Diplomová práce pojednává o procesu inkluze dětí s odlišným mateřským jazykem do českého školního prostředí na přikladu základních škol v okrese Prostějov. Snažili jsme se zjistit zkušenosti pedagogů provinciálního města, kteří vyučují danou cílovou skupinu. Vyhodnocení probíhalo na základě kvalitativního výzkumu, který byl proveden formou polostrukturovaných rozhovoru. V teoretické části práce jsme mimo jiné uvedli postupy práce s cílovou skupinou, které využívají pedagogové v různých zemích světa. Výsledky ukázaly, že učitelé potřebují větší podporu z ohledu vylepšení metodologické podpory a speciálních učebnic. V závěru jsme nabídli některé praktické postupy na zlepšení situace.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the process of inclusion of children with different native languages into the Czech environment through the example of elementary schools in the district of Prostějov. We tried to find out the experience of the provincial town educators who teach the target group. The evaluation was based on qualitative research, which was conducted in the form of semi-structured interviews. In the theoretical part, we introduced the procedures of working with these children, which are used by educators in different countries of the world. The results showed that teachers need more support in terms of methodological recommendations and special textbooks. In conclusion, we offered some practical steps to improve the situation.
Klíčová slova
čeština jako cizí jazyk, migrace, překážky ve vzdělávání dětí cizinců,
začleňování, žáci - cizinci
Klíčová slova v angličtině
Czech as a foreign language, migration,inclusion, obstacles in education of foreigner children, Pupils - foreigners
Rozsah průvodní práce
113 s. (196 816 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o procesu inkluze dětí s odlišným mateřským jazykem do českého školního prostředí na přikladu základních škol v okrese Prostějov. Snažili jsme se zjistit zkušenosti pedagogů provinciálního města, kteří vyučují danou cílovou skupinu. Vyhodnocení probíhalo na základě kvalitativního výzkumu, který byl proveden formou polostrukturovaných rozhovoru. V teoretické části práce jsme mimo jiné uvedli postupy práce s cílovou skupinou, které využívají pedagogové v různých zemích světa. Výsledky ukázaly, že učitelé potřebují větší podporu z ohledu vylepšení metodologické podpory a speciálních učebnic. V závěru jsme nabídli některé praktické postupy na zlepšení situace.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the process of inclusion of children with different native languages into the Czech environment through the example of elementary schools in the district of Prostějov. We tried to find out the experience of the provincial town educators who teach the target group. The evaluation was based on qualitative research, which was conducted in the form of semi-structured interviews. In the theoretical part, we introduced the procedures of working with these children, which are used by educators in different countries of the world. The results showed that teachers need more support in terms of methodological recommendations and special textbooks. In conclusion, we offered some practical steps to improve the situation.
Klíčová slova
čeština jako cizí jazyk, migrace, překážky ve vzdělávání dětí cizinců,
začleňování, žáci - cizinci
Klíčová slova v angličtině
Czech as a foreign language, migration,inclusion, obstacles in education of foreigner children, Pupils - foreigners
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem, inkluze na základních školách a kulturní diverzity.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem, inkluze na základních školách a kulturní diverzity.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANDERLÍKOVÁ, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014, 210 s. ISBN 978-80- 7387-765- 1.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, ISBN 80-85931-79-6.
HÁJKOVÁ, Vanda.; STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7
KOCUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. 1. vyd. Dobrá voda: Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-23-6.
LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016, ISBN 978- 80-262-1123-5.
Seznam doporučené literatury
ANDERLÍKOVÁ, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014, 210 s. ISBN 978-80- 7387-765- 1.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, ISBN 80-85931-79-6.
HÁJKOVÁ, Vanda.; STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7
KOCUROVÁ, Marie. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. 1. vyd. Dobrá voda: Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-23-6.
LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016, ISBN 978- 80-262-1123-5.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila komisi teoretická východiska diplomové práce. Následně popsala metodologii výzkumu. Prezentovala výsledná zjištění výzkumného šetření. Komise diskutovala problematiku a možnosti práce s žáky s odlišným mateřským jazykem v konkrétní škole, na které se výzkum uskutečnil. Studentka odpovídala na vybrané otázky oponentky práce. Avizované byly taktéž slabší stránky práce - analýza dat. Studentka upozornila na potřebnost metodik pro práci s žáky s OMJ na školách.