediate assistance presents to the social workers. This phenomenon (working with juveniles) and the results of the practical part are only representative of the facility examined.
Klíčová slova
sociálně-právní ochrana dětí, mladiství, dospívání, adolescence, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, pracovník v sociálních službách, ohnisková skupina, interpretativní fenomenologická analýza
Klíčová slova v angličtině
social-legal protection of children, juveniles, adolecence, facility for children requiring immediate assistance, socialworker, focus group, interpretative phenomenological analysis
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální práce, sociálně-právní ochrany dětí a práva.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou ohniskové skupiny.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální práce, sociálně-právní ochrany dětí a práva.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou ohniskové skupiny.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VAŠUTOVÁ, Maria a Michal PANÁČEK. Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-125-1.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VAŠUTOVÁ, Maria a Michal PANÁČEK. Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-125-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka popsala teoretická východiska práce, představila strukturu teoretické části práce. Následně se zaměřila na praktickou část práce, kde uvedla výzkumný cíl a výzkumné otázky. Studentka podrobně popsala způsob sběru a analýzy získaných dat. Následně měla studentka prezentovat závěry výzkumného šetření. Studentka v práci neměla uvedeny stěžejní závěry výzkumu. Prezentováno bylo doporučení a odpovědi na otázky z posudků.