Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru, je zaměřena na využívání instrumentálních činností učiteli mateřských škol. Teoretická část práce předkládá poznatky o hudebních činnostech, o instrumentálních činnostech v předškolním vzdělávání, zabývá se možnostmi práce učitele s instrumentálními činnostmi v mateřské škole. V praktické části práce je metodou dotazníku zjišťováno, jak učitelé mateřských škol při své práci využívají instrumentální činnosti. V závěrečné části práce jsou prezentovány výsledky výzkumu s doporučením pro praxi učitelů mateřských škol.
Anotace v angličtině
This dissertation thesis has a theoretical-empirical approach, it is focused on the use of instrumentál music acitvities by nursery teachers in practice. The theoretical part presents theoretical knowledge about musical activities, instrumental activities in preschool education, deals with the possibilities of the teacher's work with instrumental activities in kindergarten. The practical part uses a questionnaire method to find out how kindergarten teachers use instrumental activities in their work. The final part of the thesis presents the results of research with recommendations for the practice of kindergarten teachers.
Klíčová slova
instrumentální činnosti, Orffův instrumentář
Klíčová slova v angličtině
instrumental mucic activities, instruments of Orff's instrumentation
Rozsah průvodní práce
74 s. (93 008 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru, je zaměřena na využívání instrumentálních činností učiteli mateřských škol. Teoretická část práce předkládá poznatky o hudebních činnostech, o instrumentálních činnostech v předškolním vzdělávání, zabývá se možnostmi práce učitele s instrumentálními činnostmi v mateřské škole. V praktické části práce je metodou dotazníku zjišťováno, jak učitelé mateřských škol při své práci využívají instrumentální činnosti. V závěrečné části práce jsou prezentovány výsledky výzkumu s doporučením pro praxi učitelů mateřských škol.
Anotace v angličtině
This dissertation thesis has a theoretical-empirical approach, it is focused on the use of instrumentál music acitvities by nursery teachers in practice. The theoretical part presents theoretical knowledge about musical activities, instrumental activities in preschool education, deals with the possibilities of the teacher's work with instrumental activities in kindergarten. The practical part uses a questionnaire method to find out how kindergarten teachers use instrumental activities in their work. The final part of the thesis presents the results of research with recommendations for the practice of kindergarten teachers.
Klíčová slova
instrumentální činnosti, Orffův instrumentář
Klíčová slova v angličtině
instrumental mucic activities, instruments of Orff's instrumentation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice využívání instrumentálních činností v praxi učitelů mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o hudebních činnostech v předškolním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a zpracování doporučení pro praxi učitelů mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice využívání instrumentálních činností v praxi učitelů mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o hudebních činnostech v předškolním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a zpracování doporučení pro praxi učitelů mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Derevjaníková, A., & Dzurilla, M. (2014). Hudobná výchova v predprimárnej edukácii. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
Coufalová, G., Medek, J., & Synek, J. (2013). Hudební nástroje jinak. Brno: Nakladatelství JAMU.
Herden, J., Jenčková, E., & Kolář, J. (1992). Hudba pro děti. Praha: Karolinum.
Kubecová, M., Slavíková, M., Váňová, H., Růžičková, V., & Pehelová, M. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Lišková, M. (2012). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
Skopal, J., & Váňová, H. (2017). Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum.
Stippler, R. (2011). Musikalische Früherziegung. Mainz: Schott Music.
Weber-Krüger, A. (2014). Bedeutungszuweisungen in der Musikalischen Früherziehung. Münster: Waxmann Verlag.
Seznam doporučené literatury
Derevjaníková, A., & Dzurilla, M. (2014). Hudobná výchova v predprimárnej edukácii. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
Coufalová, G., Medek, J., & Synek, J. (2013). Hudební nástroje jinak. Brno: Nakladatelství JAMU.
Herden, J., Jenčková, E., & Kolář, J. (1992). Hudba pro děti. Praha: Karolinum.
Kubecová, M., Slavíková, M., Váňová, H., Růžičková, V., & Pehelová, M. (2017). Rozvíjíme hudební dovednosti dětí. Praha: Raabe.
Lišková, M. (2012). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
Skopal, J., & Váňová, H. (2017). Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karolinum.
Stippler, R. (2011). Musikalische Früherziegung. Mainz: Schott Music.
Weber-Krüger, A. (2014). Bedeutungszuweisungen in der Musikalischen Früherziehung. Münster: Waxmann Verlag.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k aktivitě studentky v procesu zpracování. Hovořila o kvalitně zpracovaní teoretické části práce. Upozornila na nedostatky v empirické části práce, kde kriticky hodnotí zejména interpretaci výzkumných zjištění. Oponentka práce upozornila na povrchnost zpracování teoretické i empirické části práce. Vedoucí práce položila otázku týkající se zahraničních studií, které by bylo možné komparovat s výsledky představené práce. Studentka odpověděla s nedostatky. Oponentka práce orientovala otázku na přínos diplomové práce pro odborný diskurz k problematice. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Předsedkyně komise doc. Wiegerová se vyjádřila k nevhodnému zpracování teoretické části práce. Upozornila také na problém s konstruováním dotazníku, který hodnotí jako neadekvátní ve vztahu k cílům empirické části práce. Člen komise prof. Gavora hovořil o nesourodosti cílů a hypotéz.