Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zabývá se rozvojem porozumění textu dítětem předškolního věku. Teoretická část se zaměřuje na vymezení základních pojmů týkajících se čtenářské gramotnosti a porozumění textu, na problematiku procesu porozumění textu a možnosti práce s textem u dětí předškolního věku.
Praktická část této bakalářské práce obsahuje sadu aktivit k textům, popis realizace této sady a v závěru je uvedena evaluace sady z pohledu dětí, přihlížející učitelky mateřské školy a autorky bakalářské práce, jakožto účastníků při ověřování této sady v MŠ.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has the theoretical-applied character and it deals with the development of early literacy among children in kindergarten. The theoretical part focuses on the specification of the basic terminology concerning reading literacy and reading comprehension; it also focuses on the problematic of the process of the reading comprehension and different ways of working with texts in pre-primary education.
The practical part of this bachelor thesis contains the set of activities accompanying the texts and the description of its realization. At the end of the thesis, there is the evalua-tion of the set made by children, an onlooking teacher from the kindergarten and the author of this thesis as the participants of verifying of this set in the kindergarten.
Klíčová slova
předčtenářská gramotnost, proces porozumění textu, faktory ovlivňují porozumění textu, roviny porozumění textu, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
early literacy, process of the reading comprehension, factors of the reading comprehension, levels of the reading comprehension, preschool child
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zabývá se rozvojem porozumění textu dítětem předškolního věku. Teoretická část se zaměřuje na vymezení základních pojmů týkajících se čtenářské gramotnosti a porozumění textu, na problematiku procesu porozumění textu a možnosti práce s textem u dětí předškolního věku.
Praktická část této bakalářské práce obsahuje sadu aktivit k textům, popis realizace této sady a v závěru je uvedena evaluace sady z pohledu dětí, přihlížející učitelky mateřské školy a autorky bakalářské práce, jakožto účastníků při ověřování této sady v MŠ.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis has the theoretical-applied character and it deals with the development of early literacy among children in kindergarten. The theoretical part focuses on the specification of the basic terminology concerning reading literacy and reading comprehension; it also focuses on the problematic of the process of the reading comprehension and different ways of working with texts in pre-primary education.
The practical part of this bachelor thesis contains the set of activities accompanying the texts and the description of its realization. At the end of the thesis, there is the evalua-tion of the set made by children, an onlooking teacher from the kindergarten and the author of this thesis as the participants of verifying of this set in the kindergarten.
Klíčová slova
předčtenářská gramotnost, proces porozumění textu, faktory ovlivňují porozumění textu, roviny porozumění textu, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
early literacy, process of the reading comprehension, factors of the reading comprehension, levels of the reading comprehension, preschool child
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti čtenářské gramotnosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na procesy porozumění textu a možnosti práce s textem u dětí předškolního věku.
Příprava projektu zaměřeného na možnosti rozvoje porozumění textu u dětí předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti čtenářské gramotnosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na procesy porozumění textu a možnosti práce s textem u dětí předškolního věku.
Příprava projektu zaměřeného na možnosti rozvoje porozumění textu u dětí předškolního věku.
Realizace a ověření projektu ve vybrané mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Altmanová, J. et al. (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada.
Gavora, P., & Zápotočná, O. (2003). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Selmi, A. M., Gallagher, R. J., & Mora-Flores, E. R. (2015). Early childhood curriculum for all learners: integrating play and literacy activities. Los Angeles: SAGE.
Seznam doporučené literatury
Altmanová, J. et al. (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
Fasnerová, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada.
Gavora, P., & Zápotočná, O. (2003). Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Selmi, A. M., Gallagher, R. J., & Mora-Flores, E. R. (2015). Early childhood curriculum for all learners: integrating play and literacy activities. Los Angeles: SAGE.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-aplikačního charakteru. Vedoucí práce se vyjádřila k teoretické i praktické části práce. Studentka reagovala na otázky z posudku oponenta s nedostatky. Následně zodpověděla otázky vedoucí práce. Studenka si nevyhledala zdroj zmíněný v posudku oponenta práce. Na další otázku vedoucí práce odpověděla s nedostatky.