Bakalářská práce je aplikačního typu zabývající se poznáváním konvencí tištěných textů dítětem předškolního věku. Cílem je vytvořit a ověřit sadu edukačních aktivit, které mohou dále vést k vytvoření projektu spojeného s tištěnými texty a podpořit u dětí chuť pracovat s literaturou.
Teoretická část sumarizuje východiska o čtenářské gramotnosti a čtenářské pregramotnosti, charakteristikách psané řeči pro děti předškolního věku a vhodných literárních textech do mateřské školy.
Praktická část se věnuje sadě edukačních aktivit a jejich ověření v mateřské škole. Následovala evaluace a doporučení pro praxi do mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis of the applicational type deals with the recognition of the conventions of printed texts by a preschool age child. The aim is to create and verify a set of educational activities that can further lead to the creation of a project related to printed texts and support children's desire to work with literature.
The theoretical part sums up the starting points of reading literacy, reading pre-literacy, characteristics of written language for preschool children and appropriate literacy texts for kindergartens.
The practical part deals with a set of educational activities and their verification in kindergarten. It was followed by evaluations and recommendations for practice into kindergartens.
Keywords: reading literacy, reading pre-literacy, literary literacy, concept of printed text, book conventions, written speech, literary texts
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtenářská pregramotnost, literární gramotnost, koncept tištěného textu, knižní konvence, psaná řeč, literární texty
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, reading pre-literacy, literary literacy, concept of printed text, book conventions, written speech, literary texts
Rozsah průvodní práce
51 s. (69 532)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je aplikačního typu zabývající se poznáváním konvencí tištěných textů dítětem předškolního věku. Cílem je vytvořit a ověřit sadu edukačních aktivit, které mohou dále vést k vytvoření projektu spojeného s tištěnými texty a podpořit u dětí chuť pracovat s literaturou.
Teoretická část sumarizuje východiska o čtenářské gramotnosti a čtenářské pregramotnosti, charakteristikách psané řeči pro děti předškolního věku a vhodných literárních textech do mateřské školy.
Praktická část se věnuje sadě edukačních aktivit a jejich ověření v mateřské škole. Následovala evaluace a doporučení pro praxi do mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis of the applicational type deals with the recognition of the conventions of printed texts by a preschool age child. The aim is to create and verify a set of educational activities that can further lead to the creation of a project related to printed texts and support children's desire to work with literature.
The theoretical part sums up the starting points of reading literacy, reading pre-literacy, characteristics of written language for preschool children and appropriate literacy texts for kindergartens.
The practical part deals with a set of educational activities and their verification in kindergarten. It was followed by evaluations and recommendations for practice into kindergartens.
Keywords: reading literacy, reading pre-literacy, literary literacy, concept of printed text, book conventions, written speech, literary texts
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtenářská pregramotnost, literární gramotnost, koncept tištěného textu, knižní konvence, psaná řeč, literární texty
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, reading pre-literacy, literary literacy, concept of printed text, book conventions, written speech, literary texts
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury z oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na aktuální trendy v rozvoji čtenářské gramotnosti a možnosti práce s tištěnými texty v mateřské škole.
Vytvoření projektu podporujícího poznávání tištěných textů dítětem předškolního věku.
Realizace a ověření projektu v mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury z oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na aktuální trendy v rozvoji čtenářské gramotnosti a možnosti práce s tištěnými texty v mateřské škole.
Vytvoření projektu podporujícího poznávání tištěných textů dítětem předškolního věku.
Realizace a ověření projektu v mateřské škole.
Evaluace projektu a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Doležalová, J. (2014). Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové: Gaudeamus.
McLachlan C., Fleer M., & Edwards M. (2013). Early Childhood Curriculum. Cambridge: Cambridge University press.
Petrová, Z., & Valášková, M. (2007). Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans.
Petrová, Z., & Zápotočná, O. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavské univerzity v Trnavě.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Doležalová, J. (2014). Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové: Gaudeamus.
McLachlan C., Fleer M., & Edwards M. (2013). Early Childhood Curriculum. Cambridge: Cambridge University press.
Petrová, Z., & Valášková, M. (2007). Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans.
Petrová, Z., & Zápotočná, O. (2010). Jazyková gramotnosť v predškolskom veku. Trnava: Pedagogická fakulta Trnavské univerzity v Trnavě.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k nejasnostem v teoretické části práce. Oponent práce se v posudku shoduje s vedoucím práce. Vedoucí práce položila otázku týkající se návhu dalšího pokračování práce. Oponent práce položil otázku týkající se hlavních komponentů předčtenářské gramotnosti. Předsedkyně komise doc. Wiegerová se vyjádřila k didaktickým nepřesnostem. Člen komise dr. Pacholík položil otázku, která se orientovala na využití produktů z aplikace. Studentka dokázala adekvátně reagovat. Člen komise dr. Klapko položil otázku týkající se sebereflexe při realizaci aplikace. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky.