Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a věnuje se na analýze práce učitele mateřské školy s příběhem pro děti. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů souvisejících s gramotností, objasňuje úlohu učitele v rozvoji gramotnosti dětí a zaměřuje se na definice narace. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím pozorování učitelky mateřské školy, při práci s příběhem pro děti, působící v homogenní třídě dětí ve věku čtyři až pět let. Výsledky tohoto výzkumu mohou objasnit, pomocí jakých čtenářských strategií a otázek učitelka podporovala porozumění textu u dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis has a theoretical-empirical character, and it is devoted to the analysis of the work of a kindergarten teacher with a story for children. The theoretical part deals with the definition of terms that are related to literacy, it clarifies the role of the teacher in the development of children's literacy and focuses on the definition of narration. The empirical part presents the results of qualitatively oriented research, which was carried out through the observations of a kindergarten teacher when working with a story for children in a homogeneous class of children aged four to five years. The results of this research may shed light on the reading strategies and questions the teacher used to support children's comprehension of the text.
comprehension, reading preliteracy, comprehension of the text, narrative
Rozsah průvodní práce
51
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a věnuje se na analýze práce učitele mateřské školy s příběhem pro děti. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů souvisejících s gramotností, objasňuje úlohu učitele v rozvoji gramotnosti dětí a zaměřuje se na definice narace. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován prostřednictvím pozorování učitelky mateřské školy, při práci s příběhem pro děti, působící v homogenní třídě dětí ve věku čtyři až pět let. Výsledky tohoto výzkumu mohou objasnit, pomocí jakých čtenářských strategií a otázek učitelka podporovala porozumění textu u dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis has a theoretical-empirical character, and it is devoted to the analysis of the work of a kindergarten teacher with a story for children. The theoretical part deals with the definition of terms that are related to literacy, it clarifies the role of the teacher in the development of children's literacy and focuses on the definition of narration. The empirical part presents the results of qualitatively oriented research, which was carried out through the observations of a kindergarten teacher when working with a story for children in a homogeneous class of children aged four to five years. The results of this research may shed light on the reading strategies and questions the teacher used to support children's comprehension of the text.
comprehension, reading preliteracy, comprehension of the text, narrative
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice rozvíjení gramotnosti u dětí prostřednictvím příběhů.
Vymezení teoretických východisek a terminologie týkající se narativního vývoje dětí předškolního věku a rozvoje gramotnosti.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování práce s příběhy v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice rozvíjení gramotnosti u dětí prostřednictvím příběhů.
Vymezení teoretických východisek a terminologie týkající se narativního vývoje dětí předškolního věku a rozvoje gramotnosti.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování práce s příběhy v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Doláková, S. (2015). Umíte to s pohádkou? Práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál.
Neuman, S. B., & Dickinson, D. K. (2006). Handbook of early literacy research. New York: Guilford Press.
Petrová, Z. (2014). Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Doláková, S. (2015). Umíte to s pohádkou? Práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál.
Neuman, S. B., & Dickinson, D. K. (2006). Handbook of early literacy research. New York: Guilford Press.
Petrová, Z. (2014). Prirodzený prístup k rozvíjaniu počiatočnej gramotnosti detí v MŠ. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-výzkumného charakteru. Vedoucí práce se v posudku vyjádřila k teoretické i empirické části práce. Oponentka práce uvedla nepřesnosti, které v práci shledala, studentka na připomínky reagovala. Studentka odpovídala na otázky oponentky práce s nedostatky. Na otázky členů komise studentka dokázala reagovat.