Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na využití přírodovědných pokusů v prostředí mateřské školy. Cílem autorky je sumarizovat teoretické koncepty o možnosti zkvalitnění badatelsky orientovaného vzdělávání prostřednictvím přírodovědných pokusů. V souladu s těmito poznatky představuje sadu přírodovědných pokusů pro děti předškolního věku, kterou vytvořila, zrealizovala a ověřila ve vybrané mateřské škole. V závěru práce autorka celou sadu evaluovala a na základě toho zpracovala doporučení pro praxi mateřských škol. Zjistila, že mnohé pokusy je možné realizovat v prostředí mateřské školy. Nutnou
podmínkou jejich využití je hledání adekvátních pedagogických strategií učitelem mateřské školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the use of science experiments in kindergarten. The aim of the author is to summarize theoretical concepts about the possibility of improving research-oriented education through science experiments. In accordance with these findings, it represents a set of science experiments for preschool children, which the author created, implemented and verified in a selected kindergarten. At the end of the work, the author
evaluated the whole set. On the basis of this evaluation recommendations for kindergarten practice were worked out. The author found that many experiments could be made in a kindergarten environment. However a necessary condition for their use is the search for appropriate pedagogical strategies by a kindergarten teacher.
Klíčová slova
přírodovědné vzdělávání, badatelsky orientované vzdělávání, badatelské
aktivity, záhada v přírodovědném vzdělávání, přírodovědný pokus
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na využití přírodovědných pokusů v prostředí mateřské školy. Cílem autorky je sumarizovat teoretické koncepty o možnosti zkvalitnění badatelsky orientovaného vzdělávání prostřednictvím přírodovědných pokusů. V souladu s těmito poznatky představuje sadu přírodovědných pokusů pro děti předškolního věku, kterou vytvořila, zrealizovala a ověřila ve vybrané mateřské škole. V závěru práce autorka celou sadu evaluovala a na základě toho zpracovala doporučení pro praxi mateřských škol. Zjistila, že mnohé pokusy je možné realizovat v prostředí mateřské školy. Nutnou
podmínkou jejich využití je hledání adekvátních pedagogických strategií učitelem mateřské školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the use of science experiments in kindergarten. The aim of the author is to summarize theoretical concepts about the possibility of improving research-oriented education through science experiments. In accordance with these findings, it represents a set of science experiments for preschool children, which the author created, implemented and verified in a selected kindergarten. At the end of the work, the author
evaluated the whole set. On the basis of this evaluation recommendations for kindergarten practice were worked out. The author found that many experiments could be made in a kindergarten environment. However a necessary condition for their use is the search for appropriate pedagogical strategies by a kindergarten teacher.
Klíčová slova
přírodovědné vzdělávání, badatelsky orientované vzdělávání, badatelské
aktivity, záhada v přírodovědném vzdělávání, přírodovědný pokus
Zpracování rešerše o cílech přírodovědného vzdělávání v kurikulu mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti využití přírodovědných pokusů dětmi předškolního věku.
Vytvoření sady přírodovědných pokusů pro práci s dětmi předškolního věku v mateřské škole.
Realizace a ověření sady přírodovědných pokusů ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady přírodovědných pokusů a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o cílech přírodovědného vzdělávání v kurikulu mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti využití přírodovědných pokusů dětmi předškolního věku.
Vytvoření sady přírodovědných pokusů pro práci s dětmi předškolního věku v mateřské škole.
Realizace a ověření sady přírodovědných pokusů ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady přírodovědných pokusů a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Andrews, G. (2012). 100 science experiments. London: Usborne.
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1(1), 33-49.
Robinson, T. (2001). The everything kids' science experiments book: boil ice, float water, measure gravity- challenge the world around you! Holbrook, Mass: Adams Media.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Seznam doporučené literatury
Andrews, G. (2012). 100 science experiments. London: Usborne.
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1(1), 33-49.
Robinson, T. (2001). The everything kids' science experiments book: boil ice, float water, measure gravity- challenge the world around you! Holbrook, Mass: Adams Media.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Po přečtení posudků studentka odpovídala na otázky, které jsou v nich uvedené. Na otázky oponentky i vedoucí studentka adekvátně odpověděla. Doc. Wiegerová označuje práci jako nadstandardní, překračující rámec bakalářské práce a některé pasáže navrhuje publikovat. Dr. Pacholík vznesl dotaz ohledně udržení motivace při pokusech. Studentka adekvátně odpověděla. Prof. Gavora se dotazoval na možnosti pochopení fyzikální podstaty realizovaných pokusů u dětí předškolního věku. Studentka adekvátně odpověděla. Předložená bakalářská práce byla komisí navržena na ocenění.