Diplomová práce se zabývá metodologií výzkumu u vybraných pedagogických studijních programů. Cílem diplomové práce je zjistit názory studentů pedagogických studijních programů na předmět metodologie výzkumu. Dílčími výzkumnými cíli je zjistit, jestli existuje rozdíl v názorech studentů na výuku v závislosti na studovaném studijním programu a dále zjistit, jaká je souvislost mezi prospěchem a názorem k danému předmětu. Diplomová práce se zabývá lidským poznáváním, pojetím pedagogické metodologie a také vývojem a sou-časností českého pedagogického výzkumu. Zabývá se vymezením vybraných pedagogických studijních programů a jejich kurikul se zaměřením na výuku metodologie výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the research methodology of selected pedagogical study programs. The main aim of this diploma thesis is to find out opinions of students of pedagogical study programs on subject - methodology research. The subsidiary aims are to find out whether exists a difference among student´s opinion on teaching depending on the study programs and also to find out whether exists context in grading and opinion on the subject. Diploma thesis deals with human cognition, the concept of pedagogical research. It also deals with the definition of selected pedagogical study programs and the curricula with a focus on teaching methodology research.
Klíčová slova
metodologie výzkumu, pedagogický výzkum, názory studentů, pedagogika, výuka metodologie
Diplomová práce se zabývá metodologií výzkumu u vybraných pedagogických studijních programů. Cílem diplomové práce je zjistit názory studentů pedagogických studijních programů na předmět metodologie výzkumu. Dílčími výzkumnými cíli je zjistit, jestli existuje rozdíl v názorech studentů na výuku v závislosti na studovaném studijním programu a dále zjistit, jaká je souvislost mezi prospěchem a názorem k danému předmětu. Diplomová práce se zabývá lidským poznáváním, pojetím pedagogické metodologie a také vývojem a sou-časností českého pedagogického výzkumu. Zabývá se vymezením vybraných pedagogických studijních programů a jejich kurikul se zaměřením na výuku metodologie výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the research methodology of selected pedagogical study programs. The main aim of this diploma thesis is to find out opinions of students of pedagogical study programs on subject - methodology research. The subsidiary aims are to find out whether exists a difference among student´s opinion on teaching depending on the study programs and also to find out whether exists context in grading and opinion on the subject. Diploma thesis deals with human cognition, the concept of pedagogical research. It also deals with the definition of selected pedagogical study programs and the curricula with a focus on teaching methodology research.
Klíčová slova
metodologie výzkumu, pedagogický výzkum, názory studentů, pedagogika, výuka metodologie
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky, metodologie pedagogického výzkumu a kurikula pedagogických studijních programů.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogiky, metodologie pedagogického výzkumu a kurikula pedagogických studijních programů.
Příprava metodiky empirické části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FERREIRA, V. L., & PASSOS, L. F. (2015). The statistics discipline in the pedagogy course at USP: A historical approach. Educacao e Pesquisa. SciELO Analytics, 41(2), 461-476.
KOČVAROVÁ, Ilona; SOUKUP, Petr. Výuka kvantitativní analýzy dat jako součást metodologie výzkumu v pedagogických studijních programech veřejných vysokých škol v ČR. ORBIS SCHOLAE [online]. 2019, 12(3), 127-145 [cit. 2019-09-30]. DOI: 10.14712/23363177.2019.2. ISSN 2336-3177. Dostupné z: http://www.karolinum.cz/doi/10.14712/23363177.2019.2
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada, 2012, 281 s. ISBN 978-80-247-4152-9.
WIEGEROVÁ, Adriana. Začínající výzkumník: (od magistra k postdoktorandovi). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. ISBN 978-80-7454-315-9.
Seznam doporučené literatury
FERREIRA, V. L., & PASSOS, L. F. (2015). The statistics discipline in the pedagogy course at USP: A historical approach. Educacao e Pesquisa. SciELO Analytics, 41(2), 461-476.
KOČVAROVÁ, Ilona; SOUKUP, Petr. Výuka kvantitativní analýzy dat jako součást metodologie výzkumu v pedagogických studijních programech veřejných vysokých škol v ČR. ORBIS SCHOLAE [online]. 2019, 12(3), 127-145 [cit. 2019-09-30]. DOI: 10.14712/23363177.2019.2. ISSN 2336-3177. Dostupné z: http://www.karolinum.cz/doi/10.14712/23363177.2019.2
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada, 2012, 281 s. ISBN 978-80-247-4152-9.
WIEGEROVÁ, Adriana. Začínající výzkumník: (od magistra k postdoktorandovi). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. ISBN 978-80-7454-315-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, dále se zaměřila na popis teoretické části práce. Studentka se blíže věnovala prezentaci výzkumné strategie, dále uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle a uvedla způsob výběru výzkumného souboru. Následně byly prezentovány výsledky výzkumného šetření. Studentka následně odpovídala na otázky členů komise a na otázky z posudků. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.