Diplomová práce se věnuje zaměstnávání osob s mentálním postižením. Jejím cílem je zjistit, jak vnímají osoby s mentálním postižením proces přípravy na zaměstnání. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy týkající se mentálního postižení a souvisejících pojmů, je popsán systém edukace osob s mentálním postižením, jejich postavení na trhu práce a uvedeny možnosti jejich zaměstnávání. Cílem praktické části je, na základě kvalitativního výzkumu, pomocí polostrukturovaného rozhovoru, odpovědět na hlavní výzkumnou otázku: Jak vnímají osoby s mentálním postižením svou zkušenost s přípravou na zaměstnání pomocí aktivizačních činností? V závěru diplomové práce jsou shrnuty výsledky výzkumu a popsáno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the employment of people with intellectual disability. The goal of this thesis is to find out how people with intellectual disability perceive the process of professional training for employment. The theoretical part explains concepts related to intellectual disability and other related concepts. It also describes the system of education of person with intellectual disability, their position on the labor market and possibilities of their employment. The practical part is devoted to qualitative research. The aim of practical part is to answer the main research question: How people with intellectual disability perceive their experience with professional training for employment gained through activating activities? There is also summary of the results and recommendation for practice in the end of this thesis.
intellectual disability, education, professional training, discrimination, employment
Rozsah průvodní práce
73 s. ( 135 313 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje zaměstnávání osob s mentálním postižením. Jejím cílem je zjistit, jak vnímají osoby s mentálním postižením proces přípravy na zaměstnání. V teoretické části jsou vysvětleny pojmy týkající se mentálního postižení a souvisejících pojmů, je popsán systém edukace osob s mentálním postižením, jejich postavení na trhu práce a uvedeny možnosti jejich zaměstnávání. Cílem praktické části je, na základě kvalitativního výzkumu, pomocí polostrukturovaného rozhovoru, odpovědět na hlavní výzkumnou otázku: Jak vnímají osoby s mentálním postižením svou zkušenost s přípravou na zaměstnání pomocí aktivizačních činností? V závěru diplomové práce jsou shrnuty výsledky výzkumu a popsáno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the employment of people with intellectual disability. The goal of this thesis is to find out how people with intellectual disability perceive the process of professional training for employment. The theoretical part explains concepts related to intellectual disability and other related concepts. It also describes the system of education of person with intellectual disability, their position on the labor market and possibilities of their employment. The practical part is devoted to qualitative research. The aim of practical part is to answer the main research question: How people with intellectual disability perceive their experience with professional training for employment gained through activating activities? There is also summary of the results and recommendation for practice in the end of this thesis.
intellectual disability, education, professional training, discrimination, employment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti mentálního postižení, předprofesní přípravy a zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti mentálního postižení, předprofesní přípravy a zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5536-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7689-1.
SLOVÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80- 7367-313-0.
VÍTEK, Jiří a Marie VÍTKOVÁ. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-210-9.
Seznam doporučené literatury
OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5536-0.
PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7689-1.
SLOVÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80- 7367-313-0.
VÍTEK, Jiří a Marie VÍTKOVÁ. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-210-9.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na teoretická východiska práce. Studentka dále prezentovala praktickou část práce - studentka popsala zvolený druh výzkumu, uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a metodu IPA. Studentka popsala způsob sběru dat. Následně odpovídala na otázky z posudků. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.