Cílem bakalářské práce bylo zmapovat znalosti sester v péči o urostomie. Zjišťovalo se, v jakém rozsahu jsou sestry informovány v péči o pacienty
s urostomií, zda znají správný postup při ošetřování urostomie, zda se sestry setkávají na svých pracovištích s urostomií a jestli mají zájem o další vzdělání v péči o urostomie. Pro sběr dat jsme použily strukturovaný dotazník a výsledky jsme vyhodnotily popisnou statistikou. Práce je srovnáním mezi všeobecnou a praktickou sestrou v Krajské nemocnici Tomáše Bati a nemocnici v Uherském Hradišti.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to map the knowledge of nurses in urostomy care. The survey was focused on the extent of awareness of nurses in care of patients with urostomies, if the nurses know the right procedure of the urostomy treatment, if the nurses are in contact with urostomies in their departments on a daily basis and if they are interested in additional education in the area of urostomy care. We used a structured question-naire for data collection and evaluated the results with descriptive statistics. This bachelor thesis is comparison between general and practical nurses at the Tomáš Baťa Hospital in Zlín and at the hospital in Uherské Hradiště.
Klíčová slova
Urostomie, sestra praktická, sestra všeobecná, znalost, kompetence,
ošetření, postupy, pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Urostomy, practical nurse, general nurse, knowledge, competence,
treatments, procedures, aids
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bylo zmapovat znalosti sester v péči o urostomie. Zjišťovalo se, v jakém rozsahu jsou sestry informovány v péči o pacienty
s urostomií, zda znají správný postup při ošetřování urostomie, zda se sestry setkávají na svých pracovištích s urostomií a jestli mají zájem o další vzdělání v péči o urostomie. Pro sběr dat jsme použily strukturovaný dotazník a výsledky jsme vyhodnotily popisnou statistikou. Práce je srovnáním mezi všeobecnou a praktickou sestrou v Krajské nemocnici Tomáše Bati a nemocnici v Uherském Hradišti.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis was to map the knowledge of nurses in urostomy care. The survey was focused on the extent of awareness of nurses in care of patients with urostomies, if the nurses know the right procedure of the urostomy treatment, if the nurses are in contact with urostomies in their departments on a daily basis and if they are interested in additional education in the area of urostomy care. We used a structured question-naire for data collection and evaluated the results with descriptive statistics. This bachelor thesis is comparison between general and practical nurses at the Tomáš Baťa Hospital in Zlín and at the hospital in Uherské Hradiště.
Klíčová slova
Urostomie, sestra praktická, sestra všeobecná, znalost, kompetence,
ošetření, postupy, pomůcky
Klíčová slova v angličtině
Urostomy, practical nurse, general nurse, knowledge, competence,
treatments, procedures, aids
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti ošetřování urostomie.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kriterií pro výběr respondentů.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti ošetřování urostomie.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kriterií pro výběr respondentů.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DRLÍKOVÁ, K., V. ZACHOVÁ a M. KARLOVSKÁ. Praktický průvodce stomika. Praha: Grada Publishing, 2016. 192 s. ISBN 978-80-247-5712-4.
DVOŘÁČEK, J. Urologie praktického lékaře. Praha: ISV, 2000. Lékařství. 316 s. ISBN 80-85866-52-8.
HANUŠ, T. a P. MACEK. Urologie pro mediky. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. 308 s. ISBN 978-80-246-3008-3.
MARKOVÁ, M. Stomie gastrointestinálního a močového traktu. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006. 68 s. ISBN 80-7013-434-8.
SOCHOROVÁ, N. a A. VIDLÁŘ. Základy obecné urologie nejen pro sestry. Olomouc: Solen, Medical education, 2016. Meduca. 108 s. ISBN 978-80-7471-142-8
WEIN, A. J., L. R. KAVOUSSI, A. W. PARTIN, et al. Campbell-Walsh urology. Eleventh edition. Philadelphia, PA: Elsevier, 2016, vol. 3, 1597-2822 s. ISBN 978-1-4557-7567-5.
Seznam doporučené literatury
DRLÍKOVÁ, K., V. ZACHOVÁ a M. KARLOVSKÁ. Praktický průvodce stomika. Praha: Grada Publishing, 2016. 192 s. ISBN 978-80-247-5712-4.
DVOŘÁČEK, J. Urologie praktického lékaře. Praha: ISV, 2000. Lékařství. 316 s. ISBN 80-85866-52-8.
HANUŠ, T. a P. MACEK. Urologie pro mediky. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. 308 s. ISBN 978-80-246-3008-3.
MARKOVÁ, M. Stomie gastrointestinálního a močového traktu. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2006. 68 s. ISBN 80-7013-434-8.
SOCHOROVÁ, N. a A. VIDLÁŘ. Základy obecné urologie nejen pro sestry. Olomouc: Solen, Medical education, 2016. Meduca. 108 s. ISBN 978-80-7471-142-8
WEIN, A. J., L. R. KAVOUSSI, A. W. PARTIN, et al. Campbell-Walsh urology. Eleventh edition. Philadelphia, PA: Elsevier, 2016, vol. 3, 1597-2822 s. ISBN 978-1-4557-7567-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji bakalářskou práci erudovaně a kultivovaně. Otázky zodpovídala a byla připravena.
Otázky vedoucího: Dílčím cílem č. 2 bylo zjistit, zda sestry znají správný postup při ošetřování urostomie. Uvádíte, že jsme zjistily, že sestry neznají správný postup v ošetřování urostomií a že cíl byl nesplněn. Proč se tak domníváte? Vysvětlete pojmy: metodická pomůcka, edukační pomůcka, edukační materiál, brožura, leták. Opravdu ve Vašem případě příloha P7 zobrazuje metodickou pomůcku? V závěru uvádíte, že hlavním problémem, který vyšel v dotazníkovém šetření bylo, že sestry neznají správný postup při ošetřování urostomie. Opravdu je zapotřebí, aby všechny sestry byly nadstandardně vzdělané v této oblasti. Nebylo by lepší, kdyby se zaškolila sestra v péči o praxi a uveďte další vhodné a reálné příklady/doporučení pro praxi. Pokud by se dal vrátit čas, co byste udělala jinak?
Otázky oponenta: Jak konkrétně bude využívána Vámi navržená metodická pomůcka?
Co bylo cílem otázky č. 15?
Jakou odpověď v otázce č. 16 uvádíte že UHN používá standardy v péči o urostomie 100% respondentů. V kapitole 1.3 však zmiňujete, že UHN nemá vytvořen vnitřní předpis - standard ošetřovatelské péče o stomie. Jaká je tedy skutečnost?