Cílem této diplomové práce je zjistit názory pedagogů v mateřských školách na připravenost zavádění inkluzivního vzdělávání v současném českém předškolním vzdělávání. Práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části je řešena problematika inkluzivního vzdělávání a pojmů, které s inkluzí souvisí. Objasněn je také pojem integrace a jsou vymezeni aktéři inkluzivního vzdělávání a je zpracován také pojem mateřská škola. Praktická část a její obsah je soustředěn hlavně na zpracování dotazníků, které byly rozdány předškolním pedagogům všech mateřských škol ve Zlínském kraji. Budou zpracovány názory předškolních pedagogů na inkluzi a na jejich připravenost na zavádění inkluzivního vzdělávání v mateřských školách. Na konci práce lze najít shrnutí výsledků celého výzkumu a závěr, ve kterém jsou uvedena doporučení pro praxi, která z celého výzkumného šetření plynou.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to find out the opinions of teachers in kindergartens on the readiness to introduce inclusive education in contemporary Czech preschool education. The work consists of theoretical and practical parts. The theoretical part addresses the issue of inclusive education and concepts related to inclusion. The concept of integration is also clarified and the actors of inclusive education are defined. I also work on the concept of kindergarten. The practical part and its content is mainly focused on elaboration of questionnaires, which were handed out to preschool teachers of all kindergartens in Zlín region. The opinions of preschool teachers on inclusion and their readiness to introduce inclusive education in kindergartens will be processed. At the end of the work you can find a summary of the results of the entire research and a conclusion in which are given recommendations for practice, which result from the entire research survey.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, inkluze, mateřská škola, pedagog, dítě, speciální vzdělávací potřeby (SVP)
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, inclusion, kindergarten, pedagogue, child, special educational needs (SVP)
Rozsah průvodní práce
104
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je zjistit názory pedagogů v mateřských školách na připravenost zavádění inkluzivního vzdělávání v současném českém předškolním vzdělávání. Práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části je řešena problematika inkluzivního vzdělávání a pojmů, které s inkluzí souvisí. Objasněn je také pojem integrace a jsou vymezeni aktéři inkluzivního vzdělávání a je zpracován také pojem mateřská škola. Praktická část a její obsah je soustředěn hlavně na zpracování dotazníků, které byly rozdány předškolním pedagogům všech mateřských škol ve Zlínském kraji. Budou zpracovány názory předškolních pedagogů na inkluzi a na jejich připravenost na zavádění inkluzivního vzdělávání v mateřských školách. Na konci práce lze najít shrnutí výsledků celého výzkumu a závěr, ve kterém jsou uvedena doporučení pro praxi, která z celého výzkumného šetření plynou.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to find out the opinions of teachers in kindergartens on the readiness to introduce inclusive education in contemporary Czech preschool education. The work consists of theoretical and practical parts. The theoretical part addresses the issue of inclusive education and concepts related to inclusion. The concept of integration is also clarified and the actors of inclusive education are defined. I also work on the concept of kindergarten. The practical part and its content is mainly focused on elaboration of questionnaires, which were handed out to preschool teachers of all kindergartens in Zlín region. The opinions of preschool teachers on inclusion and their readiness to introduce inclusive education in kindergartens will be processed. At the end of the work you can find a summary of the results of the entire research and a conclusion in which are given recommendations for practice, which result from the entire research survey.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, inkluze, mateřská škola, pedagog, dítě, speciální vzdělávací potřeby (SVP)
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, inclusion, kindergarten, pedagogue, child, special educational needs (SVP)
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, speciálních vzdělávacích potřeb dětí a role pedagoga v inkluzivním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, speciálních vzdělávacích potřeb dětí a role pedagoga v inkluzivním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014. ISBN 9788073877651
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MAZÁNKOVÁ, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1365-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014. ISBN 9788073877651
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-247-3070-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MAZÁNKOVÁ, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1365-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, stručně představila teoretickou část práce. Následně se zaměřila na praktickou část práce, kde představila výzkumnou strategii, dále také výzkumné cíle, výzkumné otázky, apod. Studentka dále prezentovala výsledky výzkumného šetření. Studentka následně odpovídala na otázky z posudků. Členové komise se doptávali na termín připravenost pedagogů i na další terminologii. Studentka prezentovala také doporučení pro praxi. Studentka byla o obhajobě adekvátně připravená.