Bakalářská práce je teoreticko-empirického charakteru a zaměřuje se na rozdíly v interakci s dětmi předškolního věku mezi učitelkou-ženou a učitelem-mužem. Teoretická část stručně objasňuje problematiku feminizace školství včetně jejího dopadu na dítě. Stěžejní část je věnována interakci učitel - dítě v mateřské škole, kde jsou i mimo jiné uvedeny činnosti, které učitel v interakci s dětmi vykonává. Praktická část je založena na empirickém výzkumu, jehož cílem je popsat specifika učitele-muže v interakci s dětmi předškolního věku. Výzkumný soubor tvoří učitelky mateřských škol, které pracovaly či pracují s učitelem v jedné třídě. Informace jsou od učitelek získány prostřednictvím metody polostrukturovaného interview.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical-empirical character and focuses on different interactions with preschool children between female teacher and male teacher. The theoretical part briefly explains the issue of feminization of teaching and its impact on preschool children. The main part analyzes interaction between teacher and children in kindergarten, including activities used by a teacher as a part of interaction with them. The practical part is based on an empirical research. Its goal is to describe specifics of interaction between male teacher and preschool children. The research group is made up of kindergarten female teacher who worked or still work with a male teacher in the same class. The information is acquired via semi-structured interview method.
Klíčová slova
gender, feminizace, pedagogická interakce, interakční styl učitele
Bakalářská práce je teoreticko-empirického charakteru a zaměřuje se na rozdíly v interakci s dětmi předškolního věku mezi učitelkou-ženou a učitelem-mužem. Teoretická část stručně objasňuje problematiku feminizace školství včetně jejího dopadu na dítě. Stěžejní část je věnována interakci učitel - dítě v mateřské škole, kde jsou i mimo jiné uvedeny činnosti, které učitel v interakci s dětmi vykonává. Praktická část je založena na empirickém výzkumu, jehož cílem je popsat specifika učitele-muže v interakci s dětmi předškolního věku. Výzkumný soubor tvoří učitelky mateřských škol, které pracovaly či pracují s učitelem v jedné třídě. Informace jsou od učitelek získány prostřednictvím metody polostrukturovaného interview.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has theoretical-empirical character and focuses on different interactions with preschool children between female teacher and male teacher. The theoretical part briefly explains the issue of feminization of teaching and its impact on preschool children. The main part analyzes interaction between teacher and children in kindergarten, including activities used by a teacher as a part of interaction with them. The practical part is based on an empirical research. Its goal is to describe specifics of interaction between male teacher and preschool children. The research group is made up of kindergarten female teacher who worked or still work with a male teacher in the same class. The information is acquired via semi-structured interview method.
Klíčová slova
gender, feminizace, pedagogická interakce, interakční styl učitele
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice specifik práce učitelek a učitelů v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek týkajících se specifik realizace didaktických strategií učitelek a učitelů v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení do praxe mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice specifik práce učitelek a učitelů v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek týkajících se specifik realizace didaktických strategií učitelek a učitelů v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím metody polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení do praxe mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Babanová, A. (2008). Genderovou optikou: zaměřeno na český vzdělávací systém: [sborník textů kolektivu autorek k problematice genderových aspektů školství v ČR]. Praha: Gender Studies.
Burkovičová, R. (2012). Profesní činnosti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Burn, E., & Pratt-Adams, S. (2015). Men teaching children 3-11: dismantling gender barriers. New York, NY: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing.
Labischová, D., & Gracová, B. (2011). Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Babanová, A. (2008). Genderovou optikou: zaměřeno na český vzdělávací systém: [sborník textů kolektivu autorek k problematice genderových aspektů školství v ČR]. Praha: Gender Studies.
Burkovičová, R. (2012). Profesní činnosti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Burn, E., & Pratt-Adams, S. (2015). Men teaching children 3-11: dismantling gender barriers. New York, NY: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing.
Labischová, D., & Gracová, B. (2011). Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce se vyjádřil k bezproblémové spolupráci se studentkou. Hovořil také o nedostatcích v empirické části práce, konkrétně o nepřesných názvech kategorií. Vedoucí práce položil otázku týkající se interakčního stylu učitele. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponent práce ocenil originální úhel pohledu. Hovořil také o problematických úsecích v teoretické i empirické části práce. Oponent práce položil otázky týkající se vlastností a dimenze kategorií. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Proběhla diskuse k genderové nevyváženosti v prostředí mateřských škol.