Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Věnuje se především učitelům mateřských škol, jejich přípravě a vedení třídní dokumentace s ohledem na specifika dětí mladších tří let v různých typech tříd. Dvouleté děti autorka charakterizuje jako děti generace Alfa. V textu jsou zdůrazněny také podmínky vzdělávání u dětí raného věku
v předškolních zařízeních a zařazením dětí mladších tří let s akcentem na zařazení do homogenních nebo heterogenních tříd. Autorka se v práci věnuje také výzkumům ze zahraničí a jejich srovnání. Empirická část je věnována kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím obsahové analýzy třídních vzdělávacích programů a nestrukturovaného pozorování v homogenních a heterogenních třídách. Ze závěrů výzkumu vyplývá, že vzdělávání dvouletých dětí je možné za dodržených určitých podmínek a individuálním přístupem učitelek s ohledem na vývojová specifika těchto dětí. Třídní vzdělávací program by měl být tvořen přehledně a při tvoření vzdělávacích cílů by se nemělo zapomínat na vývojová specifika dvouletých dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor work has theoretical - empirical charakter. It deals with nursery school teachers, their preparation and administration of class documentation. Specification is on under three year children in different class types. The author characterizes two year children like ones of Alfa Generation. In the work there are educational conditions of young children in pre - school fecilities. It is necessary to give these children with accent of under three year into homogeneous or heterogeneous classes. The author works with foreign researches and she compares them. The empirical part devotes to qualitative directed study and non - structure research in both - homogeneous and heterogeneous classes. It was realised through analyzies of class educational programs and non - structurer attention in theses classes. Finally we can say that integration of two young children in possible and required. But all conditions must be defined and of course with educational and pedagogical strategies. Nursery school teachers must know everything about two young children. All proces is for them and teachers have to accept individual needs of children. The educational aim must be given and priority is the age of children categories. This experience must be adapted in all class documentation.
Klíčová slova
specifika dvouletého dítěte, třídní vzdělávací program, generace Alfa
Klíčová slova v angličtině
two young children specification, class educational program, Alfa generation
Rozsah průvodní práce
76 s. (99 700 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Věnuje se především učitelům mateřských škol, jejich přípravě a vedení třídní dokumentace s ohledem na specifika dětí mladších tří let v různých typech tříd. Dvouleté děti autorka charakterizuje jako děti generace Alfa. V textu jsou zdůrazněny také podmínky vzdělávání u dětí raného věku
v předškolních zařízeních a zařazením dětí mladších tří let s akcentem na zařazení do homogenních nebo heterogenních tříd. Autorka se v práci věnuje také výzkumům ze zahraničí a jejich srovnání. Empirická část je věnována kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím obsahové analýzy třídních vzdělávacích programů a nestrukturovaného pozorování v homogenních a heterogenních třídách. Ze závěrů výzkumu vyplývá, že vzdělávání dvouletých dětí je možné za dodržených určitých podmínek a individuálním přístupem učitelek s ohledem na vývojová specifika těchto dětí. Třídní vzdělávací program by měl být tvořen přehledně a při tvoření vzdělávacích cílů by se nemělo zapomínat na vývojová specifika dvouletých dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor work has theoretical - empirical charakter. It deals with nursery school teachers, their preparation and administration of class documentation. Specification is on under three year children in different class types. The author characterizes two year children like ones of Alfa Generation. In the work there are educational conditions of young children in pre - school fecilities. It is necessary to give these children with accent of under three year into homogeneous or heterogeneous classes. The author works with foreign researches and she compares them. The empirical part devotes to qualitative directed study and non - structure research in both - homogeneous and heterogeneous classes. It was realised through analyzies of class educational programs and non - structurer attention in theses classes. Finally we can say that integration of two young children in possible and required. But all conditions must be defined and of course with educational and pedagogical strategies. Nursery school teachers must know everything about two young children. All proces is for them and teachers have to accept individual needs of children. The educational aim must be given and priority is the age of children categories. This experience must be adapted in all class documentation.
Klíčová slova
specifika dvouletého dítěte, třídní vzdělávací program, generace Alfa
Klíčová slova v angličtině
two young children specification, class educational program, Alfa generation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti péče a vzdělávání dětí v raném věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o možnostech vzdělávání dětí mladších tří let.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu s učitelkami v mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumů, jejich shrnutí a doporučení pro praxi v mateřských školách.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti péče a vzdělávání dětí v raném věku.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o možnostech vzdělávání dětí mladších tří let.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu s učitelkami v mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumů, jejich shrnutí a doporučení pro praxi v mateřských školách.
Seznam doporučené literatury
Berk, L., E., & Meyers, A. B. (2016). Infants, children and adolescents. Boston: Pearson.
Gregora, M., & Kropáčková, J. (2016). Vývoj batolete od jednoho roku do tří let. Praha: Grada.
Kropáčková, J., & Splavcová, H. (2016). Dvouleté děti v předškolním vzdělávání: od podzimu do zimy. Praha: Raabe.
Kropáčková, J., & Splavcová, H. (2017). Dvouleté děti v předškolním vzdělávání: od jara do léta. Praha: Raabe.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku - komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Berk, L., E., & Meyers, A. B. (2016). Infants, children and adolescents. Boston: Pearson.
Gregora, M., & Kropáčková, J. (2016). Vývoj batolete od jednoho roku do tří let. Praha: Grada.
Kropáčková, J., & Splavcová, H. (2016). Dvouleté děti v předškolním vzdělávání: od podzimu do zimy. Praha: Raabe.
Kropáčková, J., & Splavcová, H. (2017). Dvouleté děti v předškolním vzdělávání: od jara do léta. Praha: Raabe.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku - komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-výzkumného charakteru. Vedoucí práce se vyjádřila k nedostatkům především v teoretické části práce, uvedla, že studentka použila v práci dvě výzkumné metody, což je pro bakalářskou práci poměrně náročný postup. Oponentka práce v posudku uvedla formální nedostatky v teoretické části práce a položila otázku, zda se naplnily cíle výzkumu, na niž studentka odpověděla, že částečně ano. Na otázku vedoucí práce týkající se názoru na začleňování dvouletých dětí do homogenních a heterogenních tříd studentka adekvátně odpověděla, avšak názory měly být podepřeny o výzkumy, přičemž studentka vyhledala pouze výzkum z českého prostředí, zahraniční výzkumy k této otázce studentka nedohledala.