Bakalářská práce je teoreticko-praktického charakteru. Zaměřuje se na využívání digitálních technologií při podpoře gramotnosti dětí předškolního věku. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska, vymezeny pojmy související s gramotností a digitálními technologiemi a popsána následná implementace digitálních technologií do edukačního procesu mateřské školy se zaměřením na čtenářskou pregramotnost. V praktické části je provedena analýza dat získaných kvalitativně orientovaným výzkumem, metodami participačního pozorování a interview. Cílem bakalářské práce je zaznamenat, jakým způsobem mohou digitální technologie ovlivnit rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním vzdělávání
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of theoretical and practical character. It focuses on the use of digital technologies to support the literacy of preschool children. The theoretical part defines the theoretical background, the terms related to literacy and digital technologies and describes the subsequent implementation of digital technologies in the educational process of kindergarten with a focus on reader preliteracy. In the practical part there is an analysis of data obtained by qualitative oriented research, methods of participatory observation and interview. The aim of this thesis is to record how digital technologies can influence the development of reading preliteracy in pre-school education.
digital technology, preliteracy, reading preliteracy
Rozsah průvodní práce
79 s. (125 716 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je teoreticko-praktického charakteru. Zaměřuje se na využívání digitálních technologií při podpoře gramotnosti dětí předškolního věku. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska, vymezeny pojmy související s gramotností a digitálními technologiemi a popsána následná implementace digitálních technologií do edukačního procesu mateřské školy se zaměřením na čtenářskou pregramotnost. V praktické části je provedena analýza dat získaných kvalitativně orientovaným výzkumem, metodami participačního pozorování a interview. Cílem bakalářské práce je zaznamenat, jakým způsobem mohou digitální technologie ovlivnit rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním vzdělávání
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is of theoretical and practical character. It focuses on the use of digital technologies to support the literacy of preschool children. The theoretical part defines the theoretical background, the terms related to literacy and digital technologies and describes the subsequent implementation of digital technologies in the educational process of kindergarten with a focus on reader preliteracy. In the practical part there is an analysis of data obtained by qualitative oriented research, methods of participatory observation and interview. The aim of this thesis is to record how digital technologies can influence the development of reading preliteracy in pre-school education.
digital technology, preliteracy, reading preliteracy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využívání digitálních technologií v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o možnostech uplatňování digitálních technologií při podpoře čtenářské gramotnosti dítěte předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného cíle a stanovení výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou pozorování v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Závěry výzkumu a návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využívání digitálních technologií v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o možnostech uplatňování digitálních technologií při podpoře čtenářské gramotnosti dítěte předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného cíle a stanovení výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou pozorování v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Závěry výzkumu a návrh doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Carr, N. (2017). Nebezpečná mělčina: Jak internet mění náš mozek. Praha: Dauphin.
Chaudron, S. (2015). Young Children (0-8) and digital technology: A qualitative exploratory study across seven countries. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Dostupné z: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC93239
Kalaš, I. (2011). Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva.
Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488-509.
Rabušicová, M. (2002). Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown.
Seznam doporučené literatury
Carr, N. (2017). Nebezpečná mělčina: Jak internet mění náš mozek. Praha: Dauphin.
Chaudron, S. (2015). Young Children (0-8) and digital technology: A qualitative exploratory study across seven countries. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Dostupné z: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC93239
Kalaš, I. (2011). Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva.
Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488-509.
Rabušicová, M. (2002). Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k nedostatkům v teoretické i empirické části práce. Oponent práce se vyjádřil k problematických momentům v bakalářské práci. V teoretické části práce se vyjádřil zejména k absenci hlavního pojetí, ze kterého autorka v práci vychází. V empirické části práci hovořil o intuitivním zpracování dat. Vedoucí práce položila otázku, která se orientovala na konkrétní příklady toho, kdy digitální technologie rozvíjí předčtenářskou gramotnost a kdy naopak mohou být komplikací. Studentka odpověděla s nedostatky. Oponent práce položil otázku týkající se využívání digitálních technologií v mateřské škole. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky.