Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zaměřuje se na rozvoj přírodovědného vzdělávání u dětí předškolního věku v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na přírodovědné vzdělávání v kurikulu mateřské školy a na možnosti poznávání přírody v mateřské škole. Na teoretickou část navazuje praktická část s vybranými možnostmi uplatňování koutku živé přírody v mateřské škole. Jejím hlavním cílem je vytvořit návrh koutku živé přírody s využitím zahrady v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is of theoretical-application character and focuses on the development of science education for preschool children in kindergarten. The theoretical part is focused on science education in the kindergarten curriculum and on the possibilities of learning about nature in kindergarten. After the theoretical part is practical part with selected options for the application of the living nature corner in kindergarten. Main goal of an application part is to create a design for a living nature corner using a garden in a kindergarten.
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zaměřuje se na rozvoj přírodovědného vzdělávání u dětí předškolního věku v mateřské škole. Teoretická část je zaměřena na přírodovědné vzdělávání v kurikulu mateřské školy a na možnosti poznávání přírody v mateřské škole. Na teoretickou část navazuje praktická část s vybranými možnostmi uplatňování koutku živé přírody v mateřské škole. Jejím hlavním cílem je vytvořit návrh koutku živé přírody s využitím zahrady v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is of theoretical-application character and focuses on the development of science education for preschool children in kindergarten. The theoretical part is focused on science education in the kindergarten curriculum and on the possibilities of learning about nature in kindergarten. After the theoretical part is practical part with selected options for the application of the living nature corner in kindergarten. Main goal of an application part is to create a design for a living nature corner using a garden in a kindergarten.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o přírodovědném vzdělávání v kurikulu mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na poznávání přírody dětmi předškolního věku.
Zpracování návrhu na realizaci koutku živé přírody v mateřské škole.
Realizace a ověření návrhu v podmínkách vybrané mateřské školy.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o přírodovědném vzdělávání v kurikulu mateřské školy.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na poznávání přírody dětmi předškolního věku.
Zpracování návrhu na realizaci koutku živé přírody v mateřské škole.
Realizace a ověření návrhu v podmínkách vybrané mateřské školy.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Gelman, R., Brenneman, K., Macdonald, G., & Román, M. (2010). Preschool pathways to science: facilitating scientific ways of thinking, talking, doing, and understanding. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Nádvorníková, H. (2013). Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Seznam doporučené literatury
Gelman, R., Brenneman, K., Macdonald, G., & Román, M. (2010). Preschool pathways to science: facilitating scientific ways of thinking, talking, doing, and understanding. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
Jančaříková, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Nádvorníková, H. (2013). Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci teoreticko-aplikačního charakteru. Vedoucí práce se vyjádřila k nedostatkům v práci, zároveň uvedla, že studentka podcenila konzultace. Oponentka práce konstatovala významné nedostatky v teoretické části práce, uvedla, že praktická část je na lepší úrovni než část teoretická. Studentka odpovídala na otázky vedoucí práce, na první otázku týkající se vymezení základních pojmů studentka odpověděla s nedostatky, neuvedla autory zmíněných definic pojmů. Na druhou otázku vedoucí práce týkající se příkladů cílů k výstupům studentka odpověděla s nedostatky. Na otázku oponenta práce týkající se didaktické strategie studentka nedokázala odpovědět.