Bakalářská práce se zabývá edukací onkologického pacienta podstupujícího chemoterapii. Práce je rozčleněna na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsáno samotné onemocnění, etiologie nádorů, léčba nádorových onemocnění včetně samotné chemoterapie, nežádoucí účinky této léčby a edukace obecně. Dále také konkrétně edukace onkologického pacienta v oblasti výživy, hydratace, vyprazdňování a infekčních stavů. Praktická část byla zpracována formou dotazníkového šetření. Cílem práce bylo zjistit způsoby edukace a její efektivitu u nemocných podstupujících chemoterapii.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the education of an oncological patient undergoing chemotherapy. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the disease itself, the etiology of tumors, the treatment of cancer, including chemotherapy itself, the side effects of this treatment and education in general. Furthermore, specifically the education of the oncological patient in the field of nutrition, hydration, defecation and infectious conditions. The practical part was processed in the form of a questionnaire survey. The aim of the study was to determine the methods of education and its effectiveness in patients undergoing chemotherapy.
patient, cancer treatment, chemotherapy, side effects, education
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá edukací onkologického pacienta podstupujícího chemoterapii. Práce je rozčleněna na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsáno samotné onemocnění, etiologie nádorů, léčba nádorových onemocnění včetně samotné chemoterapie, nežádoucí účinky této léčby a edukace obecně. Dále také konkrétně edukace onkologického pacienta v oblasti výživy, hydratace, vyprazdňování a infekčních stavů. Praktická část byla zpracována formou dotazníkového šetření. Cílem práce bylo zjistit způsoby edukace a její efektivitu u nemocných podstupujících chemoterapii.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the education of an oncological patient undergoing chemotherapy. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the disease itself, the etiology of tumors, the treatment of cancer, including chemotherapy itself, the side effects of this treatment and education in general. Furthermore, specifically the education of the oncological patient in the field of nutrition, hydration, defecation and infectious conditions. The practical part was processed in the form of a questionnaire survey. The aim of the study was to determine the methods of education and its effectiveness in patients undergoing chemotherapy.
patient, cancer treatment, chemotherapy, side effects, education
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti onkologického onemocnění, protinádorové farmakologické léčby, nežádoucích účinků chemoterapie a edukace pacienta.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti onkologického onemocnění, protinádorové farmakologické léčby, nežádoucích účinků chemoterapie a edukace pacienta.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
NOVOTNÝ, J., P. VÍTEK, Z. KLEIB et al. Onkologie v klinické praxi: Standardní přístupy v diagnostice a léčbě vybraných zhoubných nádorů. 3., přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta, 2019. 639 s. ISBN 978-80-204-5103-3.
NYGREN, P. What is cancer chemotherapy? Acta Oncologica [online]. 2009. 40(2-3), 166-174 [cit. 2019-10-10]. DOI: 10.1080/02841860151116204. ISSN 0284-186X. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02841860151116204
TOMÁŠEK, J. Onkologie: minimum pro praxi. Praha: Axonite CZ, 2015. 445 s. ISBN 978-80-88046-01-1.
VOKURKA, S. a P. TESAŘOVÁ et al. Onkologie v kostce. Praha: Current Media. Medicus, 2018. 270 s. ISBN 978-80-88129-37-0.
VORLÍČEK, J., J. ABRAHÁMOVÁ, H. VORLÍČKOVÁ et al. Klinická onkologie pro sestry. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2012. 448 s. ISBN 978-80-247-3742-3.
Seznam doporučené literatury
NOVOTNÝ, J., P. VÍTEK, Z. KLEIB et al. Onkologie v klinické praxi: Standardní přístupy v diagnostice a léčbě vybraných zhoubných nádorů. 3., přepracované a doplněné vydání. Praha: Mladá fronta, 2019. 639 s. ISBN 978-80-204-5103-3.
NYGREN, P. What is cancer chemotherapy? Acta Oncologica [online]. 2009. 40(2-3), 166-174 [cit. 2019-10-10]. DOI: 10.1080/02841860151116204. ISSN 0284-186X. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02841860151116204
TOMÁŠEK, J. Onkologie: minimum pro praxi. Praha: Axonite CZ, 2015. 445 s. ISBN 978-80-88046-01-1.
VOKURKA, S. a P. TESAŘOVÁ et al. Onkologie v kostce. Praha: Current Media. Medicus, 2018. 270 s. ISBN 978-80-88129-37-0.
VORLÍČEK, J., J. ABRAHÁMOVÁ, H. VORLÍČKOVÁ et al. Klinická onkologie pro sestry. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2012. 448 s. ISBN 978-80-247-3742-3.
Přílohy volně vložené
1 CD, 1 edukační materiál
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Má všeobecná sestra vhodné pracovní podmínky k tomu, aby se podílela na edukaci onkologických pacientů? Má k tomu v pracovním týmu dostatečné kompetence a autoritu? (doc. Kala)
Byl nějaký závažný důvod, že jste neuvedla biologickou léčbu? (doc. Gatěk) Biologická léčba je důležitá, ale ve své práci zaměřila primárně na chemoterapii, proto jsem toto téma neuváděla.
Na otázky vedoucího a oponenta studentka odpovídala přiléhavě a vysvětlila své postoje a názory k edukaci sestry na onkologickém oddělení.