Aplikační práce má aplikační charakter. Cílem bakalářské práce je zpracování informací o řemeslných tradicích Valašska a jejich využití v mateřské škole.
Teoretická část bakalářské práce je zaměřena zejména na rozvíjení sociálně-kulturní oblasti vzdělávání, jejím vymezením v Rámcovém vzdělávacím programu a významu rozvoje této oblasti vzdělávání. Dále je zde popsána kulturní gramotnost, enkulturace a v neposlední řadě vybraná řemesla Valašského regionu.
Praktická část bakalářské práce zahrnuje projekt zaměřený na řemeslné tradice Valašska. Projektem byla rozvíjena zejména jemná motorika a spolupráce. Projekt byl realizován v mateřské škole, kde byl také evaluován. Na základě evaluace byla dále zpracována doporučení pro praxi v mateřských školách.
Anotace v angličtině
Application work has application character. The main goal of this bachelor thesis is to process information about crafts traditions of Wallachia and their use in kindergartens.
Theoretical part of the bachelor thesis is focused mainly on the development of the social-cultural area of education, its specification within the educational framework program and the importance of development of this area of education.
Futhermore, cultural literacy, enculturation and last but not least selected crafts of the Wallachian region are also described.
Practical part of the bachelor thesis includes project that is focused on the craft tradition of Wallachia. The project developed especially fine motor skills and cooperation and was implemented in kindergarten, where it was as well evaluated. Subsequent recommendations for practice in kindergartens were made based on the evaluation of the project.
Klíčová slova
kulturní gramotnost, enkulturace, sociálně-kulturní vzdělávání, řemeslo, Valašský region
Klíčová slova v angličtině
cultural literacy, enculturation, social-cultural education, craft, Wallachia
Rozsah průvodní práce
60 s. (85472 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Aplikační práce má aplikační charakter. Cílem bakalářské práce je zpracování informací o řemeslných tradicích Valašska a jejich využití v mateřské škole.
Teoretická část bakalářské práce je zaměřena zejména na rozvíjení sociálně-kulturní oblasti vzdělávání, jejím vymezením v Rámcovém vzdělávacím programu a významu rozvoje této oblasti vzdělávání. Dále je zde popsána kulturní gramotnost, enkulturace a v neposlední řadě vybraná řemesla Valašského regionu.
Praktická část bakalářské práce zahrnuje projekt zaměřený na řemeslné tradice Valašska. Projektem byla rozvíjena zejména jemná motorika a spolupráce. Projekt byl realizován v mateřské škole, kde byl také evaluován. Na základě evaluace byla dále zpracována doporučení pro praxi v mateřských školách.
Anotace v angličtině
Application work has application character. The main goal of this bachelor thesis is to process information about crafts traditions of Wallachia and their use in kindergartens.
Theoretical part of the bachelor thesis is focused mainly on the development of the social-cultural area of education, its specification within the educational framework program and the importance of development of this area of education.
Futhermore, cultural literacy, enculturation and last but not least selected crafts of the Wallachian region are also described.
Practical part of the bachelor thesis includes project that is focused on the craft tradition of Wallachia. The project developed especially fine motor skills and cooperation and was implemented in kindergarten, where it was as well evaluated. Subsequent recommendations for practice in kindergartens were made based on the evaluation of the project.
Klíčová slova
kulturní gramotnost, enkulturace, sociálně-kulturní vzdělávání, řemeslo, Valašský region
Klíčová slova v angličtině
cultural literacy, enculturation, social-cultural education, craft, Wallachia
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se řemeslných tradic a jejich využití v aktivitách dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti uplatnění různých prvků tradic v mateřské škole.
Zpracování projektu zaměřeného na osvojování si tradic řemesel regionu Valašska pro děti předškolního věku.
Realizace projektu v konkrétní mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se řemeslných tradic a jejich využití v aktivitách dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti uplatnění různých prvků tradic v mateřské škole.
Zpracování projektu zaměřeného na osvojování si tradic řemesel regionu Valašska pro děti předškolního věku.
Realizace projektu v konkrétní mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hazuková, H., Pehelová, M., Rauchová, Z., & Svobodová, Z. (2014). Objevujeme s dětmi kulturu a společnost. Praha: Raabe.
Komůrka, F. (1942). Kronika řemesel, obchodu, živností a výroby v oblasti Obchodní a živnost. komory v Olomouci. Olomouc: Hanácká knihtiskárna.
Kulhánková, E. (2009). Řemesla ve hře, písni a tanci. Praha: Portál.
Kupcová, Z., Nádvorníková, H., Růžičková, V., Svobodová, E., & Vondrušková, A. (2016). Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Nutkins, S., McDonald, C., & Stephen, M. (2013). Early chlid-hood education and care. Thousand Oaks: Sage Publications Ltd.
Seznam doporučené literatury
Hazuková, H., Pehelová, M., Rauchová, Z., & Svobodová, Z. (2014). Objevujeme s dětmi kulturu a společnost. Praha: Raabe.
Komůrka, F. (1942). Kronika řemesel, obchodu, živností a výroby v oblasti Obchodní a živnost. komory v Olomouci. Olomouc: Hanácká knihtiskárna.
Kulhánková, E. (2009). Řemesla ve hře, písni a tanci. Praha: Portál.
Kupcová, Z., Nádvorníková, H., Růžičková, V., Svobodová, E., & Vondrušková, A. (2016). Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Nutkins, S., McDonald, C., & Stephen, M. (2013). Early chlid-hood education and care. Thousand Oaks: Sage Publications Ltd.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřil k bezproblémové spolupráci se studentkou. Ocenil originalitu zpracování bakalářské práce. Vedoucí práce položil otázku týkající se vztahu mezi socializací a enkulturací. Oponentka práce se vyjádřila k nedostatkům v teoretické části práce. Oceňuje zpracování aplikační části práce. Položila otázku týkající se aktivního zájmu dětí o tradice v regionu. Na otázky studentka odpověděla s nedostatky. Člen komise dr. Pacholík položil otázku týkající se rozvoje charakteru prostřednictvím vzniklého produktu z aplikační práce. Studentka dokázala adekvátně reagovat.