Bakalářská práce se zabývá využitím portfolia v mateřské škole a je zaměřena na dětské portfolio a jeho využití v prostředí mateřské školy. Teoretická část vysvětluje pojmy jako portfolio, učitelovo "přesvědčení", dětské portfolio, využití portfolia v mateřské škole. Empirická část využívá kvalitativního přístupu ve výzkumu, ve kterém je snaha objasnit, jaké je využití portfolia v mateřské škole. Výzkum byl realizován pomocí metody hloubkového interview s učitelkami mateřských škol. Výzkumná zjištění jsou interpretována a následně zpracována do diskuze. V závěru práce je představeno schéma využití portfolia v mateřské škole a doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the use of the portfolio in kindergarten and it is focused on the children's portfolio and its use in the environment of kindergarten. The theoretical part explains concepts such as portfolio, teacher's "beliefs", children's portfolio, use of the port-folio in kindergarten. The empirical part uses the qualitative approach for the research, in which there is an effort to clarify the use of the portfolio in kindergarten. The research was carried out using an in-depth interview method with the kindergarten teachers. The research findings are interpreted and then processed into a discussion. At the end of the thesis, a scheme of portfolio use in kindergarten and recommendations for the practice of kindergartens are presented.
Bakalářská práce se zabývá využitím portfolia v mateřské škole a je zaměřena na dětské portfolio a jeho využití v prostředí mateřské školy. Teoretická část vysvětluje pojmy jako portfolio, učitelovo "přesvědčení", dětské portfolio, využití portfolia v mateřské škole. Empirická část využívá kvalitativního přístupu ve výzkumu, ve kterém je snaha objasnit, jaké je využití portfolia v mateřské škole. Výzkum byl realizován pomocí metody hloubkového interview s učitelkami mateřských škol. Výzkumná zjištění jsou interpretována a následně zpracována do diskuze. V závěru práce je představeno schéma využití portfolia v mateřské škole a doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the use of the portfolio in kindergarten and it is focused on the children's portfolio and its use in the environment of kindergarten. The theoretical part explains concepts such as portfolio, teacher's "beliefs", children's portfolio, use of the port-folio in kindergarten. The empirical part uses the qualitative approach for the research, in which there is an effort to clarify the use of the portfolio in kindergarten. The research was carried out using an in-depth interview method with the kindergarten teachers. The research findings are interpreted and then processed into a discussion. At the end of the thesis, a scheme of portfolio use in kindergarten and recommendations for the practice of kindergartens are presented.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pedagogických strategiích učitele při práci s portfoliem v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek týkajících se využití portfolia v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o pedagogických strategiích učitele při práci s portfoliem v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek týkajících se využití portfolia v mateřské škole.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hegrová, I. (2014). Využití portfolia dítěte jako diagnostického nástroje při přechodu z MŠ na ZŠ. Komenský: odborný časopis pro učitele základní školy.4(138), 47-50.
Seitz, H., & Bartholomew, C. (2008). Powerful Portfolios for Young Children. Early Childhood Education Journal. 36, 63-68.
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Václavík, A. (2013). Prezentačně-hodnotící předmětové portfolio v 7. ročníku ZŠ: případová studie. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
Seznam doporučené literatury
Hegrová, I. (2014). Využití portfolia dítěte jako diagnostického nástroje při přechodu z MŠ na ZŠ. Komenský: odborný časopis pro učitele základní školy.4(138), 47-50.
Seitz, H., & Bartholomew, C. (2008). Powerful Portfolios for Young Children. Early Childhood Education Journal. 36, 63-68.
Syslová, Z., Kratochvílová, J., & Fikarová, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál.
Václavík, A. (2013). Prezentačně-hodnotící předmětové portfolio v 7. ročníku ZŠ: případová studie. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci, v rámci které realizovala výzkum. Po přečtení posudků studentka odpovídala na otázky, které jsou v nich uvedené. Na otázky oponentky i vedoucí práce studentka adekvátně odpověděla. Vedoucí oceňuje přístup studentky a úroveň zvládnutí kvalitativního výzkumu. Oponentka oceňuje orientaci studentky v tuzemské i zahraniční literatuře ke zkoumané problematice. Oponentka shledávala nedostatky ve výzkumném šetření v oblasti kategorií a dále poukazovala na nejasnosti v popisu výzkumného vzorku. Dr. Navrátilová položila dotaz ohledně využití klíčového pojmu učitelova přesvědčení v podmínkách výzkumu. Doc. Wiegerová oceňuje zpracování teoretické části práce.