Tato diplomová práce se zabývá šikanou na 1. stupni základní školy a její prevencí z pohledu pedagogických pracovníků. Teoretická část se zaměřuje na základní pojmosloví vztahující se k šikaně, věnujeme se jejím formám, možným příčinám vzniku, stádii a následky. Dále charakterizuje znaky odhalující šikanu, její prevenci, léčbu a pohled na šikanu z legislativního hlediska. Praktická část interpretuje výsledky výzkumného šetření, kterého se zúčastnili pedagogové pracující na 1. stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis, that you are now about to read is focused on bullying at elementary schools. It shows teachers point of view and how modern teacher can handle with such problem and how to make successful protection against bullying. Thesis has two parts. The first part speaks about basic terminology related to bullying as well as its forms, possible causes, stages and consequences. It also characterizes the features revealing bullying, its prevention, treatment and view of bullying from a legislative point of view. The second part is practical. It shows results of a research survey, which teachers from elementary schools took a part.
Klíčová slova
Šikana, prevence, základní škola, oběť, agresor, pedagog
Tato diplomová práce se zabývá šikanou na 1. stupni základní školy a její prevencí z pohledu pedagogických pracovníků. Teoretická část se zaměřuje na základní pojmosloví vztahující se k šikaně, věnujeme se jejím formám, možným příčinám vzniku, stádii a následky. Dále charakterizuje znaky odhalující šikanu, její prevenci, léčbu a pohled na šikanu z legislativního hlediska. Praktická část interpretuje výsledky výzkumného šetření, kterého se zúčastnili pedagogové pracující na 1. stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis, that you are now about to read is focused on bullying at elementary schools. It shows teachers point of view and how modern teacher can handle with such problem and how to make successful protection against bullying. Thesis has two parts. The first part speaks about basic terminology related to bullying as well as its forms, possible causes, stages and consequences. It also characterizes the features revealing bullying, its prevention, treatment and view of bullying from a legislative point of view. The second part is practical. It shows results of a research survey, which teachers from elementary schools took a part.
Klíčová slova
Šikana, prevence, základní škola, oběť, agresor, pedagog
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany, její prevence a řešení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany, její prevence a řešení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Univerzita Komenského Bratislava: Public Promotion, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642- 08-9.
HOLEČEK, V. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1.vyd. Praha: Pedagogické centrum, 1997. ISBN 80-7020-004-98.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011, 97 s. ISBN 978-80-7367-984-2.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Univerzita Komenského Bratislava: Public Promotion, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642- 08-9.
HOLEČEK, V. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1.vyd. Praha: Pedagogické centrum, 1997. ISBN 80-7020-004-98.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011, 97 s. ISBN 978-80-7367-984-2.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce. Poté komisi seznámila s postupem ve výzkumu. Studentka podrobně prezentovala výsledky svého výzkumu. Následně podala krátká doporučení do praxe. Přítomná vedoucí práce ocenila velmi kvalitně zpracovanou diskuzi. Zazněly také některé výhrady k obsahu práce. Studentka odpověděla na otázku vedoucí práce. Studentka odpověděla na vybranou otázku oponenta práce. Komise ocenila, že studentka zkoumala jev u žáků 1. stupně ZŠ. Byla zdůrazněna aktuálnost tohoto tématu.