Poskytování péče pečujícím osobám o osoby s Alzheimerovou demencí a edukace rodinných pečujících je předmětem mnoha diskusí odborné i širší veřejnosti a je také předmětem této bakalářské práce, která se zabývá základními pojmy z hlediska Alzheimerovy choroby, její historií, specifiky, výskytem a rolí rodiny v péči o takto nemocného včetně edukačního procesu, jeho fází a faktory, které tento proces ovlivňují. Hlavním cílem praktické části práce je zjištění, zda a jaké informace jsou dostupné rodině o Alzheimerově chorobě a o péči o nemocného touto chorobou.
Anotace v angličtině
The providing of care to carers of those with Alzheimer's dementia and the education of family carers is the subject of much debate from the professional and wider public and is also the subject of this thesis, which deals with basic concepts in terms of Alzheimer's disease, its history, specifics, incidence and the role of the family in the care of such a sick person including the educating process, its stages and the factors that influence the process. The main aim of the practical part of the thesis is to find out if and what information is available to the family about Alzheimer's disease and the care for the sufferers of this disease.
Klíčová slova
Alzheimerova choroba, demence, edukace, pečující osoba
Poskytování péče pečujícím osobám o osoby s Alzheimerovou demencí a edukace rodinných pečujících je předmětem mnoha diskusí odborné i širší veřejnosti a je také předmětem této bakalářské práce, která se zabývá základními pojmy z hlediska Alzheimerovy choroby, její historií, specifiky, výskytem a rolí rodiny v péči o takto nemocného včetně edukačního procesu, jeho fází a faktory, které tento proces ovlivňují. Hlavním cílem praktické části práce je zjištění, zda a jaké informace jsou dostupné rodině o Alzheimerově chorobě a o péči o nemocného touto chorobou.
Anotace v angličtině
The providing of care to carers of those with Alzheimer's dementia and the education of family carers is the subject of much debate from the professional and wider public and is also the subject of this thesis, which deals with basic concepts in terms of Alzheimer's disease, its history, specifics, incidence and the role of the family in the care of such a sick person including the educating process, its stages and the factors that influence the process. The main aim of the practical part of the thesis is to find out if and what information is available to the family about Alzheimer's disease and the care for the sufferers of this disease.
Klíčová slova
Alzheimerova choroba, demence, edukace, pečující osoba
Rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti Alzheimerovy choroby a edukace.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumného šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných informací.
Prezentace výsledků výzkumného šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti Alzheimerovy choroby a edukace.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumného šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných informací.
Prezentace výsledků výzkumného šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CETLOVÁ, L., L. DRAHOŠOVÁ a I. TOČÍKOVÁ. Hodnotící a měřící škály pro nelékařské profese. Jihlava: Vysoká škola polytechnická, 2012. 126 s. ISBN 978-80-87035-45-0.
GLENNER, J. A. a kol. Péče o člověka s demencí. Praha: Portál, 2012. 136 s. ISBN 978-80-262-0154-0.
HOLMEROVÁ, I., H. JANEČKOVÁ a D. NIKLOVÁ. Na pomoc pečujícím rodinám. Praha: Česká alzheimerovská společnost, 2016. 30 s. ISBN 978-80-86541-49-5.
KÖNIG, J. a C. ZEMLIN. 100 chyb při péči o lidi s demencí. Praha: Portál, 2017. 120 s. ISBN 978-80-262-1184-6.
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016. 74 s. ISBN 978-80-7454-635-8.
NEWPORT, M. T. Alzheimer's Disease: What If There was a Cure? California: Basic Health Publications, 2013. ISBN 159-12-0319-8.
Seznam doporučené literatury
CETLOVÁ, L., L. DRAHOŠOVÁ a I. TOČÍKOVÁ. Hodnotící a měřící škály pro nelékařské profese. Jihlava: Vysoká škola polytechnická, 2012. 126 s. ISBN 978-80-87035-45-0.
GLENNER, J. A. a kol. Péče o člověka s demencí. Praha: Portál, 2012. 136 s. ISBN 978-80-262-0154-0.
HOLMEROVÁ, I., H. JANEČKOVÁ a D. NIKLOVÁ. Na pomoc pečujícím rodinám. Praha: Česká alzheimerovská společnost, 2016. 30 s. ISBN 978-80-86541-49-5.
KÖNIG, J. a C. ZEMLIN. 100 chyb při péči o lidi s demencí. Praha: Portál, 2017. 120 s. ISBN 978-80-262-1184-6.
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016. 74 s. ISBN 978-80-7454-635-8.
NEWPORT, M. T. Alzheimer's Disease: What If There was a Cure? California: Basic Health Publications, 2013. ISBN 159-12-0319-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji práci, kdy oba hodnotitelé hodnotili práci nedostatečně. Studentka při zpracování nové verze práce vůbec nereflektovala námitky obou hodnotitelů.
Dr. Krátká jako vedoucí práce položila otázku: Jaké by bylo vhodné zpracování informací získaných z odpovědí respondentů v otázce č. 9? Studentka nedokázala zodpovídat otázky, které jí byly položeny jednotlivými hodnotiteli ani členy komise. Pan předseda napadá otázky dotazníku, jsou zavádějící a není jasné, na co se studentka vlastně ptala, co chtěla zjistit, jaké očekávala odpovědi. Dr. Kudlová doplnila otázkou, zda si studentka připravila nový dotazník, s novými otázkami. Studentka ale nevěděla, že si může nový dotazník připravit dle svých slov.
Komise se všemi hlasy (4:0) shodla, že studentka práci neobhájila a ohodnotila práci známkou neprospěl.