Práce se zabývá pacienty se sluchovým postižením. Teoretická část práce je zaměřena na historii, péče o sluchově postižené v dobách minulých i dnes, metody komunikace, pomůcky zlepšující životní úroveň takto postižených osob. Praktická část práce se zaměřuje na zpracování a hodnocení získaných informací, týkajících se přístupu zdravotnického nelékařského personálu k pacientům se sluchovou vadou.
Anotace v angličtině
The basis of this work are patients with hearing impairment. The theoretical part is focused on history of care for the hearing impaired in the past and today, methods of communication, aids improving the standard of living of people with disabilities. The practical part of the thesis is dedicated to the processing and evaluation of acquired information concerning the access of medical non-medical staff to patients with hearing impairment.
Klíčová slova
sluchové postižení, ztráta sluchu, znaková řeč, komunikace, historie
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, hearing loss, sign language, communication, history
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá pacienty se sluchovým postižením. Teoretická část práce je zaměřena na historii, péče o sluchově postižené v dobách minulých i dnes, metody komunikace, pomůcky zlepšující životní úroveň takto postižených osob. Praktická část práce se zaměřuje na zpracování a hodnocení získaných informací, týkajících se přístupu zdravotnického nelékařského personálu k pacientům se sluchovou vadou.
Anotace v angličtině
The basis of this work are patients with hearing impairment. The theoretical part is focused on history of care for the hearing impaired in the past and today, methods of communication, aids improving the standard of living of people with disabilities. The practical part of the thesis is dedicated to the processing and evaluation of acquired information concerning the access of medical non-medical staff to patients with hearing impairment.
Klíčová slova
sluchové postižení, ztráta sluchu, znaková řeč, komunikace, historie
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, hearing loss, sign language, communication, history
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti poruch sluchu.
Připrava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumného šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumného šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti poruch sluchu.
Připrava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumného šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumného šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. 160 s. ISBN 978-80-262-0084-0.
HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. 126 s. ISBN 978-80-7315-225-3.
MACUROVÁ, A. a R. ZBOŘILOVÁ. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. 316 s. ISBN 978-80-246-3412-8.
MARSCHARK, M. a P. C. HAUSER. Deaf cognition: foundations and outcomes [online]. New York: Oxford University Press, 2008, [cit. 2019-10-03]. 480 s. ISBN 978-019-5368-673.
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6.
Seznam doporučené literatury
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. 160 s. ISBN 978-80-262-0084-0.
HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. 126 s. ISBN 978-80-7315-225-3.
MACUROVÁ, A. a R. ZBOŘILOVÁ. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. 1.vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. 316 s. ISBN 978-80-246-3412-8.
MARSCHARK, M. a P. C. HAUSER. Deaf cognition: foundations and outcomes [online]. New York: Oxford University Press, 2008, [cit. 2019-10-03]. 480 s. ISBN 978-019-5368-673.
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2016. 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
OV.
1. Pokud má hospitalizovaný klient naslouchátko (sluchadlo), jak by měla sestra s touto informací pracovat? 2. Vysvětlete, jak jste si ověřila, že respondenti znají kompetence audiologické sestry (ot. č. 22)? 3. Je v praxi reálné, aby se sestra věnovala přípravě pacienta na vyšetření až 45 minut (ot. č. 23)? 4. Je reálné pro zdravotnická zařízení zaměstnávat tlumočníka do znakové řeči?
Dotazy vedoucího práce studentkou zodpovězeny.
Otázky oponenta
Pokuste se reflektovat nedostatky, které vaše práce vykazuje v oblasti používání odborné terminologie. Popište, jakým způsobem jste postupovala při interpretaci odpovědí na otevřené otázky.