Bakalářská práce je výzkumného charakteru. Cílem bylo zjistit, jaký zájem projevují děti předškolního věku o čtenářské aktivity. Teoretická část se zabývá teoretickými východisky týkající se pojmů gramotnost, čtenářská gramotnost a pregramotnost. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu. Data byla získána prostřednictvím dotazníkového šetření, které bylo určeno pro rodiče dětí předškolního věku. Výsledky výzkumu popisují jaký je zájem dětí o čtenářské aktivity a také co tento zájem ovlivňuje.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of a research character. The aim was to find out the interest of pre-school children in reading activities. The theoretical part deals with theoretical bases concerning the terms literacy, reading literacy and preliteracy. The practical part is devoted to quantitative research. The data were obtained through a questionnaire survey, which was designed for parents of preschool children. The research results describe the interest of children in reading activities and what influences this interest.
Bakalářská práce je výzkumného charakteru. Cílem bylo zjistit, jaký zájem projevují děti předškolního věku o čtenářské aktivity. Teoretická část se zabývá teoretickými východisky týkající se pojmů gramotnost, čtenářská gramotnost a pregramotnost. Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu. Data byla získána prostřednictvím dotazníkového šetření, které bylo určeno pro rodiče dětí předškolního věku. Výsledky výzkumu popisují jaký je zájem dětí o čtenářské aktivity a také co tento zájem ovlivňuje.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of a research character. The aim was to find out the interest of pre-school children in reading activities. The theoretical part deals with theoretical bases concerning the terms literacy, reading literacy and preliteracy. The practical part is devoted to quantitative research. The data were obtained through a questionnaire survey, which was designed for parents of preschool children. The research results describe the interest of children in reading activities and what influences this interest.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice zájmu dětí o čtenářské aktivity.
Vymezení teoretických východisek z oblasti čtenářské gramotnosti.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro rodiče.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a aplikační doporučení.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice zájmu dětí o čtenářské aktivity.
Vymezení teoretických východisek z oblasti čtenářské gramotnosti.
Příprava metodiky empirické části a zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro rodiče.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a aplikační doporučení.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2018). Čtení dětem v rodině. Výzkum důvodů, parametrů a praktik. Pedagogická orientace, 28(1), 25-45.
Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním věku. Pedagogická orientace, 24(4), 488-509.
Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2016). The sooner, the better: Early reading to children. SAGE Open, 1-11. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2158244016672715
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2010). Jazyková gramotnost' v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej unverzity.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2018). Čtení dětem v rodině. Výzkum důvodů, parametrů a praktik. Pedagogická orientace, 28(1), 25-45.
Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním věku. Pedagogická orientace, 24(4), 488-509.
Niklas, F., Cohrssen, C., & Tayler, C. (2016). The sooner, the better: Early reading to children. SAGE Open, 1-11. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2158244016672715
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Zápotočná, O., & Petrová, Z. (2010). Jazyková gramotnost' v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavskej unverzity.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci, v rámci které realizovala kvantitativní výzkumné šetření. Vedoucí práce v posudku vyzdvihl pozitiva práce, avšak zmínil také snahu studentky interpretovat zjištění, které nebylo zpracováno do hloubky. Oponentka konstatovala velmi dobrou úroveň teoretické i výzkumné části práce, ocenila, že studentka provedla adekvátní interpretaci dat. Na otázku vedoucího práce, jaký efekt má na dítě to, že často vidí rodiče číst (pro sebe), studentka odpověděla s nedostatky. Na další otázku vedoucího práce, jaký vliv má na dítě to, když dítěti čte matka, ne otec, studentka dokázala odpovědět, k této otázce položila doc. Wiegerová doplňující otázku, jaký je rozdíl mezi matkou a otcem v kontextu tématu, studentka odpověděla s drobnými nedostatky. Na otázku oponentky práce týkající se předvýzkumu studentka odpověděla, že předvýzkum nerealizovala. Na další otázku oponentky, zda patří psaní písmen mezi činnosti, jaké rodič běžně vidí u svého dítěte v předškolním věku, studentka adekvátně neodpověděla, studentka nepochopila správně danou otázku.